وزیر آموزش و پرورش:

انجمن‌های اولیاء و مربیان سرمایه‌های بسیار بزرگ هستند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش معتقد است انجمن‌های اولیاء و مربیان سرمایه‌های بسیار بزرگ کشور هستند که باید این سرمایه را شناخت و در این دوره از مدیریت آموزش و پرورش باید همواره حضور داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
انجمن‌های اولیاء و مربیان سرمایه‌های بسیار بزرگ هستند

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیاء و مربیان و مدیران مدارس برتر سراسر کشور که صبح امروز، چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه اظهار کرد: هر کاری را اگر منطقی پیش نبریم و تعجیل در آن صورت گیرد، تبدیل به کاری نمایشی خواهد شد که سودی ندارد.

وی ادامه داد: قبل از هرچیزی باید ببینیم که نگاه ما به نسبت به انجمن اولیاء و مربیان به چه شکلی است، موضوع بسیار مهم که جای تامل دارد. دومین موضوع مورد توجه در رابطه با بحث آینده‌نگری کارکرد خانواده با توجه به ابزارهای جدید است که باید روی آن تامل کرد. شاهد بودیم که در این زمینه و در دوران کرونا اولیا بسیار خوش درخشیدند تا جایی که مورد تقدیر همه قرار گرفتند.

وزیر آموزش و پرورش با مطرح کردن این سوال که خانواده را به عنوان یکی از ارکان تربیت در تحول بنیادین در کجا می‌بینیم، گفت: گزاره تربیت حکیمانه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، همچنین در خصوص حکمرانی خانواده بحث‌های بسیاری را انجام داد تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

نوری افزود: رویکرد ما نسبت به انجمن اولیاء و مربیان در طول تاریخ مختلف بوده است. در مدارس مکتبی رویکرد بسیار خوبی را داشتیم، والد مسئول تربیت بود و براساس آموزه‌های دینی فرزند تربیت می‌شد. پس از تعلیم و تربیت رسمی آن حقی که اسلام برای والدین معین کرده بود و به عنوان یک تکلیف از آن یاد می‌شود، متاسفانه کنار گذاشته شد. پس از آن نیز در دوره ستم‌شاهی اول اجازه دخالت در امور مدارس را به انجمن اولیاء و مربیان نمی‌دادند.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب در دوره‌های مختلف مانند هشت سال دفاع مقدس مدارس ما به یکی از پایگاه‌های خوب انقلاب تبدیل شده بودند، برای مثال این مدارس محل اعزام به جبهه و مکانی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شد‌. در این دوره نیز متاسفانه کارکرد انجمن اولیا و مربیان، کارکرد موثری نبود و دلیل آن عدم توانمندسازی اولیا از سوی آموزش و پرورش بود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به‌جای اینکه انجمن‌های اولیاء و مربیان تقویت شوند،‌ بیشتر حوزه آموزش و پرورش تقویت شده است، عنوان کرد: متاسفانه کسی نگفت که باید پلی بین مدرسه و خانواده ساخته شود، حتی اگر پلی هم وجود داشت، ضروریات آن فراهم نبود. زمانی ریاست انجمن اولیاء و مربیان در جایگاه قائم مقام وزیر بود، اما این بخش رد تا سطح اداره‌کل تقلیل دادند. متاسفانه از ذخایر این معدن را ندیدند و متوجه نشدند که انجمن‌ها سرمایه‌های بسیار بزرگی هستند. ما باید این سرمایه را بشناسیم و در این دوره باید همواره حضور داشته باشند و سعی ما این است که پل تکریم و تحبیب ساخته شود‌.

وی با بیان اینکه زمینه همیاری معلم برای اعضای انجمن‌ها فراهم است، تصریح کرد: این افراد حتی می‌توانند معلم باشند و کسری موجود درخصوص کمبود معلم را جبران کنند. باید در زیست بوم جدید از اولیا به عنوان مکمل آموزشی استفاده کنیم، همانند دوران کرونا که بسیار خوش درخشیدند. قبل از اینکه دیگران نسخه‌ای برای ما بنویسند ما باید نسخه‌ای داشته باشیم.

نوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تربیت حکمیانه نتیجه‌اش انسانی خواهد بود‌، گفت: فردی که تحت تربیت حکمیانه قرار گیرد، اگر ثروتی داشته باشد، علمی را کسب کرده باشد و مقامی را به دست آورده باشد، آن را در راه خدمت به مردم استفاده می‌کند. اولیاء در زمینه تربیت حکمیانه بسیار می‌توانند به ما کمک کنند، کافی است شبکه‌سازی صورت گیرد، قطعا نتایج آن را خواهید دید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در نظام‌های دیگر حکمرانی را شفافی، پاسخگویی و قانون‌مداری می‌دانند، تصریح کرد: در حکمرانی ما یکی از ارکان اصلی بحث مردمی‌سازی است که امام خمینی (ره) آن را به خوبی نشان دادند و مصداق بارز آن به رای گذاشتن و پرسیدن نظر مردم توسط صندوق رای بود. امام راحل اعتقاد داشتند، اگر مردم حضور داشته باشند، همه چیز درست خواهد شد.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه وقتی از خانواده‌محوری سخن به میان می‌آید، باید درست و دقیق به آن عمل کرد، خاطرنشان کرد: باید شاهد حضور اولیاء در مدارس باشیم و مسُولان ندارس مکانی را برای اولیاء اختصاص دهند، پس از آن نتایج مثبت را قطعا خواهیم دید.

نوری افزود: نهادی مردمی مانند انجمن اولیاء و مربیان نیازبه یک ساختار سازمانی درست دارد که باید متناسب با این این نهاد ایجاد شود تا در رابطه با کارکردها و عملکردها، تسهیل‌گر باشد. باید روی فرهنگ سازمانی بسیار کار کنیم تا همگی در این ساختار از اولیا بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش با یادآورشدن این موضوع که برای آموزش خانواده باید از خود خانواده استفاده کرد، اظهار کرد: با استفاده از ابزارهای نوین و ایجاد شبکه برای برقراری ارتباط میان خانواده‌ها می‌توان روند آموزش را بهبود بخشید‌. همچنین اولیاء باید مطالبه‌گر باشند، برای مثال در زمینه شناسنامه رشد دانش‌آموزان که مورد تاکید ریاست محترم جمهوری نیز هست، باید مطالبه‌گری شود تا مسئله هدایت تحصیلی از پیش از دبستان آغاز شود.

وی در پایان تاکید کرد: درست که بسیار با فصای مجازی سر و کار داریم، اما نباید فضای حقیقی را از یاد برد و آن را حدف کرد، باید مدارس را آماده کنیم تا به صورت کامل و واقعی به کانون تربیت محله تبدیل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار