در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

امید به آینده؛ نیاز مهم و ضروری نوجوانان و جوانان

تهران (پانا) - یک پژوهشگر مسایل اجتماعی امید به آینده را نیاز مهم و ضروری جوانان و نوجوانان در کشور می‌داند و می‌گوید بدون شک نبود امید به آینده در میان جوانان اثرات نامطلوبی در جامعه دارد که مسئولان و متولیان باید به این مهم توجه کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۲۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
امید به آینده؛ نیاز مهم و ضروری نوجوانان و جوانان

حمیده موسوی همزمان با روز جوان در گفت‌‌وگو با پانا با بیان اینکه در هر کشوری جوانان نیروهای مولد و ارزشمند آن جامعه به شمار می‌روند، اظهار کرد: «طبق دیدگاه‌های موجود در سازمان بهداشت جهانی، به‌طور معمول دوران جوانی در سنین 18 تا 25 سالگی تعریف می‌شود. البته با توجه به دیدگاه‌های متفاوتی که وجود دارد، برخی سنین جوانی را از 20 تا 40 و برخی هم 17 تا 35 سالگی می‌دانند.»

وی تاکید کرد: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که با آن مواجه هستیم و در موضوعات زیستی نقش مثبتی دارند، امید بخشیدن و امید دادن به آینده است و معتقدیم امید، انگیزه‌ای برای زیستن ایجاد می‌کند و اگر امید نداشته باشیم تمام فرایندهای زیستی ما دچار اختلال می‌شود. ایران هنوز یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های دنیا را دارد اما نسبت جمعیت با دسترسی به مطالبات جوانان و اهدافی که دارند، تناسب مطلوبی ندارد.»

این کارشناس مسایل اجتماعی با اشاره به مهم‌ترین مطالبات و نیازهای جوانان گفت: «جوانان دارای مطالباتی هستند که مهم‌ترین آنها، تحصیل، اشتغال، مسکن و ازدواج است اما در وضعیت کنونی جامعه، هر روز ابزار دسترسی به این اهداف از دسترس جوانان دورتر می‌شود. هرچند که دستیابی مطلوب به این موارد برای بسیاری از جوانان مشکل شده است اما فاصله گرفتن جوانان از مطالبات‌شان نیز آثار سوئی در جامعه دارد که می‌تواند به از دست رفتن امید در میان آنان منجر شود و اگر امید در بین جوانان از بین برود، جامعه‌ شادی و پویایی خود را از دست می‌دهد. از این رو مسئولان باید حتما به حوزه جوانان بیش از سایر حوزه‌ها توجه کنند تا سلامت جامعه تضمین شود.»

موسوی با اشاره به پیامدهای عینی کاهش امید به آینده در میان جوانان گفت: «وضعیت اقتصادی یکی از پیامدهای عینی کاهش امید به آینده است زیرا این وضعیت، دسترسی به بسیاری از این اهداف که در بالا به آن اشاره شد را دور می‌کند و فقدان دسترسی به این موارد می‌تواند منجر به افسردگی، قدرت نگرش به مهاجرت و بروز رفتارهای پرخاشگرانه در میان جوانان باشد.»

وی با بیان اینکه جوانان باید درک شوند، گفت: «گاهی فشارهای اجتماعی آنقدر زیاد است که به ایجاد بحران تردید در جوان تبدیل می‌شود و در این بحران، فرد در ارتباط با نقش خود در اجتماع و وعده‌های مسئولان که داده شده اما به سرانجام نرسیده است، دچار ناکامی می‌شود که جوان احساس از بین رفتن آینده را تجربه می‌کند. بنابراین جوانان باید از سوی خانواده، مسئولان نظام آموزشی و متولیان تصمیم‌گیر، درک شوند و برای بحران‌های موجود راهکارهای مناسبی به آنان ارائه شود.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه وجود جوانان در جامعه، بیانگر قدرت و یکی از موارد برتری کشورها محسوب می‌شود، گفت: «با برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسانه برای جوانان می‌توان جامعه را به ارتقا و پیشرفت سوق داد و به جامعه‌ای پویا امیدوار بود. در شرایط فعلی جامعه، شادی و امید به آینده برای جوانان بسیار مورد نیاز است اما متاسفانه شاهدیم شادی و امید در میان جوانان کمرنگ شده است. امید به آینده را می‌توان از دوران کودکی و نوجوانی در ایام تحصیل تقویت کرد و این وظیفه خطیر معلمان است.»

*امروز شنبه (13 اسفند)، ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) که به الگوی جوانمردی شناخته می شود به روز جوان، نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار