معاون پرورشی مدرسه ولایت فیروزکوه:

تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است

فیروزکوه (پانا) - معاون پرورشی مدرسه ولایت فیروزکوه، تربیت را هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی دانست و گفت این هدایت باید به گونه‌ای باشد که افراد این ارزش‌ها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند.

کد مطلب: ۱۳۵۱۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است

محمد درویش‌متولی، معاون پرورشی و امور تربیتی مدرسه ولایت شهرستان فیروزکوه با اشاره به نقش مهم امور تربیتی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان گفت: «یکی از مهم‌ترین وظایفی که دین اسلام برای پدران و مادران در نظر گرفته، تربیت فرزند است؛ سهل‌انگاری والدین در تربیت درست فرزندانشان نه تنها برای خود خانواده بلکه برای جامعه نیز عواقب بد و غیر قابل جبرانی خواهد داشت.»

وی افزود :«حضرت علی علیه السلام درباره تربیت فرزندان می‌فرمایند: کودکان خود را بزرگ و گرامی داشته و خوب تربیت کنید.»

درویشی گفت: «تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است؛ این هدایت باید به گونه‌ای باشد که افراد این ارزش‌ها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند.»

وی تصریح کرد: «خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی باید زمینه‌های پذیرش این ارزش‌ها را در فرزندان خود ایجاد کنند. تربیت تمام ابعاد شخصیت اعم از رشد اجتماعی، عاطفی، ذهنی و اخلاقی را در بر می‌گیرد و در این میان تربیت دینی جنبه خاصی از تربیت است که فرد را به وظایف دینی و آداب شرعی آشنا می‌سازد و او را به خودشناسی و خداشناسی می‌رساند.»

معاون پرورشی مدرسه ولایت افزود: «بعد از خانواده، مدرسه به ویژه مربیان تربیتی و پرورشی نقش مهمی در تربیت کودکان و شکل‌گیری شخصیت آنها دارند. نقش الگویی مربی، در تربیت دانش‌آموزان غیرقابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست. ارتباط نزدیک مربیان با دانش‌آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می‌کند. این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانندسازی بروز کند.»

وی در ادامه بیان کرد:«به همین واسطه مربیان باید تلاش کنند علاوه بر کارهای تربیتی و پرورشی در مدارس، الگودهی را به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهند. همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که نهادی در آموزش و پرورش با عنوان «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت و شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۵۹ اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش‌آموزان را به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند.»

درویش‌متولی در پایان گفت:« هشت اسفند ماه سال ۵۹ بود که ستاد امور تربیتی در مدارس ایران توسط این دو شهید بزرگوار تأسیس شد. ستادی که از همان ابتدای تأسیس به دنبال انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی بود.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: علیرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار