در دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی اعلام شد:

تنش آبی در سه شهر خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت امسال در شهرهای بیرجند، طبس و نهبندان با تنش آب مواجه هستیم و نیاز است مشترکان مدیریت مصرف را به‌ویژه در روزهای پایانی سال با جدیت بیشتری دنبال کنند تا برای تأمین آب دچار تنش نشویم.

کد مطلب: ۱۳۴۹۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
تنش آبی در سه شهر خراسان جنوبی

مهدی دوستی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان افزود: مساله آب هم در معیشت و هم در امنیت نقش مهمی دارد و نقش امنیتی آب در استان مرزی خراسان جنوبی از اهمیت بیشتری برخوردار است و اثرات خشکسالی در کمیت و کیفیت آب مشهود است و سالانه شاهد افت سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

وی گفت: در راستای تأمین آب بیرجند ۲۵ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که ۲۰ میلیون مترمکعب وارد تصفیه‌خانه و با هزینه بالایی تصفیه می‌شود لذا انتظار می‌رود این آب که با قیمت تمام شده بالایی به دست مشترکان می‌رسد فقط در مصارف شرب استفاده شود و برای کشاورزی و دامداری مصرف نشود.

وی افزود: همچنین نیاز است درخصوص استفاده‌های غیرمجاز و غیرقانونی از آب شرب و مشکل شرعی استفاده از این آب برای مردم تبیین شود.

چاه هایی که قنات ها را بلعیدند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم گفت: مجوز حفر چاه‌ در برخی نقاط به افرادی داده شد که خشک شدن قنوات و کاهش کیفیت آب آنها را به دنبال داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی گفت: مساله آب در جای جای کره زمین و ایران که اساسا حیات به آن متکی است اما برای مردم کویر نشین جایگاه ویژه دارد و بارها درخصوص استفاده از آب‌های ژرف یا آب دریا سخنانی گفته می‌شود که امیدواریم توفیقاتی حاصل شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در منطقه کویری شیوه‌هایی که از قبل انجام می‌شد، مطلوب نبود که مسائل سیاسی و حقوقی را شامل می‌شود و در سطح استان که هر کدام از این مسائل جای خودش را دارد و باید براساس حق ثابت شده، شهروندان حق خود را استیفا کنند.

وی گفت: باقی مسائل نیز که تحت اختیار دولت است، با شیوه علمی و عادلانه که به دور از اسراف باشد باید در منطقه کویری حواشی آن رعایت شود تا مردم استفاده حداکثری ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی ادامه داد: حرکت آب در شهر بیرجند از قدیم از شرق به غرب بوده همچنین مردمان قدیم با استفاده از قنات کسب روزی داشته‌اند، بخشی از این آب‌ها برای عموم جامعه است که قوانین خودش را دارد اما در بخش دیگری مجوز حفر چاه را به افراد شخصی یا چند نفر داده‌اند که سبب شده سفره‌های زیرزمینی تخلیه و قنات خشک شود، کیفیت آب قنوات نیز بسیار پایین آمده است.

لزوم پیگیری حقوقی

وی گفت: پاسخگویی این خشک شدن قنات از نظر حقوقی باید پیگیری شود حتی از نظر فقهی نیز حفر چاهی که سبب خشک شدن قنات می‌شود، عمل حرامی است و برخی مسئولان ذیربط گاهی پاسخگو نبوده‌اند که انتظار می‌رود در این دوره مساله حل شود.

امام جمعه بیرجند افزود: امیدواریم امکاناتی فراهم شود که از جهت آبرسانی از آب‌های ژرف یا انتقال آب از دریا امکان‌سازی صورت گیرد و باید تدبیرهایی انجام داد که زمان انجام کار نیز به حداقل برسد.
وی ادامه داد: تصفیه فاضلاب نیز بسیار حائز اهمیت است و براساس نیاز جامعه باید به صورت علمی و کارشناسی و به درستی صورت گیرد به طوری که همه مردم از آن بهره‌مند شوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار