با نگاه ویژه اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل

چشم‌بادامی‌ها مهمان نوروزی مخاطبان سیما می‌شوند

تهران (پانا) - اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما برای نوروز 1402 نگاه ویژه‌ای به سینمای شرق آسیا دارد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چشم‌بادامی‌ها مهمان نوروزی مخاطبان سیما می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، سینمای آسیا و به ویژه شرق آسیا در سال‌های اخیر به شدت رشد داشته و فیلم‌های این قاره مورد توجه بینندگان و منتقدان قرار گرفته است. حضور پررنگ در جشنواره‌های بین‌المللی و استقبال مردمی از این سینما، آشنایی بیشتر مخاطبان ایرانی با این فیلم‌ها را ضروری ساخته است.

سینمای ژاپن، چین، کره جنوبی، اندونزی، مالزی و ویتنام در نوروز 1402 نماینده‌های متعددی برای پخش از شبکه‌های مختلف سیما خواهند داشت که بیشترشان در سال 2022 به نمایش درآمده‌اند.

توجه به سینمای شرق دور در راستای سیاست های صدا و سیما برای تنوع بخشیدن به آنتن در زمینه ی برنامه های تأمینی بوده است. بی گمان این تنوع بخشی می تواند به مذاق مخاطب خوش بیاید و او را با سینمای دیگر نقاط جهان بیشتر آشنا کند.

پخش این آثار از کشورهای شرق آسیا که به لحاظ فرهنگی هم اشتراکاتی با مخاطب ایرانی دارند، امکان برقراری ارتباط فرهنگی دو طرفه را تقویت خواهد کرد. البته مخاطب ایرانی در سال های گذشته با آثار برخی کشورهای خاور دور مانند کره جنوبی و ژاپن چندان آشنا شده، اما نکته ی قابل توجه در خصوص آثار نوروزی 1402 از این منطقه جغرافیایی، عرضه آثاری از کشورهایی مانند چین، مالزی، اندونزی و ویتنام است.

چشم انداز عالی

از میان آثاری که از شرق آسیا برای نوروز 1402 تدارک دیده شده، می‌توان به آثار چینی اشاره داشت.

صنعت سینمای چین در سال های اخیر رشد و پیشرفت برق آسایی داشته و چینی ها نشان داده اند که در این عرصه هم می خواهند گوی رقابت را از دیگر کشورها بربایند و به طور خاص در برابر هالیوود قد علم کنند. آن‌ها نه تنها فیلم هایی با جلوه های ویژه ی غول آسا و ساخت خیره کننده مانند «نبرد در دریاچه» می سازند که بسیار هم جذاب و سرگرم کننده هستند، بلکه توجه خاصی هم به ساخت آثار خانوادگی، هنرمندانه و عاطفی و تأثیرگذار مانند «چشم انداز عالی» دارند.

این فیلم که محصول سال 2022 است در مورد پسر جوانی است که جهت مداوای خواهرش به پول نیاز دارد و به همین خاطر با تمام مشکلات، یک کارگاه راه‌اندازی می‌کند. فیلم نه تنها یک اثر انگیزشی و مشوق جوانان به تلاش و تسلیم نشدن در برابر مشکلات است، بلکه اهمیت خانواده در زندگی را به مخاطب یادآور می‌شود و در عین حال ساختی هنرمندانه دارد و سرگرم کننده است.

این فیلم جوایز متعددی را هم در چین به خود اختصاص داده و یکی از 10 فیلم پرفروش سال 2022 در سراسر جهان بوده است.

آثار آسیایی تولیدی در کشورهای اسلامی شرق دور

مالزی و اندونزی به خاطر مسلمان بودن و سابقه ی ضد استعماری به لحاظ فرهنگی بیشترین قرابت را با ایران دارند و همین می تواند مخاطب را در مورد آثار سینمایی این دو کشور کنجکاو کند. آثار سینمایی این دو کشور غالباً یا به فرهنگ اسلامی پرداخته یا به تاریخ مبارزه با استعمار در این کشورها اختصاص دارد. این آثار بسامد بالا و بی سابقه ای در میان فیلم های نوروزی خواهد داشت.

ویتنام کشوری است که به ندرت اثری از آن در تلویزیون پخش شده و پخش آثاری جذاب و تأثیرگذار از سینمای این کشور مانند «مایکا» می تواند برای مخاطب ایرانی جذاب باشد.

برخی از فیلم‌های شرق آسیا که در نوروز 1402 مهمان خانه‌های ایرانیان خواهد بود، به شرح زیر هستند:

1. «مت کیلاو»، محصول 2022 مالزی: یک فیلم ضد استعماری که در آن مبارزان و قهرمانان آزادی خواه مالزیایی برای مبارزه با ارتش بریتانیای استعمارگر متحد می‌شوند.

2. «تب سئول»، محصول 2022 کره جنوبی: یک فیلم مهیج و سرگرم‌کننده در مورد اتوموبیل رانی که داستان آن در ایام المپیک سئول اتفاق می افتد و درباره ی یک تیم از جوانان عشق سرعت و حرفه‌ای در مسابقات رانندگی است که توسط گروهی از اعضای وابسته به حکومت که پولشویی‌های گسترده‌ای می‌کنند استخدام می‌شوند تا پول و اقلام قاچاقی را در طول مسابقات المپیک برای آن‌ها جابه‌جا کنند.

3. «دلم برای رود آمستل تنگ است»، محصول 2022 اندونزی: درامی در مورد دختری هلندی که به اسلام روی می‌آورد.

4.«دانشجوی خلبانی 1947»، محصول 2021 اندونزی: یک فیلم ضداستعماری در مورد خلبانان جوان نیروی هوایی اندونزی در سال 1947 که سعی می‌کنند کشورشان را از دست اشغال‌گران هلندی نجات دهند و در تثبیت استقلال تازه یافته ی این کشور نقش ایفا کنند.

5. «نخستین سفر»، محصول 2022 اندونزی: فیلمی تأمل برانگیز با مضامین اخلاقی و دینی که در مورد پسربچه ای است که با پدربزرگش زندگی می کند و می خواهد در مورد پدر و مادرش بداند و همین آن‌ها را به یک سفر می کشاند.

6. «سال های جوانی ما»، محصول 2022 کره جنوبی: درامی زیبا و سرشار از احساسات و عواطف انسانی در مورد پسری دبیرستانی که نابغه ی ریاضی است و نگهبان مدرسه به او برای پیشرفت بیشتر در این زمینه کمک می کند تا این که معلوم می شود خود این نگهبان روزگاری یک ریاضیدان برجسته بوده است.

7. «مایکا»، محصول 2022 ویتنام: درامی کودکانه در ژانر علمی تخیلی در مورد پسربچه‌ای که مادرش را از دست داده و احساس تنهایی می‌کند و در این میان با دختری فضایی روبه رو می‌شود.

8.«ایقرو: کیهان من»، محصول 2019 اندونزی: درامی زیبا و تأثیرگذار در مورد یک دختر اندونزیایی که می خواهد فضانورد شود.

9.«نبرد در دریاچه 2»، محصول 2022 چین: فیلمی تماشایی و خوش ساخت با جلوه های ویژه ی غول آسا از چن کایگه، استاد سینمای چین، در مورد جنگ کره و جان فشانی و ایستادگی سربازان چینی در برابر آمریکایی‌ها.

گفتنی است اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل از سراسر جهان آثاری را برای مخاطبان به ارمغان آورده است که در روزهای آینده درباره آن‌ها هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار