مراسم سنتی جیرجیرونی هرساله نیمه شعبان در شهرستان ورزنه برگزار می‌شود/فیلم

اصفهان (پانا) - هرساله مراسم سنتی جیرجیرونی در شب نیمه شعبان در شهرستان ورزنه برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۴۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مراسم سنتی جیرجیرونی هرساله نیمه شعبان در شهرستان ورزنه برگزار می‌شود/فیلم

مردم شهرستان ورزنه یک روز قبل از نیمه شعبان را برات می‌نامند و معتقدند ارواح مؤمنین و مؤمنات در این روز آزاد هستند، به همین خاطر مردم ورزنه در عصر چنین روزی در قبرستان و گلستان شهدای شهر حاضر شده، برای کلیه کسانی که ظرف یک سال گذشته از دنیا رفته‌اند طلب مغفرت می‌کنند.

سپس مردم خود را برای برگزاری جشن میلاد حضرت حجت، امام زمان (عج) آماده می‌کنند. در روز نیمهٔ شعبان که روز تولد حضرت مهدی (عج) است، مردم ورزنه خیابان‌ها را آذین بندی می‌کنند و فرش و پارچه‌های قیمتی را به در و دیوار آویزان می‌کنند و اصطلاحاً" طاق نصرت می‌بندند و شیرینی و نقل میان مردم توزیع می‌کنند و عده‌ای هم با موسیقی محلی تولد امام خود را جشن می‌گیرند.

در شب نیمه شعبان که شبی با فضیلت و پر خیر و بخشش است کودکان حال و هوای خاصی دارند به این خاطر که کودکان و نوجوانان به پیروی از یک رسم دیرینه به در منازل همشهریان خود رفته و با سر دادن آوازی محلی و خاص از آن‌ها طلب عیدی و هدیه می‌کنند.

بدین منظور افراد خانواده‌های مختلف دست به تهیه نوعی نان تحت عنوان "مالَک" می‌زنند که از آرد و روغن تهیه و طبخ شده است. بعضی از خانواده‌ها نیز به جای مالک به کودکان و نوجوانان، پول، بیسکویت و چیزهایی از این قبیل تقدیم می‌کنند.

رسم دیگر مراسم سنتی جیرجیرونی است. دسته‌های مختلف کودکان و نوجوانان آواز و سرود سر می‌دهند که یک نفر از آن‌ها به زبان محلی اشعاری موزون می‌خواند که در پایان هر مصرع سایر کودکان همه یک‌صدا و بلند "هُییا" که نوعی نِدا به اهل خانه است سر می‌دهند. اگر خانواده‌ای فرزند پسر داشته باشد کودکان نام او را در آواز خود به عنوان داماد آینده می‌آورند تا خانواده‌ها را به دادن هدیه بیشتر تشویق کنند.

در ادامه گوشه‌ای از این جشن را می‌بینید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار