مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت خبر داد:

حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه با مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی

تهران (پانا) - مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی از سال آینده کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه در این بانک حذف می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۵۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه با مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی

محمدحسین حسین‌زاده در نشست تخصصی «فرصت‌های نوین بانکداری قرض‌الحسنه در نظام بین‌المللی» درباره حذف کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک رسالت، توضیح داد: ۱۵ سال است که برای اجرای این مدل تمرکز و بررسی‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک رسالت شعبه و کارکن ندارد، بنابراین نیازی نیست که بانک هزینه کند و درآمدهای خاص خود بانک هم قابل اداره کردن است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را پرداخت شود.

مدیرعامل بانک رسالت توضیح داد: مصوبه مذکور به شورای فقهی بانک مرکزی ارائه و تصویب شد و در انتظار ابلاغ آن هستیم و سال آینده مشتریان بانک می‌توانند وام قرض‌الحسنه را بدون کارمزد دریافت کنند.

وی درباره اهمیت پرداخت وام قرض‌الحسنه، گفت: قرض‌الحسنه در کسب‌وکارهای خرد و خانگی نقش قابل توجهی دارد و در کشور ما کارآفرینی اجتماعی با بانکداری کارآفرینی اجتماعی به هم متصل شده‌اند.

حسین‌زاده اظهار داشت: سال گذشته ۳۲۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه با همیاری اجتماعی پرداخت شده است.

بهره‌مندی ۲۴ میلیون نفر از خدمات بانک‌های قرض‌الحسنه

در این جلسه مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: هم اکنون ۲۴ میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات دو بانک قرض‌الحسنه کشور بهره‌مند هستند و ۴.۵ میلیون وام قرض‌الحسنه توسط بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده، این در حالی است که معوقات این دو بانک پایین است.

سیدسعید شمسی نژاد ادامه داد: روزانه ۱۰ هزار نفر حساب جدید افتتاح می‌کنند و ۷۰ درصد خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و در پنج سال اخیر منابع دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره پرداخت وام بدون کارمزد در بانک مهر ایران اظهار داشت: این مدل برای بانک‌هایی که شعبه‌ای ندارد قابلیت اجرایی بیشتری دارد البته ما نیز درصدد هستیم سال آینده کارمزد برخی از وام‌های پرداختی در بانک خود را حذف کنیم.

مدیرعامل بانک مهر ایران درباره برنامه‌های این بانک در سال‌های آتی گفت: درصدد هستیم هم‌افزایی برای ارائه خدمات بانکی به کشورهای مسلمان داشته باشیم و فضاهای تعاملی و سرمایه‌گذاری با آنها برقرار کنیم.

حسن چنارانی دبیر کمیسیون اقتصادی دولت نیز در این جلسه گفت: در دولت سیزدهم نظام قرض‌الحسنه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است و معتقدیم با مدل‌سازی می‌توان بانک‌های قرض‌الحسنه را گسترش داد و زمینه فعالیت آنها در عرصه بین‌المللی را فراهم کرد.

وی افزود: بانک‌های قرض‌الحسنه به دلیل شاخص‌ها و عملکرد قابل قبول و همچنین تشابه فرهنگی می‌توانند در عرصه بین‌المللی فعالیت کنند.

در ادامه این نشست رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: قرض‌الحسنه مساله ادیانی و جهانی است چرا که ربا در همه ادیان منفور و قرض‌الحسنه مورد تایید است.

سید مفید حسینی کوهساری افزود: قرض‌الحسنه مقوله بین‌المللی است که باید به آن پرداخت و با توجه به اینکه ایران در بین ۴۵۰ میلیون مسلمان محوریت دارد می‌توان الگوی قرض‌الحسنه را ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار