وزیر دفاع در نشست خبری مطرح کرد:

صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری وزارت دفاع‌؛ نیازی به تهیه سامانه S400 نداریم

کشورهای زیادی خواهان پهپاد‌های ایرانی هستند/ وزارت دفاع در یکسال اخیر ۸۵هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است/ عملیات ساخت هواپیمای سیمرغ در حال انجام است/ نمایشگاه دایمی محصولات و تولیدات وزارت دفاع در شرف بازگشایی است

تهران (پانا) - اولین نشست مطبوعاتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری وزارت دفاع‌؛ نیازی به تهیه سامانه S400 نداریم

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان اینکه مسائل وزارت دفاع دارای طبقه‌بندی است، گفت: در مسائل بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای فارغ از هرگونه نگاه شعاری، به گونه‌ای حرکت کرده‌ایم که این حرکت نشان‌دهنده استقلال و اقتدار بوده است و تحمل این برای دشمن سخت بوده و عصبانی شده‌اند و همه اقداماتی که اکنون دنبال می‌کنند از روی ضعف، استیصال و درماندگی است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی طی این سال‌ها قله‌های زیادی را فتح کرده است و این باعث شده که دست به کارهایی بزنند که خیلی سخیف است و ما به عنوان یک نظام باقدرت در جهان به‌گونه‌ای حرکت کرده‌ایم که دشمن دچار ضعف شده است. امروز جوانان ما فرزندان غیور این ملت و دانشمندان ما به سطحی از فناوری و اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان حاضر نمی‌تواند در برابر آن‌ها توطئه کند یا مانع ایجاد کند. ما از مراحلی عبور کرده‌ایم که آنها بخواهند با تحریم و امثالهم جلوی ما را بگیرند.

آشتیانی با بیان اینکه اکنون در وزارت دفاع جدیدترین محصولات با فناوری‌های روز تولید می‌شود، گفت: با تمام کشورهایی که ملاقات داشتیم واقعا در مواجه با دستاوردهای ما شگفت‌زده شده‌اند و واقف می‌شوند به تبلیغات پوچ و بی‌معنایی که غربی‌ها دارند، به جمهوری اسلامی اعتماد می‌کنند چون ایران اسلامی را قدرتمند می‌بینند. همه این دستاوردها به دو دلیل با پیشرفت و موفقیت مواجه شده‌ است که ابتدا توکل به خداوند و راهنمایی‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب و دوم پشتکار نیروهای خلاق جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وزیر دفاع به برخی از این دستاوردها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ما در وزارت دفاع جهشی است. یک برنامه ما برنامه عادی سالیانه است که سازمان‌های صنعتی باید به آن دست پیدا کنند و همین برنامه را هم به صورت جهشی تدوین کرده‌ایم. ما نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر بیشتر کالا و خدمات را به نیروهای مسلح ارایه کردیم که حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان این مهم محقق شده است. توفیقات ما در بحث صادرات بسیار زیاد بوده است و رشد دو برابری را در حوزه تولید داشته‌ایم. بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم که نسبت به سال قبل ۱۵ هزار شغل بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان با وزارت دفاع همکاری می‌کنند، افزود: بومی‌سازی قطعات را با سه هدف رفع تحربم‌ها، مقابله با خرابکاری صنعتی دشمن و صرفه‌جویی ارزی دنبال می‌کنیم. در قطعه سازی بالغ بر ۳۸ هزار قطعه را خودمان تولید کردیم و بومی‌سازی شده که کلا ارتباط با بیرون را قطع کرده‌ایم.

وزیر دفاع با بیان اینکه طی ۵ سال گذشته بالغ بر ۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم، گفت: در پنج رزمایش اخیری که برگزار شده است سامانه‌هایی که در اختیار نیروها قرار داده‌ایم بالای ۹۰ درصد موفقیت داشته است. در حوزه رزم موشکی به ۷ قابلیت کلیدی توجه داریم که شامل دقت، تاکتیک، مقاوم‌سازی در برابر حملات سایبری و رادارگریزی و توان‌افزایی و ... است. در همین ارتباط موشک‌های بالستیک را با برد ۲ هزار کیلومتر داریم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

آشتیانی در ادامه تاکید کرد: موشک‌های کروز که تولید کرده‌ایم، توان رزم نیروهای مسلح را به شکل خوبی ارتقا داده است. در حوزه پشتیبانی از حوزه رزم پدافند هوایی، سلاح‌هایی را که اکنون استفاده می‌کنیم سلاح‌هایی هستند که بر علیه هرگونه تهدیدی ساماندهی شده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی براساس تکلیفی که در بحث دفاع از دستاوردهای نظام دارد و این وظیفه را دارد که در زمینه ارتقای توان دفاعی کشور با کشورهای دیگر همکاری کند. روسیه از کشورهایی است که به دلیل همسایگی و ارتباطی که با آن کشور داشتیم همیشه مباحث خود را با این کشور ادامه دادیم.

آشتیانی درباره همکاری پهپادی ایران با دیگر کشورها گفت: درخواست کشورها از ما برای دریافت پهپاد زیاد است. به هر حال شرایط نامناسبی که در برخی از کشورها وجود دارد آنها را سوق می‌دهد به این سمت که بنیه دفاعی خود را تقویت کنند. این را همه پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است و به واسطه اینکه این توان را داریم که با برخی از کشورها که با آنها ارتباط داریم با آنها کمک کنیم برخی از همکاری‌ها را خواهیم داشت. معمولا کشورهایی که مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌ها پهپاد است.

وی تصریح کرد: برای رژیم اسرائیل و صاحبان آنها محرز است که قدرت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارند. رژیم اسرائیل اکنون با مشکلات زیاد داخلی مواجه است. آنها کاملا متوجه هستند که جمهوری اسلامی به هر تهدید و اقدامی پاسخ قاطع خواهد داد و اکنون هر کاری که می‌کنند بیشتر عملیات روانی است.

وزیر دفاع درباره موتورهای تولیدی گفت: بعضی از موتورها تولید شده و برخی هم در شرف است. بحث تاکسی با سرعت هواپیمایی سیمرغ در حال دنبال شدن است و مراحل خود را طی می‌کند.

وی افزود: در ارتباط با کشور ونزوئلا تاکنون بین دو طرف همکاری‌های مختلفی صورت گرفته است و تیم‌های مختلف در حال انجام کار هستند. نتایج خوبی از همکاری دو طرف تاکنون به دست آمده است.

امیر سرتیپ آشتیانی تاکید کرد: گذشته نشان می‌دهد که هم ما و هم کشورهای مستقل توانسته‌اند از یکجانبه گرایی ممانعت کنند. آمریکایی‌ها و غربی‌ها تلاششان این است که بتوانند فشار را بر کشورها افزایش دهند، مثل فشار بر چین و روسیه و ... . این روند و اتحادی که بین کشورها در جهان ایجاد شده است، جبهه غرب را دچار تزلزل کرده و در حال اضمحلال هستند. جبهه مقابل غربی‌ها باید متحد باشند و جلوی این یکجانبه گرایی را بگیرند. امپراطوری غربی‌ها صوری و پوشالی است.

وی به برنامه‌های وزارت دفاع برای تجهیز فراجا گفت: ما در بخش‌های مختلف کمک‌های شایان توجهی را تاکنون داشته و از این به بعد هم این کار را خواهد کرد. ما در حوزه تسلیح فراجا به سلاحهای جدید همکاری خوبی را داریم.

امیر آشتیانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال توسعه روابط با همسایگان است، گفت: در حوزه قفقاز معتقدیم که با مذاکره و مصالحه کشورها می‌توانند مشکلات خود را حل کنند و رژیم اسرائیل نخواهد توانست بین همسایگان ما اختلاف ایجاد کند.

وزیر دفاع در ارتباط با همکاری با چین گفت: چین یکی از کشورهای مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است. ما در این سفر اخیر وزیر دفاع چین صحبت‌های مختلفی را داشتیم و فکر می‌کنیم با همین اقداماتی که الان انجام می‌دهیم مانند رزمایش مشترک و ... سطح روابط‌مان توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. در مباحث نظامی هم همکاری خوبی با کشور چین داریم.

آشتیاتی در ادامه درباره نوآوری‌های دفاعی در وزارت دفاع گفت: ما یک ساماندهی خوبی را در وزارت دفاع انجام داده‌ایم و در بخش‌های مختلف رشد چشمگیری داشته‌ایم. وقتی از صادرات حرف میزنم باید در نظر گرفته شود که این حجم از صادرات در شرایط تحریم رخ داده است. ما با حدود ۴۵ دانشگاه در حال کار کردن هستیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه دایمی محصولات وزارت دفاع در شرف بازگشایی است، گفت: ما در هر زمینه‌ای که بتوانیم سعی خواهیم کرد محور مقاومت را تقویت کنیم.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره شنیده‌های اخیر مبنی بر سامانه پدافندی S-400 و تبادل تکنولوژی‌های دفاعی میان ایران و روسیه، عنوان کرد: روسیه از جمله کشورهایی است که ایران، به جهت همسایگی و سابقه ارتباط نزدیکی که در گذشته وجود داشته، مباحث گسترده را با آن دنبال کرده است و سطح روابط ما با مسکو از یک سطح بالا برخوردار است.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه صنایع دفاعی به دنبال ساخت پهپادهای مختلف است، گفت: در حوزه شانگهای هم برنامه مفصلی وجود دارد که در حال دنبال است و انشالله نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

آشتیانی با بیان اینکه در حوزه صادرات ما ملاحظاتی داربم، گفت: در این زمینه ملاحظات فنی خاصی وجود دارد که باید. رعایت شود و به دنبال این هستیم. اما صادرات برای ما مهم است و حتما به صورت جدی به آن توجه داریم. ما حاضر هستیم که به کشورهای مختلف کمک کنیم و انشالله بتوانیم صادرات را بیشتر از وضعیت فعلی توسعه دهیم.

وزیر دفاع با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی وزرات دفاع گفت: در سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع برنامه‌های قرآنی زیادی انجام می‌شود و کلاس‌های آموزشی مختلفی برای مخاطبان برگزار می‌شود و بنای ما توسعه این فعالیت‌هاست.

امیر سرتیپ آشتیانی درباره حمله پهپادی یک ماه گذشته به اصفهان نیز گفت: این جملاتی که انجام می‌شود از سوی ریزپرنده‌ها کار ساده‌ای است و این حمله هیچ دستاوردی برای دشمن نداشت و سامانه‌های دفاعی ما به مرحله‌ای رسیده است که میتوانیم جلوی این گونه اقدامات را بگیریم و در این زمینه دشمن را ناکام بگذاریم. این جمله اخیر از سر استیصال و ترس خودشان بود و مجموعه‌های اطلاعاتی هم در حال دنبال کردن کار هستند و با عاملان و آمران این اتفاق برخورد خواهد شد.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر مکلف شدن وزارت صمت برای اعطای مجوز به وزارت دفاع در زمینه تولید انبوه انواع خودرو بیان کرد: وزارت دفاع در عرصه خودروسازی توان ویژه‌ای دارد؛ ما در زمینه خودروهای نظامی، کارهای بزرگی را انجام دادیم و حتماً می‌توانیم در این حوزه کمک بزرگی به بخش دولتی و حتی بخش خصوصی هم انجام دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: هیچکس در جهان حاضر به ذهنش نمی‌آید که حرکت نابخردانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد چون می‌داند با شکست مواجه خواهد شد و این را با قاطعیت می‌گوییم که جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی را ایجاد کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار