جشنواره فیلم ۱۰۰ از نگاه فیلمسازان حاضر در سیزدهمین دوره این رویداد؛

«صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک» روایتی از جشنواره ۱۰۰

تهران (پانا) - جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ پس از ۴ سال وقفه در حالی به سیزدهمین دوره خود پایان داد که مانند روال سابق به معرفی استعدادان نوظهوری پرداخت که برای محک زدن خود و شکوفا‌شدن استعدادهای‌شان، این دوره جشنواره را انتخاب کردند و در بخش‌های مختلف ملی، بین‌الملل و کودک و نوجوان آثار خود را ارسال کردند تا نمایش آثارشان و حضور در کارگاه‌های انتقال تجربه این دوره جشنواره، فرصتی را برای ادامه این رقم بزند.

کد مطلب: ۱۳۵۲۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
«صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک» روایتی از جشنواره ۱۰۰

در این دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ که به دبیری یوسف منصوری و از ۱۰ تا ۱۱ اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد؛ 173 اثر در بخش ملی به جشنواره راه یافت که 97 اثر در بخش مسابقه و 76 اثر در بخش غیررقابتی به نمایش در آمدند، در بخش بین‌الملل نیز 88 اثر حضور داشتند که 39اثر در بخش مسابقه و 49 اثر در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمدند، همچنین 69 اثر در بخش مخاطب کودک توسط هیات انتخاب به جشنواره فیلم 100 راه یافتند و از این میان 25اثر به بخش مسابقه و 44 اثر به بخش غیررقابتی راه یافتند.

در همین راستا با کارگردانان برخی از آثار رسیده به دوره سیزدهم جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره ایده شکل‌گیری آثارشان و حس و حال حضورشان در این دوره جشنواره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

«تولد» قصه‌گو و ایده محور

سید امیرسجاد حسینی، کارگردان فیلم کوتاه «تولد» که در بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 در بخش مسابقه ملی حضور دارد، درباره دلیل حضورش در این دوره جشنواره گفت: «به نظر من فیلم 100 یکی از نزدیک‌ترین مدیوم‌ها به خود سینماست. به دلیل موجز بودن و فوریت زمانی که دارد، تمرین قصه‌گویی در اختصار و میخکوب کردن و مشارکت دادن مخاطب در جریان قصه است.»

وی در ادامه افزود: «اینکه فیلم در جشنواره اکران می‌شود و برای پرده ساخته شده، باعث می‌شود که بیشتر به سینما نزدیک باشد.»

حسینی درباره فیلم «تولد» که به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ راه یافته‌است، عنوان کرد: «سعی کردیم فیلم علاوه بر اینکه قصه‌گو و کاراکترمحور باشد، در پایان یک تله و غافلگیری خوب برای مخاطب داشته باشد و کامش را شیرین کند. فکر می‌کنم این رسالت سینماست.»

«درامپس» اثری با هیجان و شور کافی

امیرحسین راستی، کارگردان فیلم «درامپس» درباره حضورش در سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: «من برای اولین بار است که در جشنواره 100 شرکت می‌کنم و به نظرم فرصت خیلی خوبی است. وقتی که با دوستانی که تجربه‌ کافی در حوزه‌ سینما دارند، صحبت می‌کنم، متوجه می‌شوم که خیلی‌ها از همین جشنواره 100 شروع کرده‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم این جشنواره نقطه‌ قوتی برای شروع فیلمسازی است.»

وی در ادامه این بحث اضافه کرد: «اینکه ما بتوانیم مضامین کوتاه را در 100 ثانیه بسازیم و جمع کنیم، خیلی خوب است. من هم سعی کرده‌ام در فیلم خودم، «درامپس» همه‌ این موارد را رعایت کنم و اثرم هیجان، درام، پایان و شور کافی داشته باشد.»

جشنواره ۱۰۰ به معنی واقعی یک ایجاز است

مهدی ناصری، کارگردان فیلم کوتاه «دینگ» از دیگر آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم ۱۰۰ نیز درباره اهمیت این جشنواره عنوان کرد: «فیلم 100 برای اثر هنری به معنی واقعی یک ایجاز است. اگر در یک فیلم 100 ثانیه‌ای بتوانی ذوق مخاطب را نشان دهی، قطعا برای مردم خیلی جذاب است. مخصوصا اکنون که مردم به دنبال کارهای کوتاه هستند و دوست دارند یک فیلم زود به پایان برسد.»

وی عنوان کرد: «مردم دوست دارند سریع یک فیلم به پایان برسد. حالا این ممکن است به واسطه‌ فضای مجازی یا هر چیزی رخ داده باشد. در کاری که من ساختم، سعی کرده‌ام در 100 ثانیه مخاطب را سر ذوق بیاورم و او راضی باشد از اینکه یک فیلمی را می‌بیند و خودم راضی باشم از این اثری که ساخته‌ام.»

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ایده‌محور هستند

محمد نظمی کارگردان فیلم کوتاه «عروسک‌های کوچک» که در بخش مسابقه و «سوپرایز» که در بخش غیررقابتی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ حضور دارد، درباره حضور خود در این رویداد گفت: «من در دوره سیزدهم، دو فیلم داستانی در جشنواره دارم؛ یکی از آن‌ها در بخش مسابقه و دیگری در بخش خارج از مسابقه است. موضوع هر دو فیلم اخلاق انسان‌ها در فضای مجازی است و سعی داشتم در این دو فیلم موضوعات روز را پوشش دهم.»

وی با اشاره به اینکه فیلم «عروسک‌های کوچک» که در بخش مسابقه است، درباره‌ کودکان کار فضای مجازی است، عنوان کرد: «اینکه ما از کودکان در فضای مجازی چه استفاده‌ها و سواستفاده‌هایی می‌کنیم موضوع اصلی این فیلم است. همچنین فیلم «سوپرایز» درباره مشکلاتی است که وابستگی به فضای مجازی ممکن است در زندگی‌ها به‌وجود بیاورد.»

نظمی به اثرگذاری جشنواره 100 اشاره کرد و گفت: «من در دوره‌های قبل هم در جشنواره 100 شرکت کرده‌بودم. به نظر من این جشنواره یکی از جشنواره‌های خوب و موثر کشور است که به جوانان فیلمساز کمک می‌کند تا بتوانند وارد عرصه‌ فیلمسازی شوند. چرا که فیلم‌های 100 ثانیه‌ای ایده‌محور است و هزینه‌ کمتری دارد.»

«شاهوار» فیلمی با پرداخت به مشکلات محیط‌زیستی

مجتبی فیروزآبادی کارگردان فیلم «شاهوار» که در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ حضور دارد، به موضوع فیلم که درباره‌ مشکلات زیست‌محیطی است اشاره کرد و افزود: «فیلم من در‌ گونه‌ داستانی ساخته شده‌ و درباره قله‌ شاهوار است که در شهرستان شاهرود قرار دارد و البته ‌مشکلاتی که در فضای محیط زیستی شهرستان به وجود آمده‌است.»

وی افزود: «ما شاهواری را می‌خواهیم که خط و خشی در آن نباشد. من از دید بصری که نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم آن جاده‌هایی که در قله می‌بینم، زخمی است که بر قله افتاده‌است.»

وی به رسالت فیلمسازی‌اش اشاره کرد و گفت: «من وظیفه داشتم به عنوان یک شاهرودی که نسبت به این اتفاقات احساس مسئولیت می‌کند، کاری هنری انجام بدهم، چون من در فضای سینما و فیلم کوتاه فعالیت می‌کنم. امیدوارم مسئولان ببینند و مؤثر وارد عمل شوند و شاهوار را به مردم شاهرود برگردانند.»

این کارگردان شاهرودی در خصوص جشنواره 100 اظهار کرد: «جشنواره فیلم 100، جشنواره بسیار خوبی است؛ از این لحاظ که برای تعداد زیادی علاقه‌مند این امکان را ایجاد می‌کند که خودشان را به سینما ارائه بدهند و توسط داوران و مسئولان دیده شوند.»

وی عنوان کرد: «ساختن کار در زمان 100 ثانیه بسیار کار سختی است. فیلم کوتاه از سینمای بلند سخت‌تر و فیلم 100 از فیلم کوتاه سخت تر است.»

انتخاب شدن «واکنش» در جشنواره ۱۰۰ برایم عجیب بود

حسین وکیلی کارگردان فیلم «واکنش» از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره فیلم خود گفت: «من فیلم را سال ۹۹ با بودجه‌ یک و نیم میلیون تومان ساختم. وقتی که متوجه شدم «واکنش» در جشنواره منتخب شده‌است برایم عجیب بود.»

وی افزود: «بعد از چند سال تعطیلی جشنواره دلمان برایش تنگ شده‌ بود. این اولین تجربه‌ من در شرکت جشنواره فیلم 100 بود که با این موفقیت همراه شد. خوشحالم که فیلم‌ من در کنار فیلم‌های بزرگی که دیدیم قرار گرفته‌است. امیدوارم بتوانم در این راه موفق‌تر حرکت کنم.»

«دام» فیلمی در نکوهش خشونت است

آیدا حافظی کارگردان فیلم «دام» از آثار راه یافته به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با اشاره به سختی‌های فیلمسازی و فرصتی که جشنواره 100 برای فیلمسازان جوان ایجاد می‌کند، بیان کرد: «فکر می‌کنم جشنواره 100 برای دیده شدن کارهای به این کوتاهی بستر مناسبی باشد. با توجه به اینکه شرایط فیلمسازی برای هر کسی در هر سطح و‌ بودجه‌ای بسیار سخت است، مسلم است که دست‌یافتی‌ترین کارها، کارهایی هستند که خیلی کوتاه باشند.»

وی در ادامه افزود: «ساخت فیلم 100 ثانیه‌ای شاید بهترین نوع تجربه برای برداشتن قدم‌های اول فیلمسازی باشد. من این کار را در شرایط بسیار سختی ساخته‌ام. شاید مثل بقیه بچه‌های فیلمساز که می‌دانم چقدر شرایطشان برای فیلمسازی سخت است.»

این فیلمساز ادامه داد: «فیلم من در نکوهش خشونت کلامی است که در مدارس اتفاق می‌افتد. ممکن است به عنوان اولیا یا کادر مدرسه خیلی ساده از کنارش بگذریم و به آن توجه نکنیم ولی اثر بدی روی بچه‌ها در ادامه‌ زندگی‌شان داشته باشد.»

حافظی گفت: «حیف که چند سال جشنواره برگزار نشد؛ اما خوشحالم که دوباره کار خود را آغاز کرده است. من و خیلی از دوستانم مختص 100 کار ساخته‌ایم.»

فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای باید در پایان برای مخاطب شوک داشته باشد

طاها نمازی کارگردان پانزده ساله فیلم‌ «کالبد» که در بخش غیر رقابتی بین الملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ حضور دارد، درباره فیلم خود توضیح داد: «کالبد اولین تجربه فیلمسازی حرفه‌ای من است. این فیلم یک سکانس پلان است و در یک راهرو تاریک می‌گذرد. در ابتدای راهرو یک جوان و یک پیر قرار دارند و در انتهای این راهرو یک جنازه است. چیزی در این جنازه وجود دارد که کنجکاوی فرد جوان را برمی‌انگیزد.»

وی در ادامه به فرایند شکل گیری ایده این فیلم اشاره کرد و گفت: «من بنا به دلایلی در یک غسالخانه قرار گرفتم و برای لحظاتی آنجا تنها ماندم. در آن لحظات با خودم فکر می‌کردم، قبل از این لحظه چه کسانی بر روی این سنگ قرار گرفته‌اند و چه کسانی بعد از این لحظه قرار خواهند گرفت.‌ حتی به خودم هم فکر کردم. پنجره‌‌ فیلم در ذهن من باز شد و با خودم گفتم که من حتماً باید این فیلم را بسازم.»

نمازی درباره جشنواره فیلم 100 گفت: «من یک سال است به صورت جدی به سینما علاقه‌مند شده‌ام. قبلاً فیلم‌های 100 ثانیه‌ای را دیده بودم و در یک فیلم 100 ثانیه‌ای هم بازی کرده بودم و تقریباً با این فضا آشنا بودم.»

وی ادامه داد: «امسال که پیگیری این جشنواره را کردم، فهمیدم که فیلم 100، فیلمی است که باید در پایان روایت، یک شوک کاری داشته باشد. ساختن فیلم 100 ثانیه‌ای بسیار سخت است؛ از همه بیشتر فیلمنامه آن سخت است. هر دیالوگی که می‌نویسید باید کوبنده باشد. من هم خواستم یک فیلمنامه کوبنده بنویسم و بسازم. خدا را شکر می‌کنم که اولین فیلم زندگی‌ام به معتبرترین جشنواره‌ مخصوص فیلم خودم که 100 ثانیه‌ است، راه پیدا کرده‌است.»

نمازی اظهار کرد: «فقط باید به خودمان ایمان داشته باشیم و به حرف دیگران اهمیتی ندهیم. پیشنهاد و نصیحتم به آدم‌ها این است که آن چیزی که دوست دارید را جدی بگیرید.»

فیلمی با پرداخت به موضوع خانواده‌های تک فرزند

سجاد انتظاری کارگردان فیلم «یک + یک، یک - یک» و تهیه‌کننده‌ آثار تولید شده‌ باشگاه فیلم رویش درباره مرکز استعدادهای جوان گفت: «باشگاه رویش زیر نظر حوزه هنری خراسان رضوی، یک مرکز شناسایی، تربیت و هدایت استعدادهای فیلمسازی جوان است. ما در سال گذشته حدود چهل فیلمنامه بررسی کردیم.»

وی در ادامه افزود: «۱۴ فیلمنامه برای تولید انتخاب شدند. ۱۲ فیلم در این جشنواره حضور دارند که ۹ فیلم در بخش مسابقه و سه فیلم در بخش غیررقابتی قرار دارند.»

این کارگردان درباره فیلم خود توضیح داد: «این فیلم به بحث کاهش جمعیت و خانواده‌های تک‌فرزند می‌پردازد.»

انتظاری به جشنواره 100 اشاره کرد و‌ گفت: «خاطرم هست که ایده اصلی جشنواره 100 از حوزه هنری استان البرز شکل گرفت. اتفاق خوبی بود و فیلمسازها را با یک چالش خوب و جدید مواجه کرد که یک فیلم کوتاه بسازند.»

«صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک» روایتی از جشنواره ۱۰۰

فیلم «صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک» که در بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ حضور دارد، توسط عطیه‌سادات حجتی، کارگردانی و همسرش مهدی شاهسواری تهیه‌کنندگی شده‌است. حجتی تندیس‌های جشنواره 100 را جرقه‌ ایده‌ اولیه و تولد فرزندشان علی را عامل این ساخت این فیلم دانست و بیان کرد: «من و همسرم در اختتامیه جشنواره 100 آشنا شدیم. مهدی شاهسواری برگزیده دوره دهم بود و من برگزیده دوره یازدهم، وقتی که ازدواج کردیم هر دو تندیس چوبی جشنواره 100 را داشتیم و به دیوار خانه‌مان زده بودیم، کنارش جاکلیدی بود که کلیدهای خانه را آویزان می‌کردیم و جالباسی، که گاهی یک لباس مردانه و یک لباس زنانه به آن آویزان بود.»

وی در ادامه افزود: «چیدمان این تصاویر یک قاب به ما داده بود. من همان موقع از آن عکس گرفتم و با همسرم به این فکر می‌کردیم که چطور این ایده را تبدیل به یک فیلم 100 ثانیه‌ای کنیم و اسمش را بگذاریم «صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک».

حجتی با اشاره به اینکه فرزنداشان جرقه ساخت این اثر در ذهنشان زده است، بیان کرد: «علی فرزندمان به دنیا آمد و با خود گفتیم الآن یک چیزهایی می‌تواند به این دیوار اضافه شود. من متن کار را نوشتم که با اجزایی در تصویر همراه می‌شد. اما این بار اسمش شد «صد بعلاوه صد مساوی دویست و یک» با شرکت افتخاری علی کوچولو.»

وی درباره سیزدهمین جشنواره فیلم 100 گفت: «به نظر من جشنواره در دعوت رسمی از مهمان‌ها هوشمندانه عمل کرده بود. اکران‌ها و کارگاه‌های آموزشی به لحاظ کمی و‌ کیفی پربار بود. هم سالن‌ها شلوغ می‌شدند و هم فیلم‌ها نسبت به سال‌های گذشته رشد داشت و بهتر شده بود.»

این کارگردان فیلم کوتاه با اشاره به اینکه برایم جالب بود که در این دوره جشنواره فیلم‌ها را به صورت متنوع اکران می‌کردند، افزود: «اینطور نبود که شما در یک بخش فقط مستند ببینید و در یک بخش فقط فیلم داستانی. من از درهم بودن فیلم‌ها خوشم می‌آمد و باعث می‌شد مخاطب خسته نشود.»

وی درباره اهمیت فیلم‌های کوتاه در دنیای جدید بیان کرد: «اساساً فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های خیلی خیلی کوتاه برای دنیای فست‌فودی و مینیمال جدید مناسب است. در دنیایی که همه فرصت ندارند و می‌خواهد سریع به نتیجه برسند. به نظر من مسئله‌ فیلم‌ کوتاه در جهان امروز جدی شده‌است. برعکس باور رایج فیلمسازها که فکر می‌کنند باید فیلم‌های کوتاهشان را بسازند و بروند سراغ فیلم‌ بلند، چه بسا در دنیای امروز فیلمسازان بلند باید رجعت کنند به ساخت فیلم کوتاه.»

اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری امروز ۱۲ اسفندماه ساعت ۱۹ در ایوان شمس برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار