دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جشنواره علمی شهید چمران:

شهید چمران مرد حل‌کننده مسائل در میدان بود؛ استاد بسیجی باید ویژگی‌های شهید چمران را داشته باشد

مهدی چمران: بسیج اساتید در مسیر شهید چمران تلاش کنند که مطمئنا موفقیت ایران اسلامی را رقم خواهند زد

تهران (پانا) - اولین جشنواره علمی شهید چمران صبح امروز با حضور اساتید دانشگاه و مدرسان پژوهشی مراکز علمی سراسر کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
شهید چمران مرد حل‌کننده مسائل در میدان بود؛ استاد بسیجی باید ویژگی‌های شهید چمران را داشته باشد

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش اظهار کرد: برگزاری این جشنواره کار بسیار حکیمانه‌ای است، شهید چمران عالمی عارف، مجاهدی مخلص، سیاستمداری مردم‌دار، مدیری جهادگر، نماینده مجلس اما قانون‌مدار، رزمنده ولایت مدار و فعال معتدل بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ایشان انصافا شخصیت کم‌نظیری است، شهید چمران با اینکه علوم پایه و مهندسی برق و فیزیک پلاسما خوانده بود ولی مطالعات عمیقی نسبت به قرآن، نهج‌البلاغه و ادعیه داشت و علوم انسانی را می‌شناخت و با یک نگاه جامعی به مسائل می‌نگریست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از ویژگی‌های شهید چمران حل مسأله بود. وی وقتی مشکل را در پاوه دید رفت و حل کرد، در لبنان هم همینطور. مرد حل‌کننده مسائل نظرا، عملا و در میدان بود. اگر کسی ادعا می‌کند استاد بسیجی است باید این ویژگی‌ها را داشته باشد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: ما در کشور با یک سری آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی مواجه هستیم مثل اعتیاد، طلاق، بی‌حجابی، تفرقه‌گرایی اقوام که بعضی به آن دامن می‌زنند. یک سری چالش‌های فرهنگی هم در فرهنگ کار، مصرف، سلامت، صنعت داریم. مشکلات اقتصادی هم که مهمترین آن کاهش ارزش پول ملی است. تهدیدهای امنیتی داخلی و خارجی هم که از ابتدای انقلاب بوده است. مدیران و مسئولان کشور هم این مشکلات را می‌دانند ولی گاهی موفق و گاهی موفق نیستند. یک ستاد اقتصادی شکل می‌گیرد ولی نمی‌توانند کنترل کنند، چرا؟ من به یک عامل علمی اشاره می‌کنم؛ ما در بخش علمی این آسیب‌ها و تهدیدها فقر علمی داریم. شما می‌گویید ۱۰۰ هزار هیات علمی در دانشگاه‌ها هست، این همه دانشگاه و .‌‌.. فقر علمی کجا بود!؛ بله فقر علمی داریم، فقر علمی شدید.

وی اضافه کرد: در حوزه علوم انسانی وقتی با یک چالش عینی مثل اعتیاد یا طلاق مواجه می‌شوید سه ساحت طولی و نظریه‌ای باید طی شود تا مسأله حل شود. اول فرانظریه‌های اجتماعی، دوم نظریه‌های اجتماعی، سوم فناوری‌های اجتماعی.

خسروپناه تاکید کرد: مسأله حجاب دغدغه خیلی از مردم است. عمده ما وقتی مسأله حجاب در ذهن‌مان می‌آید یک روسری است که پایین افتاده است و این برای انسان مومن متعهد ناراحت‌کننده است. مسأله حجاب از تولیدکننده پوشاک تا نیروی انتظامی و ... یک پیکره هستند و باید همه این‌ها به عنوان یک فناوری در نظر گرفته شود. نمی‌شود به نیروی انتظامی گفت شما با بی‌حجابی برخورد کنید اما تولیدکننده هم لباس‌های کذایی تولید یا وارد کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تاکید کرد: شهید چمران مشکل را می‌دید، فکر می‌کرد و با علم می‌رفت و مشکل را حل می‌کرد و ما هم باید همین کار را انجام دهیم.

رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه این مراسم به ابعاد شخصیت علمی شهید چمران اشاره کرد و گفت: شهید دکتر چمران فارغ‌التحصیل و شاگرد اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که با استفاده از بورس دولت به آمریکا رفت و رشته تخصصی وی هم فیزیک پلاسما بود. با این جایگاه وقتی وی احساس کرد که باید به کشور کمک کند به مصر رفت و در زمان جمال عبدالناصر در این کشور ۲ سال آموزش نظامی را فرا گرفت و سپس به جنوب لبنان رفت و در بین شیعیان مستقر شد و برنامه مقاومت اسلامی را بنا نهاد که امروز ما میوه‌های آن را می‌بینیم.

مهدی چمران ادامه داد: شهید چمران بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمد و فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم شد. او دانشمند فیزیک بود و در جنگ برنامه‌های مهمی را پیاده کرد.

وی در ادامه به خاطرات و اقدامات شهید چمران در پاوه و سوسنگرد اشاره کرد و افزود: انتظار ما از بسیج اساتید تلاش در همین مسیر شهید چمران است و قطعا اساتید دانشگاه موفقیت ایران اسلامی را رقم خواهند زد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: شهید چمران هم جهت علمی دارد هم جهت معرفتی و جهاد را ضمیمه این دو کرده است.

وی تاکید کرد: اساتید دانشگاه باید این مسیر را پیگیری کنند و آن‌ها را هدف خود قرار دهند. دانشگاه‌ها باید جهاد علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند و همین است که به کمک مسئولان کشور نیز خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار