رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

افتتاح 137 طرح کشاورزی استان سمنان در دهه فجر

سمنان (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح 137 طرح شامل 104 طرح عمرانی و 33 طرح اقتصادی در بخش کشاورزی با اعتبار 360 میلیارد تومان در دهه‌ فجر سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 137 طرح کشاورزی استان سمنان در دهه فجر

محمدرضا قاسمی، در نشست خبری در سالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، با بیان اینکه این طرح‌ها برای 203 نفر به‌طور مستقیم و برای 211 نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده و در مجموع 334 خانوار استان سمنان از تسهیلات و منافع افتتاح آن بهره‌مند می‌شوند، عنوان کرد: باتوجه به اهمیت مسئله آب در بخش کشاورزی و به‌عنوان مهم‌ترین چالش و عامل محدودکننده در توسعه کشاورزی در استان، بخش عمده پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده متمرکز بر حوزه آب است.

وی افزود: از مجموع طرح‌های آماده افتتاح دهه‌فجر امسال در بخش‌های کشاورزی، دامداری و آب‌ وخاک استان سمنان، 104 طرح عمرانی است که با صرف بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار تکمیل و آماده افتتاح‌ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین به افتتاح 33 طرح تولیدی و اقتصادی بخش کشاورزی و دامداری در استان سمنان به مناسبت دهه فجر امسال اشاره و تصریح کرد: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری حدود 290 میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آماده افتتاح است.

قاسمی با اشاره به اینکه این 137 طرح در همه شهرستان‌های استان سمنان افتتاح می‌شوند، عنوان کرد: از این تعداد میامی با 49 طرح بیشترین و سمنان با سه طرح کمترین سهم از مجموع پروژه‌های قابل‌افتتاح بخش کشاورزی استان سمنان به مناسبت دهه فجر را دارند.

وی با بیان اینکه دهه فجر امسال پنج طرح با صرف اعتبار بیش از 232 میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود و عملیات اجرایی این طرح‌ها در بخش‌های عمرانی و اقتصادی شامل سیستم‌های نوین آبیاری کم‌فشار، پرورش شترمرغ، کشتارگاه دام و طیور و گلخانه آغاز و با حضور مسئولان کلنگ احداث این طرح‌ها به زمین زده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با عنوان این مطلب که بهینه‌سازی سامانه نوین آبیاری، انتقال آب، مرمت و لایروبی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی استان در افتتاح طرح‌های مرتبط با حوزه آب هستند، خاطرنشان کرد: افتتاح 777 هکتار سامانه نوین آبیاری، بالغ بر 380 هزار مترمکعب استخر ذخیره آب کشاورزی، مرمت، لایروبی و بازسازی 32 کیلومتر از 37 رشته قنات، اجرای پروژه انتقال آب شامل 43 کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال‌های آبیاری عمومی طرح‌های در حال افتتاح مرتبط با آب در حوزه کشاورزی در دهه فجر است.

قاسمی از مرمت قنوات، بهسازی چشمه‌ها، شن‌ریزی راه‌های دسترسی عشایری، احداث آب‌نما و ساخت دیوار ساحلی به‌عنوان سایر پروژه‌های عمرانی جهاد کشاورزی در حوزه عشایری نام برد و افزود: در بخش پروژه‌های عمرانی بالغ بر 705 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

قاسمی با بیان اینکه در بخش پروژه‌های اقتصادی مجموع 2 هزار و 968 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، ابراز داشت: تمرکز طرح‌های اقتصادی در دست افتتاح جهاد کشاورزی استان سمنان، در حوزه تولیدات گیاهی و دامی است.

وی همچنین از افتتاح واحدهای پرورش گاو شیری، گوساله پروری، پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار و پرورش شترمرغ به‌عنوان طرح‌های اقتصادی در حوزه تولیدات دامی نام برد و بیان کرد: در بخش تولیدات گیاهی با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب، توسعه کشت در محیط‌های بسته و گلخانه‌ای اولویت اصلی جهاد کشاورزی در افتتاح طرح‌های مرتبط با تولیدات گیاهی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه عنوان کرد: همچنین راه‌اندازی واحدهای فراوری و صنایع ترکیبی و تکمیلی بخش کشاورزی که سهم قابل‌توجهی در رشد بخش کشاورزی در سال جاری در استان سمنان داشته است؛ با تمرکز بر بسته‌بندی محصولات کشاورزی، روغن‌کشی و کارخانجات خوراک دام به‌عنوان دیگر اولویت‌های مؤثر بخش کشاورزی، در استان در نظر گرفته شده است.

200 تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید استان سمنان خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تأمین 200 تن پرتقال و 100 تن سیب برای بازار شب عید خبر داد و گفت: بنا به دستور استاندار سمنان تأمین سیب از سردخانه‌های استان که بیشتر در مناطق شرقی است؛ صورت می‌گیرد.

قاسمی با اشاره به جوجه‌ریزی بیش از 2 میلیون و 500 هزار قطعه در دی‌ماه و بیش از یک میلیون و 500 هزار قطعه برای ماه بهمن اشاره و پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، کمبودی در زمینه گوشت گرم مرغ وجود نداشته باشد.

وی افزود: تأمین گوشت قرمز استان مشکلی نداریم و میزان عرضه گوشت قرمز با نیاز مردم استان سمنان در تناسب است؛ اما علاوه بر این از طریق واردات، قیمت گوشت قرمز تحت کنترل نگاه داشته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار