افزایش شدید مصرف آب هم زمان با خانه‌تکانی شهروندان تهرانی

تهران (پانا) - میزان مصرف آب در استان تهران طی روزهای اسفندماه و خانه‌تکانی شهروندان، افزایش بی‌رویه داشته است؛ در حالی که بارش‌های اخیر هنوز تاثیری بر تامین آب سدهای استان نداشته و این مصرف بی‌رویه می‌تواند مشکلات فراوانی برای منابع آبی به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش شدید مصرف آب هم زمان با خانه‌تکانی شهروندان تهرانی

به گزارش ایرنا، امسال وضعیت منابعی آبی همچنان تحت تاثیر سومین پاییز خشک سال‌های اخیر قرار دارند و به خصوص در تهران این شرایط بسیار بدتر گزارش شده است. این شرایط آبی در حالی است که مصرف آب شهروندان در این روزها و برای خانه‌تکانی افزایش شدیدی داشته است.

گزارش اخیر دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور موجودی سدهای پنج‌گانه تهران شامل، ماملو، لتیان، لار، امیرکبیر و طالقان از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ اسفندماه به ۲۲۳ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش دارد.

وضعیت بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ اسفند به این‌گونه است که ۱۰۳.۵ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ساله با بارش ۱۴۹.۶ میلیمتر ۳۱ درصد کاهش دارد.

بارش‌های امسال تهران همچنین نسبت به دوره مشابه پارسال که ۱۱۷.۸ میلیمتر بارش داشته کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این شرایط مخازن و سدهای تهران در حالی است که میزان مصرف آب در این کلان‌شهر افزایش بی‌رویه پیدا کرده است و مصرف آب در تهران هیچ تناسبی با مقدار بارندگی‌ها و میزان ذخایر ندارد.

جالب است بدانیم در بیشتر استان‌های کشور سهم شرب از آب مصرفی کشور بین ۷ تا ۱۰ درصد است، اما در تهران ۴۵ الی ۵۰ درصدی مصرف آب مربوط به حوزه شرب و بهداشت است و این موضوع اهمیت تامین آب را دوچندان کرده است.

در همین باره مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد گفت: مصرف آب شهر تهران اکنون برابر با ۴۳ هزار لیتر بر ثانیه شده درحالی‌که تولید آن اکنون به میزان ۳۷ هزار لیتر بر ثانیه است و این به معنای آن است که شهروندان بیش از تولید آب مصرف می‌کنند.

علی اکبر ملکوتی افزود: برای تامین نیاز مشترکان اکنون از حجم ذخیره مخازن استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مخازن یک میلیون متر مکعب آب دارند که این حجم با وضعیت مطلوب ۲۰۰ هزار متر مکعب کاهش دارد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد گفت: از شهروندان درخواست می‌شود به دلیل محدودیت در منابع آب سطحی که به دلیل استمرار ۳ساله خشکسالی رخ داده ونیز بارش‌های حوضه آبریز به صورت برف هستند و هنوز ذوب نشده‌اند محدودیت‌ها تامین آب پا برجا است.

ملکوتی افزود: لذا مدیریت مصرف به خصوص در این ماه پایانی سال که شهروندان برای خانه تکانی اقدام می‌کنند ضروری است تا بتوان تامین آب کرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که آب برای همگان تامین شده و مشکلی ایجاد نشود؛ اما شهروندان هم با همکاری به تداوم تامین آب کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار