معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی:

بازماندگی از تحصیل و بی سوادی دو وجه یک پدیده اجتماعی هستند

مشهد (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت این نهاد به عنوان دبیرخانه بازماندگان از تحصیل، گام های مشخص و زمان‌بندی شده برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل استان دارد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
بازماندگی از تحصیل و بی سوادی دو وجه یک پدیده اجتماعی هستند

سید جمال وزیری، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی امروز در جلسه تحلیل وضعیت سوادآموزی استان عنوان کرد: معاونت سوادآموزی استان به عنوان دبیرخانه بازماندگان از تحصیل، گام های مشخص و زمان بندی شده (برنامه عملیاتی) برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل استان دارد و ده دستگاه اجرایی استان موظفند در این مورد همکاری کنند.

وی بیان داشت: بازماندگی از تحصیل و بی سوادی دو وجه یک پدیده اجتماعی هستند و عللی مانند فقر، ناآگاهی، محرومیت و عدم دسترسی به فرصت های برابر آموزشی دارد.

وی ادامه داد: افراد لازم التعلیم یا کودکان زیر ۱۸ سال که بر اساس قانون اساسی از حق آموزش در کشور برخوردارند، اما در چرخه رسمی آموزش حضور ندارند معمولاً به عنوان بازمانده از تحصیل تعریف می شوند و به اسناد بالا دستی آن می توان اشاره کرد.

وزیری به مقایسه آمار جمعیت باسواد و بی سواد استان و کشور از لحاظ جنسیت، شهری و روستایی بر اساس سرشماری سال ۹۵ پرداخت و عنوان کرد: درصد باسوادی خراسان رضوی با رشد ۲.۳ درصدی از سال ۹۵ به ۹۸.۴ در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه وضعیت سواد جمعیت ۶ ساله به بالا و ۴۹-۱۰ ساله را در کشور و استان بررسی و تصریح کرد: نرخ باسوادی ۶ سال به بالا و ۴۹-۱۰ سال در دولت سیزدهم به ترتیب ۰.۵و۰.۳ رشد داشته است.

این مقام مسئول در تحلیل آمار بی سوادی استان، به ترتیب آمار ۶۵ سال به بالا، افراد خارج از محدوده آموزش سازمان، بی سوادی ۴۹-۱۰ ساله، اتباع، بازمانده از تحصیل و پالایش مدرسه محور را از مهم ترین عوامل این موضوع دانست.

معاون سواد آموزی خراسان رضوی، در علت تنوع آماری بازماندگان از تحصیل به عدم تفکیک میان دو وضعیت بازماندگی از تحصیل اختیاری و اجباری، به حساب نیاوردن برخی از موقعیت ها مانند معلولیت و فاقدین شناسنامه اشاره کرد.

وی یکی از راهکارهای عملی حل مشکل بازماندگان از تحصیل را اجرای طرح انسداد بی سوادی با همکاری نهادها و دستگاه های اجرایی استان عنوان کرد و گفت: ده دستگاه اجرایی استان موظفند بر اساس برنامه عملیاتی (گام های مشخص و زمان بندی شده) که معاونت سوادآموزی ارائه می دهد جهت برون رفت از معضل بازماندگان از تحصیل با آموزش و پرورش همکاری کنند.

وزیری نقش سازمان‌های حمایتی را در این طرح مهم دانست و گفت: به طور مثال نهادی چون سازمان بهزیستی می‌تواند فرزندان طلاق، بی سرپرست و بدسرپرست و کم توان را که از درس و مدرسه بازمانده اند شناسایی کرده و جهت آموزش به اداره آموزش و پرورش معرفی کند.

در پایان این جلسه هریک از نمایندگان دستگاه های اجرایی استان، نظرات و دیدگاه‌های خویش را بیان کردند و بر جدیت شناسایی لیست بازماندگان از تحصیل در هر نهاد تاکید شد.

دانش آموز خبرنگار: نرجس داعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار