وزیر آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان باید نقاد و نوآور باشند

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش گفت دانش‌آموزان باید در کنار نقادی، نوآوری نیز داشته باشند تا با استفاده از نقدها و نوآوری‌های آن‌ها و معلمان یک الگوی کاربردی تحت عنوان سند مدرسه‌ای شکل گیرد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید نقاد و نوآور باشند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ یوسف نوری در گردهمایی تبیین، نقد و اعتباربخشی الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه دلیل اجرایی نشدن بسیاری از اسناد راهبردی، عدم ارتباط بین حلقه صف و ستاد است، تصریح کرد: علت اصلی این اتفاق این است که در طراحی برنامه‌های راهبردی به همه جنبه‌ها توجه داریم اما در زمینه اجرایی‌سازی، اجرای آن را در لایه ضعیفی از ستاد انجام می‌دهیم لذا درگیر کردن هسته اصلی طراحی برنامه‌ها در اجرایی‌سازی اسناد بالادستی، یک اصل است که با مسئولیت‌سپاری و نظرخواهی محقق می‌شود.

عضو کابینه دولت مردمی افزود: مدرسه، اصل کار ماست، مدرسه محل جاری‌سازی همه برنامه‌های آموزش‌وپرورش است. به همین منظور باید سند تحول بنیادین مدرسه‌ای داشته باشیم. از سال ١٣٩۵ بررسی عملکرد اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش در دستور کار بوده است. صاحبنظران علم اجرایی‌سازی سیاست‌ها به این نتیجه رسیدند که سند تحول باید ذیل خود سند مدرسه‌ای داشته باشد، لذا برای اجرایی‌سازی، اولین کار استخراج یک الگوی مفهومی مطلوب در این زمینه است تا بعد از آن الگوی اجرایی تدوین شود.

وی افزود: ١٣١ راهکار و ١٣ سیاست کلی ترسیم‌شده در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را داریم و اکنون آن را در معرض نقد قرار داده‌ایم تا یک الگوی مفهومی مدرسه‌ای شکل گیرد.

نوری اضافه کرد: دانش‌آموز باید نقاد و نوآور باشد، لذا دانش‌آموزان باید در کنار نقادی، نوآوری نیز داشته باشند تا با استفاده از نقدها و نوآوری‌های دانش‌آموزان و معلمان یک الگوی کاربردی تحت عنوان سند مدرسه‌ای داشته باشیم. به همین منظور، هر ایده و نظری باید در هیات‌های داوری بررسی و چیستی و چرایی آن مشخص شود تا با ادامه این روند به نتایج مطلوبی برسیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اقدامات ۲ شهید شاخص نظام تعلیم و تربیت، شهیدان باهنر و رجایی که کار بدیع و ارزشمندی در آموزش‌وپرورش انجام دادند، افزود: ۲ بال آموزش‌وپرورش باید کنار هم قرار گیرد تا سند تحول بنیادین محقق شود. در آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های مهمی در تمام عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و... داریم و به برکت وجود معلمان غنی هستیم و دانش‌آموزان ما سرآمد هستند و باید تلاش کنیم تا بیش‌ازپیش موفق باشند.

شایان ذکر است، قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با همکاری آموزش‌وپرورش شهر تهران اقدام به تدوین سند مدرسه‌ای، سند تحول بنیادین کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار