کارشناس آموزش گروه‌های ابتدایی ناحیه یک بهارستان:

معلم، رهبر فرهنگی جامعه‌ و عهده‌دار تربیت صحیح دانش‌آموزان است

بهارستان‌ یک (پانا) - کارشناس آموزش گروه‌های ابتدایی ناحیه یک بهارستان، معلمان را رهبر فرهنگی جوامع دانست و آنان را عهده‌دار تربیت صحیح دانش‌آموزان خواند.

کد مطلب: ۱۳۴۸۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
معلم، رهبر فرهنگی جامعه‌ و عهده‌دار تربیت صحیح دانش‌آموزان است

سمانه رحیمی، کارشناس مسئول آموزش گروه‌های ابتدایی ناحیه یک بهارستان، در گفت‌وگو با پانا کیفیت‌بخشی به نحوه تدریس معلمان، توانمندسازی آن‌ها و چگونگی یادگیری دانش‌آموزان را از وظایف مهم گروه‌های آموزشی ابتدایی دانست و از تدریس صحیح به‌عنوان نردبانی برای رسیدن به تمدنی برتر در آینده، یاد کرد.

رحیمی ضمن اشاره به وظایف و مسئولیت‌های کارشناسان آموزش ابتدایی، عنوان کرد: «هر ساله نومعلمان زیادی جهت همکاری به گروه‌های ابتدایی می‌پیوندند و ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم که شرایط مناسبی را برای دبیران جدیدالورود مهیا کنیم تا از تجربیات دبیران دیگر، مانند چگونگی کنترل و رفتار در کلاس و مطالب مهم دیگر، بهره ببرند و برای هر درس، به‌صورت مجزا، سرگروهی را قرار داده‌ایم تا به سوالات همکاران پاسخ دهد که مشکل یا سوال مبهمی برای دبیران باقی نماند.»

وی ادامه داد: «به تفکیک هر پایه و با مدیریت سرگروه پایه، گروه منطقه‌ای تشکیل شده‌است که در این گروه، همکاران قدیمی با به اشتراک گذاشتن نمونه تدریس‌های برتر خود، ایده‌های مختلفی را برای تدریس بهتر مطرح می‌کنند که این امر، موجب باانگیزه شدن آن‌ها، برای ساخت کلیپ‌های برتر بعدی نیز می‌شود.»

رحیمی در ادامه با اشاره به دو طرح مهم برای دانش‌آموزان ابتدایی، توضیح داد:«طرح اول، طرح پروژه‌های علمی و فرصت‌های متنوع یادگیری است که امسال سیزدهمین سال اجرایی این طرح است؛ به‌طوری‌که دانش‌آموز به تناسب محیط زندگی خود، بر روی پروژه‌های علمی مختلف کار می‌کند که در منطقه ما ۵۴ مدرسه مجری طرح شدند و ۱۶ هزار دانش‌آموز هم تحت پوشش قرار گرفته‌است؛ همچنین طرح دیگری نیز در بهارستان یک در حال اجراست که شایستگی‌های دیجیتالی نام دارد و آموزش مهارت کدنویسی و برنامه‌نویسی بوده که ۴۰۰۰ دانش‌آموز، با مجری‌گری ۱۶ مدرسه مشغول انجام این پروژه هستند که این طرح نیز به‌دلیل استفاده صحیح دانش‌آموزان از تلفن‌همراه اجرا شد.»

وی در ادامه با اشاره به نحوه صحیح تدریس دبیر موفق و نوع رفتار او در کلاس، عنوان کرد: «اوج موفقیت یک دبیر، زمانی‌ است که با به پایان رسیدن کلاس درس او، دانش‌آموز همچنان علاقه به ادامه کلاس پیدا کند و این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که مؤلفه‌هایی مانند انسانیت، اخلاق در رفتار، استفاده از روش‌های متنوع نوین گروهی همراه با خلاقیت و استفاده‌ از ابزار بی‌نظیر هنر را در تدریس خود قرار دهیم.»

رحیمی در پایان خاطر‌نشان کرد:«در بحث تربیتی، سخن‌‌گویی یا نصیحت، تنها در صورتی می‌تواند اثربخش باشد که نصیحت‌کننده در قلب و ذهن نصیحت‌شونده نفوذ کرده باشد و محبوب او باشد؛ اما محبوبیت خود معلم امکان ندارد مگراینکه خود معلم در ویژگی‌های تربیتی پیشرو باشد.»

وی افزود:«بنده در چند سال اخیر در تلاش بودم که ارتباط میان معلم و دانش‌آموز را بهبود یابم تا معلم کلاس ما بتواند در قلب دانش‌آموز خود نفوذ کند که در این‌صورت حتی بازیگوش‌ترین دانش‌آموز خود را می‌تواند کنترل کند و اگر هم دانش‌آموز قبول کند، معلمان، صمیمانه آنان را دوست می‌دارند که قطعا کلاس درس آن آموزگار هم برایش ارزشمند خواهد بود.»

کارشناس آموزش گروه‌های ابتدایی ناحیه یک بهارستان، کیفیت‌بخشی به نحوه تدریس معلمان، توانمندسازی آن‌ها و چگونگی یادگیری دانش‌آموزان را از وظایف مهم گروه‌های آموزشی ابتدایی دانست و از تدریس صحیح به‌عنوان نردبانی برای رسیدن به تمدنی برتر در آینده، یاد کرد.

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا مولایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار