تصویب بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا در سال 1402

تهران (پانا)- بر اساس تصویب لایحه بهای خدمات بهشت زهرا مقرر شد واگذاری قبر در قطعات "روز دفن" واقع در ناحیه 3 آرامستان به صورت رایگان و در صورت درخواست متقاضی مبنی بر رزرو طبقات دیگر قبر، به ازای هر طبقه مبلغ 3 میلیون و 900 هزار تومان حق انتفاع پرداخت شود.

کد مطلب: ۱۳۴۷۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تصویب بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا در سال 1402

در جریان بررسی لوایح عوارض و بهای خدمات در سال 1۴۰۲، بهای خدمات بهشت زهرا در یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای ششم مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

محمد جواد تاجیک، مدیر عامل بهشت زهرا در توضیحاتی بیان کرد: آنچه در مجموعه بهشت زهرا تحت عنوان خدمات به مردم، در مقایسه با آرامستان های سایر کلانشهر های کشور، صورت می گیرد، این است که این مجموعه ۷۰ درصد کمتر از سایر آرامستان ها از مردم نرخ خدمات دریافت می کند، یارانه ای که در حال حاضر در طول سال برای خدمات تغسیل و تدفین دریافت می کند، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است که این عدد، عدد کوچکی نیست‌ که قرار شده که بخشی از این هزینه توسط شهرداری تامین شود و از خانواده های کودکان متوفای زیر ۷ سال هیچ هزینه ای دریافت نشود.

تاجیک با بیان اینکه در قطعات روز دفن بهشت زهرا ، یک قبر به صورت رایگان به مردم داده می شود، اظهار کرد: این اقدام تاکنون در هیچ آرامستانی انجام نشده است که یکی از ویژگی های لایحه خدمات بهشت زهرا محسوب می شود.

در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا با بیان نکاتی گفت: به دلایل فرهنگی در کشور، ملاحظاتی وجود دارد لذا درخواست می شود در این بخش از لایحه که مربوط به اهدای یک طبقه رایگان از قبور سه طبقه به فردی دیگر می شود، تدبیری صورت بگیرد.

وی در ادامه تذکر داد: چنین اصلاحیه ای تاکنون در اختیار شورا قرار نگرفته است بنابراین درخواست می شود در این مورد ارزیابی دقیق تری انجام شود تا تصمیم مناسبی در این باره اتخاذ شود.

در ادامه روند بررسی این لایحه علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا با اشاره به مشکلاتی که تفاوت قراردادها ایجاد می کرد، پرسید: آیا این تفاوت قراردادها در رابطه با راننده های شاغل آمبولانس در این مجموعه و نیز تعدیل هایی که در آن صورت گرفته، اصلاح شده است یا خیر؟

تاجیک در پاسخ به سوال نادعلی توضیح داد: در مورد نرخ آمبولانس شهرستان به دلیل آنکه خویش گردان هستند، خصوصی است تصمیم بر آن شد که در این باره ما نرخ گذاری نکنیم و وزارت بهداشت در این زمینه تصمیم بگیرد یعنی نرخ گذاری ها برای آمبولانس های خصوصی با تصمیم و رای وزارت بهداشت انجام شود، در خصوص سایر موارد نیز مقرر شد درآمدها از منابعی تامین شود که نه به مردم و نه به شهرداری اعمال فشار شود.

محمد آخوندی در ادامه پیشنهاد کرد: با مطالعه بند بند لایحه، تغییرات اعمال شده نسبت به سال گذشته مشخص شود تا نکات بررسی و با رفع مشکلات احتمالی، لایحه تصویب شود.

حبیب کاشانی نیز در ادامه در قالب پیشنهادی اظهار داشت: اگر قرار باشد برای این منظور تحت نظارت وزارت بهداشت عمل کنیم باید تمام نهادها از جمله شورا را تعطیل کنیم، تعداد موارد آمبولانس های شهرستان نسبت به وزارت بهداشت بسیار بیشتر است لذا در خواست می شود برای تعیین نرخ آمبولانس خصوصی چنین قیاسی صورت نگیرد.

در جریان بررسی این لایحه میثم مظفر، در رابطه با تعرفه ها و افزایش نرخ ها اظهار کرد: در بررسی های انجام شده کمیسیون های مربوطه موافق لایحه ارائه شده هستند و در برخی موارد کاهش های جدی داشتیم اما نکته قابل توجه این است که در سازمانی که همواره کارهای معینی انجام می شده، در برنامه و بودجه اقدامات تحولی جالب و مبتکرانه ای در زمینه های مختلف ارائه شده است.

مهدی بابایی نیز در ادامه در خصوص تعرفه آمبولانس های خصوصی شهرستان ها بیان کرد: این تعرفه برای بخش خصوصی در مجموعه بهشت زهرا بسیار کم است، در قیمت گذاری هایی که در صحن شورا انجام می شود، رشد قابل توجهی وجود نداشته است تا موجب ترغیب بخش خصوصی نمی شود، لذا پیشنهاد می شود این مورد بر اساس تعرفه وزارت بهداشت تعیین شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در ادامه روند بررسی این لایحه در خصوص ارقام تعیین شده برای قبور در مجموعه بهشت زهرا (س) اظهار داشت: به پیشنهاد کمیسیون خدمات شهری قرار شد 33 درصد به قیمت پیش فروش قبور افزوده شود که تفاوت عمده با سال گذشته است، دفن روز سال ۱۴۰۱ در ناحیه سه رایگان است اما اگر فضایی غیر از فضای مشخص شده انتخاب شود باید هزینه پرداخت شود، هزینه هر قبر ناحیه سه در دو طبقه خالی اگر خانواده‌ای اقدام به خرید کند، در سال جاری سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما برای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴ درصد افزایش و سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای خرید هر طبقه است.

وی افزود: به همین ترتیب در سال ۱۴۰۱ مبلغ هر قبر در ناحیه دو ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و با ۴۰ درصد افزایش به ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد و در ناحیه یک نیز برای هر طبقه ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ دریافت می‌شود و تنها بستگان درجه یک و وراث می‌توانند از آن استفاده کنند، همچنین در ناحیه سه قیمت هر طبقه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

تاجیک در ادامه با اشاره به اینکه حق انتفاع قبر در ناحیه سه بیش از ۶۲ درصد و کمتر از عدد قبلی است، تصریح کرد: مجموعه آرامستان در سه مرحله ایجاد شده است؛ به طور عمومی رغبت مردم برای دفن متوفی در ناحیه یک بیش از نواحی دیگر است؛ بخشی از قبور ناحیه سه با نظم خاصی از گذشته ایجاد شده است؛ با توجه به اینکه عمده تفاوتی بین قبور این ناحیه با ناحیه یک و دو وجود نداشته، درصد افزایش در این ناحیه بیش از دو ناحیه دیگر بوده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه در گذشته مواردی مبنی بر فروش سند قبر وجود داشته اما اکنون تغییر کرده است، بیان کرد: در ابلاغیه جدید هیات مدیره سازمان چنین عنوان شده که هر فرد بیش از یک پلاک قبر نمی‌تواند خریداری کند و حق واگذاری سند قبر به جز بستگان نزدیک وجود ندارد؛ اگر این مسیر ایجاد شود بازار سیاه به وجود خواهد آمد و ما از این روند جلوگیری کردیم.

وی در ادامه از وجود هشت هزار فوتی ناشناس در ناحیه یک خبر داد و گفت: در حال پیگیری برای دستور قضایی جهت ایجاد قبور سه طبقه در این بخش هستیم.

تاجیک با اعلام اینکه غیر از دو مورد از قبور اقلیت‌ها ورودی به دیگر آرامستان‌ها نداریم، گفت: در بخش تبصره ۶ نیز برای سال ۱۴۰۲ قطعه‌ای برای اهداکنندگان عضو در نظر گرفته شده؛ پیش از این هزینه قبور برای اهداکنندگان رایگان بوده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا درباره قیمت قبور برای سال آینده گفت: در ناحیه یک قیمت هر قبر 38 میلیون و 500 هزار تومان، در ناحیه دو 23 میلیون و 700 هزار تومان و در ناحیه 3 مبلغ 14 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود.

به گفته وی تا سه سال آینده بهشت زهرا با توجه به شرایط دفن روز تکمیل می‌شود و در قطعه 16 بهشت زهرا نیز محلی از گذشته برای سرویس بهداشتی در نظر گرفته‌شده بود که حدود 5 سال پیش تخریب شده و حالا از این محل برای دفن اموات استفاده خواهد شد.

تاجیک در خصوص احداث آرامستان جدید در تهران نیز بیان کرد: مطالعات این کار صورت پذیرفته و پیش بینی می‌شود نخستین آرامستان تهران با ظرفیت 400 هزار نفر سال آینده در محدوده خاوران و جنوب شرق به بهره برداری برسد.

در جریان بررسی این لایحه سایر اعضای شورا نیز اظهاراتی داشتند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز با اشاره به قوانین تصریح کرد: مطابق قانون شهرداری‌ها نسبت به ارائه خدمات به تمام اموات وظیفه دارند؛ لذا پیشنهاد می‌شود سازمان بهشت زهرا (س) نسبت به موضوع تدفین اموات اقلیت‌های مذهبی نیز ورود کرده و تعامل لازم را در این باره داشته باشد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به درخواست بازنشستگان و کارکنان شهرداری مبنی بر ارائه تخفیف برای خرید قبور، اظهار کرد: برای کارکنان شاغل و بازنشستگان تخفیفی ارائه شود و سازمان بهشت زهرا(س) خدماتی نیز به این اموات ارائه دهد.

در نهایت لایحه بهای خدمات بهشت زهرا (س) با اکثریت آرای موافق اعضاء به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار