درآمد تراش سنگ‌های زینتی در ۸ ماه ۷ برابر شد

60 میلیارد درآمد سنگ تراشی در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - درآمد حاصل از تراش سنگ‌های قیمتی در 3 ماه ابتدای امسال 8 میلیارد تومان اعلام شد که این رقم پس از 8 ماه به بیش از 52 میلیارد تومان رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۴۹۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
60 میلیارد درآمد سنگ تراشی در خراسان جنوبی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان خراسان جنوبی حدود 8 ماه قبل اعلام کرد که هنرمندان خراسان جنوبی در ۳ ماه آغاز 1401 حدود ۸ میلیارد تومان درآمد از محل تراش سنگ‌های زینتی بدست آورده اند.
آن ها با تراش سنگ‌ها ۶۰ هزار قطعه زیورآلات از جمله نگین انگشتر و گردنبند، ست و نیم ست زینتی تولید کرده اند که ۵۰ هزار قطعه آن در بازار سراسر کشور و عمده آن در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به فروش رسیده و درآمد 8 میلیارد تومانی را به دخل سنگ تراشان هنرمند استان وارد کرده است.

حسنعلی فولادی اعلام کرده بود که خراسان جنوبی ۷۵۰ هنرمند در بخش تراش سنگ‌های قیمتی دارد و سیترین، اوپال، کالسدونی، عقیق، جاسپر، انواع ژئود‌ها و همچنین آندالوزیت، گارنت، تورمالین و کروندوم (یاقوت ها) از انواع سنگ‌های تزئینی خراسان جنوبی هستند . البته عمده تولیدات نگین و زیوآلات هنرمندان استان از سنگ عقیق و انواع آن به خصوص عقیق شجر بدست می آید که سنگ شجر استان طرفداران بسیاری هم دارد.

افزایش چشمگیر ثروت

وی به تازگی از دستیابی هنرمندان استان به درآمد 60 میلیارد تومانی با تراش و فروش سنگ های زینتی خبر داده ، البته آماری که فولادی اعلام کرده مربوط به مجموع درآمد این سنگ تراشان خوش ذوق از ابتدای سال است که با کسر مبلغ 8 میلیارد سه ماه اول 1401 مشخص می شود که صنعتگران این رشته در حدود 8 ماه توانسته اند در آمد خود را تقریبا به 7 برابر برسانند. اگر به صورت 3 ماهه منحنی رشد درآمد را ترسیم کنیم به افزایش حدود سه برابری درآمد در هر دوره سه ماهه می رسیم که نشان از افزایش اقبال هنرمندان به این رشته از صنایع دستی و رشد موفقیت در فروش و کسب درآمد از این محل است.

به گفته این مسئول هنرمندان استان در این مدت حدود یک میلیون و ۱۸۸ هزار قطعه زیورآلات از جمله نگین انگشتر و گردنبند، ست و نیم ست زینتی با تراش سنگ‌های تزئینی استان تولید کرده اند.

آن طور که او اعلام می کند مشخص است که تغییر قابل توجه در فضای فروش این دست سازه های ارزشمند تأثیر بسیاری بر افزایش درآمد حاصل از تراش سنگ های زینتی داشته است به این شکل که ۷۰ درصد تولیدات استان در داخل کشور و از طریق بازاریابی منطقه‌ای سراسری و فضای مجازی به فروش رسیده و ۳۰ درصد آن به کشورهای خلیج فارس ارسال شده است.

تعداد هنرمندان مشغول به این هنر اما نسبت به قبل کمتر شده و این نشان دهنده افزایش کارایی و بازدهی بیشتر نسبت به قبل است هر چند افزایش هدفمند هنرمندان در این زمینه می تواند بر درآمدزایی تأثیرگذار باشد.

کاهش تعداد هنرمندان

به گفته وی اکنون ۶۰۰ نفر هنرمند در بخش تراش سنگ‌های قیمتی در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت هستند.

با وجود موفقیت های بدست آمده، توجه و حمایت بیشتر دولت از این حرفه می تواند افق های روشنی پیش روی فعالان این بخش بگشاید. همان طور که در دهه فجر خانه گوهر و سنگ به عنوان یکی از خانه محله‌های شهر بیرجند با همت شهرداری گشایش یافت. هدف از افتتاح این خانه، حمایت از هنرمندان بومی، مشاغل خرد و صنایع دستی،کاهش آسیب اجتماعی و حمایت از زنان سرپرست خانوار اعلام شده که چنانچه در مسیر تعیین شده پیش برود می تواند به روند رو به رشد این صنعت در استان کمک کند.

فاطمه رجب زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار