رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
پاسخگویی به انتظارات عصر حاضر، نیاز به برنامهریزی و تدبیر رسانهای دارد
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد با توجه به جایگاهی که رسانه در عصر جدید دارد، نیاز به برنامهریزی و تدبیر رسانهای است تا ضمن پاسخگویی بتوان خاستگاه انتظارات را به اهرمهای فشار مثبت و پیشران موثر در مسیر برنامههای تحولی سازمان تبدیل کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در نشست شورای سیاستگذاری رسانهای سازمان که با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی (معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی) بود، مصطفی بابایی سارویی (رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش)، محسن حبیبی (مشاور عالی معاون صدای رسانه ملی)، پورغلامی (مدیرعامل موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی)، محمد صادقی باطنی (مدیر شبکه تلویزیونی امید)، محمد لسانی (پژوهشگر فضای مجازی)، مسعود بصیری (مدیرکل روابط عمومی شورای نگهبان)، نصراللهی (استاد تمام علوم ارتباطات و رسانه)، حسن شریفی (مسئول میز آموزش و پرورش اندیشکده تعلیم و تربیت (مرکز مطالعات ژرفا))، هادی قاسمی (مدیرعامل خبرگزاری دانشجو)، ساعد رمضانعلی (مدیر امور بینالملل حوزه هنری کودک و نوجوان) و جمعی از مدیران کل سازمان به عنوان اعضای این شورا دعوت شده بودند.
حجتالاسلام علی لطیفی با تأکید بر اهمیت تمهیدات رسانهای و بهرهگیری از ظرفیتهای رسانه، برخی از فعالیتها، ماموریتها و رویکردهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را تشریح کرد.
وی، انتظارات از سازمان پژوهش را در ۳ حیطه حاکمیتی، عمومی و نخبگانی تقسیم کرده و یادآور شد: با توجه به مسئولیتهای این سازمان نباید با نگاه روابط عمومی به حوزه ارتباطات و رسانه و تعامل با آن بنگریم بلکه باید با رویکردی فعالانه، توجه به شایستگیهای مشترک و در نظر گرفتن هویت، تفکر، توانایی برقراری ارتباط مستمر و موثر، توانایی مدیریت خود و غیره به مواجهه با این فضا بپردازیم و لذا در مسیر ایجاد مرکز ارتباطات و مدیریت رسانه در سازمان هستیم.
وی همچنین برخی از چالشهای پیش روی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و راهکارهای مواجهه با آن را تشریح کرد که ترویج گفتمان رفع تناقضات مطالبات کنکوری و مهارتآموزی والدین، یکی از این موارد بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: با توجه به جایگاهی که رسانه در عصر جدید دارد، نیازمند برنامهریزی و تدبیر رسانهای هستیم تا ضمن پاسخگویی بتوانیم این خاستگاه انتظارات را به اهرمهای فشار مثبت و پیشران موثر در مسیر برنامههای تحولی سازمان پژوهش تبدیل کنیم.
در ادامه، بابایی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر همگرایی مطلوب سازمان پژوهش و این وزارتخانه یادآور شد: ظرفیت مرکز رسانهای وزارت آموزش و پرورش آماده همافزایی در مسیر پاسخگویی است البته لازمه آن داشتن پیوست رسانهای مربوط به هر بخش میباشد.
پورغلامی مدیرعامل موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، ۴ حوزه دانشآموز، محتوای درسی، معلم و ابزار آموزشی را نیازمند تحول دانسته و بر بهرهگیری از استارتآپها تاکید کرد.
باطنی ضرورت توجه به معلم پژوهشگرا، منابع پژوهشی، محصولات آموزشی، مدل آموزشی، محیط آموزشی و تربیتی و رویدادمحور بودن را ارکان لازم جهت تحول در آموزش و پرورش برشمرد و بر توجه به رویکرد پرورشی در عرصه آموزش تاکید کرد.
بهرهگیری از ظرفیت تجارب نفرات حاضر در این شورا، قواعد و ضوابط زیست جدید، ضرورت توجه به ۳ رکن مربی، والدین و فراگیران، نگاه ترارسانهای؛ زیست دیجیتالی و رسانهای در دنیای موازی، پیوند رسانه خانواده و مربیان، تأکید بر همافزایی و بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانهای از جمله موارد دیگری بود که در این نشست مطرح شد.
دیگر نفرات حاضر در جلسه نیز نظرات خود را بیان کردند.
ارسال دیدگاه