معرفی 3 دانشگاه‌ پیشرو در عرصه تعاملات بین‌المللی

تهران (پانا) - دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم در عرصه تعاملات بین‌المللی را در میان دانشگاه‌های وزارت علوم به دست آوردند.

کد مطلب: ۱۳۵۲۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
معرفی 3 دانشگاه‌ پیشرو در عرصه تعاملات بین‌المللی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، لوح افتخار صدرنشینی دانشگاه تهران در عرصه تعاملات بین‌المللی همزمان با همایش معاونان بین‌الملل سراسر کشور به دکتر معصومه ملک مدیرکل امور اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران اعطا شد.

چهاردهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری کشور با محوریت دیپلماسی علمی و فناوری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، دکتر وحید حدادی‌اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و دکتر علی اکبر فامیل کریمی برگزار شد.

مسعود صدری‌نسب، رئیس مرکز مطالعات همکاری علمی و بین‌المللی وزارت علوم در همایش معاونان بین‌الملل سراسر کشور، به مهمترین شناسه‌های مورد ارزیابی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: تعداد نشست‌های مجازی با اساتید و پژوهشگران بین‌المللی، تعداد پروژه‌های مشترک خارجی، میزان گرنت‌های بین‌المللی دریافتی (به هزار دلار)، تعداد دانشجویان بین‌المللی، تعداد دوره‌های مشترک آموزشی، مقالات مشترک بر مبنای WOS، رتبه در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا و تعداد فرصت مطالعاتی به دانشجویان پسا دکتری و هیأت علمی از جمله این شناسه‌ها است که ما می‌توانیم وضعیت دانشگاه‌ها را از جهت تعاملات بین‌المللی مورد ارزیابی قرار بدهیم.

وی همچنین به سامانه یکپارچه‌سازی ارزیابی بین‌المللی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۴ تا ۹۸ ارزیابی‌ها و فرآیند جمع‌آوری داده‌ها به صورت سنتی انجام شده و داده‌ها در مرکز مورد تحلیل‌های آماری قرار می‌گرفت، اما در سال ۹۹ به منظور تسهیل و یکپارچه‌سازی ارزیابی شناسه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، این مرکز اولین سامانه یکپارچه ارزیابی عملکرد با قابلیت گزارش گیری و رتبه‌بندی را راه‌اندازی کرد.

صدری نسب خاطرنشان کرد: در ارزیابی سال ۱۴۰۰ فراخوانی برای ۱۰۱ دانشگاه ارسال شد که وضعیت تعاملات بین‌المللی آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که تعداد ۶۸ دانشگاه اطلاعات خود را در سامانه فوق ارسال کردند که البته از ۳۴ پژوهشگاهی که این فراخوان را دریافت کرده بودند، ۱۵ پژوهشگاه توانستند اطلاعات خود را ثبت کنند.

به گفته وی، در ارزیابی سال ۱۴۰۰ پارک‌ها نیز برای ۳۶ پارک علم و فناوری فراخوان فرستادیم تا وضعیت آنها نیز از نظر تعاملات بین‌المللی مورد سنجش قرار بگیرد که ۹ پارک اطلاعات خود را ثبت کردند.

این مقام مسئول، اسامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های حائز رتبه‌های برتر در حوزه تعاملات بین‌المللی را اعلام کرد و گفت: دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا سه دانشگاه‌های کشور را در عرصه تعاملات بین‌المللی از آن خود کردند و دانشگاه‌های تبریز، صنعتی اصفهان، گیلان، قم، اصفهان، تربیت مدرس، خواجه نصیر و ارومیه نیز به ترتیب رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری دو پژوهشگاهی هستند که به ترتیب رتبه اول و دوم در عرصه تعاملات بین‌المللی را به دست آوردند و پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز تنها پارک حائز رتبه این ارزیابی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار