معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

ایجاد۴۰ هنرستان جوار کارخانه در کشور

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه رادیویی شب چراغ، صدای خراسان رضوی گفت گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه هنرستان‌ها در کشور ضرورت جدی دارد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد۴۰ هنرستان جوار کارخانه در کشور

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمدمهدی کاظمی با اشاره به اهداف برگزاری گردهمایی معاونین آموزش متوسطه کشور گفت: در راستای تبیین فعالیت‌ها و برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت آموزشی در طول سال تحصیلی و همچنین برنامه‌ریزی برای برنامه‌های سال تحصیلی آینده، گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل استان‌های سراسر کشور در مشهد مقدس و به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش این استان برگزار شد.

وی گفت: دغدغه ارتقای کیفیت آموزش، یکی از برنامه‌های اساسی در نظام تعلیم و تربیت است و همچنین تحقق عدالت آموزشی در این راستا قرار دارد.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به آموزش غیرحضوری به علت بیماری کرونا گفت: بعد از۲۶ ماه آموزش غیرحضوری در دوران شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد افت تحصیلی و تربیتی در دانش‌آموزان بودیم و برنامه‌ریزی برای جبران خلاء‌های ایجاد شده در دستور کار قرار گرفت. از جمله برنامه‌ها می‌توان به طرح تعمیق و تثبیت یادگیری که در تابستان گذشته اجرا شد اما جوابگوی بیش از 2 سال آموزش غیرحضوری نخواهد بود چراکه ارزیابی‌های انجام شده حاکی از اثربخشی نزدیک به۶۰ درصدی این نوع از آموزش‌ها دارد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه اداد: آنچه امروز بیشتر ملموس است، اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش‌آموزان است که در دوران آموزش غیرحضوری آسیب دیده است و جبران آن بسیار دشوار است و نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد در این رستا برنامه‌ریزی و اقدام کند.

کاظمی در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کشوری ایده‌های نو و تجربه‌های اثربخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه دوم اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی ایده‌های نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونین در راستای بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری و همچنین اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بوده و معرفی به عنوان الگو به همکاران فرهنگی در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: بیش از 10 سال از تصویب سند تحول بنیادین گذشته اما مدل مدرسه‌ای آن هنوز ارائه نشده است و مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گله دارند چرا که شاهد تجلی این سند در مدرسه نیستیم. در همین راستا به دنبال ایده‌ها و تجارب اجرای موفق سند تحول در مدارس بوده تا به عنوان الگو معرفی شود.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته گفت: آموزش غیرحضوری ماهیتا کارایی و اثربخشی آموزش حضوری را ندارد و برای نظام آموزشی تبعات بسیاری دارد. از مجلس محترم تقاضا داریم که منابعی را در بودجه برای جبران افت تحصیلی و تربیتی به وجود آمده در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس پیش بینی کنند. همچنین در مسائل اخیر پیرامون غیرحضوری شدن مدارس در ارتباط با آلودگی هوا و یا صرفه‌جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده‌انگارانه به تعلیم و تربیت شد و مدارس غیرحضوری شد که مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نبود. چراکه غیرحضوری شدن مدارس برای کنترل آلودگی هوا یا صرفه‌جویی مصرف انرژی راهکار مناسبی نیست.

وی تاکید کرد: مسئله غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها بود و عمومیت در تمام مدارس کشور نداشت در نتیجه پیشنهاد شد از ظرفیت اضافه نمودن ساعت آموزشی، نوبت بعدازظهر و همچنین مدارس با همکاری گروه‌های مردمی و جهادی و معلمان داوطلب از روزهای پنج‌شنبه در صورت امکان برای جبران خلاء ایجاد شده، استفاده کرد.

کاظمی با اشاره به به ظرفیت هنرستان‌ها، گفت: توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه هنرستان‌ها در کشور یک ضرورت است و حل دغدغه اشتغال از مسیر توسعه هنرستان‌ها ممکن خواهد شد. هنرستان امیدآفرینی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان را تقویت می‌کند و به دنبال تامین نیروی کار مورد نیاز بازار اشتغال هستیم تا زمینه کارآفرینی بیشتر در کشور فراهم شود. با تلاش صورت‌گرفته، امسال سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ۲ درصد در کشور افزایش پیدا نموده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

وی در پایان، اضافه کرد: برنامه دیگری که در دستور کار است، استفاده از همکاری صاحبان تولیدی‌ها و مراکز صنعتی برای ایجاد و توسعه رشته‌های جدید است که در همین راستا در سال تحصیلی فعلی۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانه‌ها ایجاد شده است که این هنرستان‌ها می‌توانند ضریب اشتغال پذیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار