مدیرکل امور عشایر استان خراسان‌رضوی:

جامعه عشایری از توانمندی، مستثنی نیست

مشهد (پانا) - مدیرکل امور عشایر استان خراسان‌رضوی گفت جامعه عشایری، مستثنی نیست و با توجه به نوع معشیت جامعه‌شان، نیاز است که توانمند شوند.

کد مطلب: ۱۳۵۱۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
جامعه عشایری از توانمندی، مستثنی نیست

محمدحسین جعفری، مدیر کل امور عشایر استان خراسان رضوی در گردهمایی مشترک دوره توانمندسازی آموزش دهندگان عشایری گفت: سواد، علم و دانش در زندگی بسیار کاربرد دارد و موجب توانایی، توانمندسازی و توسعه جامعه و کشور می‌شود. لازمه توانایی و توانمندساز شدن، دانایی است. جامعه‌ای توانمند خواهد بود که به سواد، علم و دانش اهمیت دهد.

وی افزود: باسوادی، اصلی ترین و یکی از بالاترین شاخص‌های توسعه پایدار است. سطح سواد بر روی سلامت جامعه نیز تاثیر می‌گذارد. علم و دانش، همچون واکسنی است که جامعه را در برابر بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها، مقاوم می‌کند. بالا بودن سطح سواد، بیانگر جامعه‌ توسعه یافته است و جامعه‌ای عقب مانده لحاظ می‌شود که سطح سواد پایینی داشته باشد.

جعفری بیان کرد: جامعه عشایری، مستثنی نیست؛ بلکه با توجه به نوع معشیت جامعه‌شان، نیاز است که توانمند شوند. زمانی ما می‌توانیم در عشایر تولید و محصولات سالمی داشته باشیم که از سطح سواد بیشتری برخوردار باشند. در سال ۸۷، زنان عشایر ۵۵درصد و مردان عشایر حدود ۷۷درصد از سطح سواد برخوردار بودند. متوسط سطح سواد کشور در سال ۹۰ حدود ۹۲ درصد اعلام شد. ما باید به سواد عشایران، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و مهارت‌های لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

وی ادامه داد: جلسه امروز با هدف ارتقاء شاخص‌ها در جامعه عشایری، برگزار شده است. ما در سطح استان خراسان رضوی، ۸هزار و ۲۰۰ خانواده عشایر داریم. براساس جنسیت ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد زن هستند. عشایر در سطح ۱۳ شهرستان پراکنده هستند و در ۱۱ شهرستان، تشکیلات عشایری داریم. جامعه عشایری استان، ۲درصد جمعیت روستایی استان است و ۴۵درصد عشایر استان خراسان رضوی، در مناطق مرزی مستقر هستند.

دانش آموز خبرنگار: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار