«شاهزاده شامپیا»نمایشی برای کودکان

تهران (پانا) - منوچهر اکبرلو می‌گوید در متن نمایش «شاهزاده شامپیا» تلاش کرده‌ است بیش از هر چیز بر اهمیت ارتباط بین افراد خانواده تاکید کند.

کد مطلب: ۱۳۴۷۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
«شاهزاده شامپیا»نمایشی برای کودکان

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، اکبرلو نویسنده نمایشنامه «شاهزاده‌ شامپیا» است که در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در حال اجراست.

او نامی آشنا در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان و مدرس دانشگاه است که سال‌ها در زمینه‌تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته است. ‌

او درباره نگارش این نمایشنامه گفت: شاهزاده‌ شامپیا بر اساس یک دغدغه شکل گرفت. این که زیاد دیده‌ام کودکان و نوجوانان همواره در جست‌وجوی تمایز خود از دیگران هستند. این که همواره فکر می‌کنند با دیگران تفاوت دارند. این تفکر گاه آنان را با اعتماد به نفس کاذب روبرو می‌سازد و گاه سبب می‌شود در خود فرو بروند.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود؛ کوچکترین سرزنش، بی‌توجهی و ندیده گرفتن از سوی اطرافیان ممکن است آنان را با این نگرش روبرو سازد که «با دیگران فرق دارند» و آرزو کنند که جای دیگری و در کنار دیگرانی باشند که آنان را بهتر درک می‌کنند و به آنها توجه بیشتری دارند.

اکبرلو درباره جغرافیای این متن گفت: تلاش کردم نوشته‌های سال‌های اخیرم به جغرافیای خاصی مربوط نشود. می‌تواند ایرانی باشد یا غیر ایرانی. حتی اسم‌ها هم قابل‌ تغییرند. هدف اصلی‌ام تعمیم این نگاه بوده که «بچه‌ها همه جا و همه وقت این گونه‌اند.»

این نمایشنامه‌نویس با اعتقاد به اینکه نمایش کودک بدون شادی‌بخشی فایده‌ای ندارد اما خنده گرفتن از مخاطب با لودگی تفاوت دارد، گفت: شادی‌بخشی در تئاتر کودک لازم‌ است اما این شادی‌بخشی را به معنای خنده گرفتن از کودک با استفاده از لودگی جایز نمی‌دانم. جنس متن شاهزاده شامپیا (و نیز اجرای مجیدی) از طنز و شوخی (و من همیشه ترجیح می‌دهم همواره بگویم شادی‌بخشی) بر اساس موقعیت‌ها بهره می‌گیرد و نه این که بازیگر را وادارد که هرطور که شد، تماشاگر را بخنداند.

وی از تاکید خود درباره اهمیت خانواده و ارتباط والدین و فرزندان در این‌ متن یادآور شد: در این متن با توجه به بحرانی که در خانواده‌ها درباره ارتباط با هم وجود دارد (بحرانی که نه ایرانی، بلکه جهانی‌ست) کوشیده‌ام بیش از هر چیز بر اهمیت ارتباط بین افراد خانواده تاکید کنم. به عبارت دیگر این یک نمایش خانوادگی‌ست. نمایشی نیست که بزرگترها بچه‌ها را با خود بیاورند. بعد منتظر باشند نمایش تمام شود تا بچه‌ها را به خانه برگردانند. خیر!

نمایشی‌ست که بچه‌ها «در کنار» بزرگترها می‌بینند. اگر نمایش توانسته باشد تاثیری بگذارد، قطعا در مسیر بازگشت به خانه درباره آن حرف خواهند زد!

وی درباره انتخاب این متن ازسوی کارگردان این نمایش یادآور شد؛ احسان مجیدی از زمانی که این متن دست‌نویس بود، تصمیم داشت اجرایش کند. کرونا و بسته شدن سالن‌ها مانع این کار شد. اما همواره درباره آن با هم حرف می‌زدیم. حاصل حرف‌ها، بازنویسی متن بود و این که سال گذشته با نام «ماجرای دختری که شاید شاهزاده خانم بود»، از سوی نشر آماره منتشر شد. با فروکش کردن کرونا، مجیدی دوباره گروه خود را جمع و تمرین کرد تا کارش برای اجرا به ثمر رسید.

اکبرلو ادامه داد؛ ماجرای این دختربچه (که مشابه آن ممکن است در هر خانه‌ای وجود داشته باشد) روی صحنه است. مجیدی کوشیده است با استفاده از عناصر مختلف تئاتر کودک (رنگ، لباس، موسیقی و جنس روابط) فانتزی مورد نظر متن را تصویری کند. او از کارگردانانی است که دوست دارم با او کار کنم. چون به جد معتقد است که نسل کودک و نوجوان ما به سرعت در حال پویایی و تغییر ذائقه هستند و ما نیز باید هماهنگ با آنها جنس تولیدات خود را تغییر دهیم. همچنین او از کارگردان‌هایی‌ست که در کارهایش همواره مراقب بوده ایجاد فضای شاد و جذاب، به سوی اجراهای سخیف کشیده نشود.

اکبرلو ضمن ابراز خرسندی از دقت نظر این کارگردان افزود: این دقت نظر مجیدی برگرفته از اعتقادش به اهمیت تئاتر برای کودکان و نوجوانان و تاثیرهای اجتناب‌ناپذیر نمایش بر روح و روان آنها است.

نمایش شاهزاده شامپیا به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان‌مجیدی از روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ آغاز شده است و تا پایان اسفند هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۸ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت تیوال، بلیت خود را خریداری کرده و یا برای خرید بلیت به صورت گروهی و هرگونه سوال با روابط عمومی گروه به شماره ۰۹۰۳۴۹۹۰۲۸۵ تماس بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار