هر ۳۰ دقیقه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهد

تهران (پانا)- جانشین پلیس‌راه راهور فراجاعنوان کرد در کشور ما هر ۳۰ دقیقه یک نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هر ۳۰ دقیقه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهد

سرهنگ سیاوش محبی، جانشین پلیس‌راه راهور فراجا با حضور در یک برنامه رادیویی در مورد تصادفات جاده‌ای بیان داشت: متأسفانه در کشور ما در هر ساعت دو نفر و در هر ۲۴ ساعت ۴۰ تا ۴۵ نفر جان خود را در اثر سوانح رانندگی از دست می‌دهند و روزانه هزار نفر در تصادفات مجروح می‌شوند.

وی افزود: در اثر سوانح رانندگی روزانه ۱۰۰ نفر دچار معلولیت دائمی می‌شوند و بر اثر جراحات ناشی از این سوانح ۲۰۰ خانواده دچار کاهش درآمد و فقر می‌گردند.

محبی اذعان داشت: در حال حاضر بیش از یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی کشور در اختیار قربانیان حوادث رانندگی است.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر هزینه‌های تصادفات، حاصل تولید ناخالص ملی کشور را بلعیده و مانع بهره‌وری و توسعه اقتصادی کشور شده است تصریح کرد: امروزه اثرات تصادفات رانندگی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر روز که مدیریت هماهنگ و مؤثر بر ارتقا ایمنی تأخیر بیفتد عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

جانشین پلیس‌راه راهور فراجا ادامه داد: ۳۲ سازمان در کاهش تصادفات و ترافیک دخیل هستند، ولی تنها چند دستگاه مانند هلال‌احمر، اورژانس، راهداری، پلیس و... در این مهم به رسمت شناخته می‌شوند درحالی‌که وظیفه پلیس پیشگیری از تصادفات نیست؛ بلکه پلیس وظیفه رسیدگی به تصادفات بعد از وقوع را دارد.

وی با تأکید بر اینکه در وقوع حوادث رانندگی ایمنی وسیله نقلیه حرف اول را می‌زند بیان داشت: در کشور همسایه ما باوجوداینکه رانندگان گواهینامه نداشته و آموزش رانندگی را نمی‌بینند و بیمه ندارند، آمار تصادفات آن ۳ برابر کشور ما است؛ ولی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دلیل ایمنی وسایل نقلیه نصف ایران است.

محبی ناایمن بودن و غیراستاندارد بود وسیله نقلیه، غیراستاندارد بودن راه‌ها و ناایمن بودن زیرساخت‌ها را از دیگر علل تصادفات عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد جاده‌های برون‌شهری ما دوطرفه بدون جداکننده هستند که شدیدترین تصادفات رخ‌به‌رخ در این جاده‌ها اتفاق می‌افتد.

جانشین پلیس‌راه راهور فراجا ادامه داد: آموزش، فرهنگ‌سازی و افزایش جریمه‌ها در کاهش تصادفات تأثیرگذار است و برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات تمام نهاد‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌ها دخیل در این حوزه باید پای‌کار بیایند.

وی ایمن‌سازی ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، نصب دوربین‌های در جاده‌ها و نصب دوربین‌های هوشمند را از جمله اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته برای کاهش تصادفات عنوان کرد.

محبی در ادامه باتوجه‌به افزایش تردد و سفرها در بهمن‌ماه و اواخر اسفند به رانندگان توصیه کرد: برای رانندگی در محورهای کوهستانی به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن دما و وضعیت هوا در این محور‌ها، تجهیزات ایمنی، زنجیرچرخ، لباس گرم و تغذیه همراه داشته باشند.

وی با اشاره به ممنوعیت تردد وسائط نقلیه‌ای که زنجیرچرخ ندارند در زمان بارش برف بیان داشت: ضروری است رانندگان مهارت بستن زنجیرچرخ را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار