تاکید آیت‌الله رئیسی بر همخوانی قرآنی و ترویج فضای قرآنی در مدارس

شخصیت انسان موثر‌ در پرتو قرآن شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری گفت مقاله‌نویسی قرآنی باید مورد تاکید قرار بگیرد به ویژه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ همخوانی قرآنی دانش‌آموزان و ترویج فضای قرآنی در مدرسه اثرگذار خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۵۰۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تاکید آیت‌الله رئیسی بر همخوانی قرآنی و ترویج فضای قرآنی در مدارس

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: برای بنده توفیقی است که در جمع حافظان، قاریان و داوران قرآن کریم باشم و از فیض قرآن بهره‌مند شوم. باید از همه دست‌اندر کاران برای برگزاری این نشست با شکوه پس از دوران کرونا صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: قرآن کتاب هدایت برای همه مردم و انسان‌هاست بنابراین همه نمی‌توانند از قرآن و نورانیت و هدایت آن بهره‌مند شوند. همچنانی که وجود پیامبر اسلام هدایتی برای همه مردم است بر همین اساس بر مومنان منت است که برای پذیرش هدایت رسول اکرم آماده شوند.

رئیس دولت گفت: مجموعه معتقدین به خدا و پیامبر و معاد امت است؛ امت باید در حال حرکت به سمت حق باشد و عنصر پویایی داشته باشد. ایستایی در کار امت نیست و نقطه‌های تعالی و پیشرفت را طی می‌کند.

وی ضمن تاکید بر «یک امت، یک کتاب»، افزود: ابتدا تعلیم قرآن مدنظر قرار گرفته است و‌ سپس خلق انسان مدنظر قرار گرفته است چرا که قرار است از انسانیت انسان سخن گفته شود و انسانیت انسان در گرو تعلیم قرآن است. آنچه انسانیت انسان را رقم می‌زند، ارتباط با وحی است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: خلافت مانند ولایت مراتب دارد؛ یک مرحله از ولایت، وجود خلیفه مطلق پروردگار متعال امام زمان (عج) است. آنچه امروز برای جامعه ما نجات بخش است، رمز عزت و اقتدار ما توجه به آموزه‌های قرآن کریم است و اگر پناه همگان قرآن باشد، هیچکس احساس یاس و ناامیدی و فرسودگی نمی‌کند. یاس، القای شیطان است اما قرآن به جامعه نشاط و امید می‌‌بخشد.

وی با بیان اینکه شخصیت انسان موثر در پرتو قرآن شکل می‌گیرد، گفت: جایگاه قرآن برای هدایت انسان جایگاه مهمی است. بر همین اساس قرآن جوامع را مستقل می‌سازد. آنانی که در مقابل جامعه‌ای که براساس قرآن شکل می‌گیرد، کسانی هستند که در مقابل انبیا ایستادند. دشمن امروز می‌خواهد در مقابل ما بایستد اما نمی‌تواند کاری کند چرا که جامعه‌ای که پناه آن قرآن باشد دشمن نمی‌تواند با آن مقابله کند.

وی تاکید کرد: امروز پناه جامعه ما، قرآن است. استیصال خود را می‌خواهند با اهانت به قرآن نشان دهند. این بن‌بست فرهنگی است که برخی در مغرب زمین به آن مبتلا شدند و به قرآن اهانت می‌کنند. اهانت به قرآن، اهانت به آزادی بیان است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: ۸۰ کشور در این نشست شرکت کردند که در نهایت ۳۳ کشور برگزیده شدند. سی‌و‌نهمین مسابقات قرآنی در ایران اسلامی مادر تمامی مسابقات قرآنی است. دستگاه‌های ما آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای اسلامی هستند. صمیمانه از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم که این پرچم را برافراشتند؛ تشویق، حمایت و هدایت ایشان تاثیر بسیار داشت تا شهر و روستای ما رنگ و بوی قرآنی پیدا کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز حافظان و قاریان و خادمان قرآن، پرچمداران اسلام هستند، افزود: زمانی مقاله‌نویسی قرآنی باب شده بود، امروز نیز این موضوع باید مورد تاکید قرار بگیرد به ویژه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی. شنیده‌هایی از برخی از اساتید دارم مبنی بر اینکه ای کاش ما مانند فقه، اصول و فلسفه، دوره تفسیر قرآن را گسترش می‌دادیم. ترویج وقف برای قرآن باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: همخوانی قرآنی دانش‌آموزان بسیار اثرگذار است؛ به ویژه همخوانی قرآنی و ترویج فضای قرآنی در مدرسه اثرگذار خواهد بود. امروز با وجود همه تهاجمات به مسلمانان و جوانان ما، توجه به قرآن می‌تواند موجب صیانت شود.

رئیس دولت اضافه کرد: ایران اسلامی باید به یک نوآور در محصولات قرآنی تبدیل شود. این جایگاه می‌تواند برای جوامع دیگر، الگو قرار بگیرد. اتحادیه‌ای تشکیل شود و مسابقات سراسر جوامع اسلام را وحدت ببخشد.

توجه به دین در عین حال نگاه به خواست مردم در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است

آیت الله رئیسی اظهار کرد: توجه به دین در عین حال نگاه به خواست مردم در قانون اساسی ما مورد تاکید قرار گرفته است. امروز گمشده جامعه بشری ما، قرآن است. بازگشت به قرآن و زندگی قرآنی نجات‌بخش خواهد بود.

لازم به ذکر است، در این مراسم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار