مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین تاکید کرد؛
ضرورت فهم مشترک از سوی ارکان آموزش و پرورش برای اجراییسازی سند تحول بنیادین
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین گفت فهم مشترک از سوی ارکان آموزش و پرورش برای اجراییسازی سند تحول بنیادین ضروری است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نشست تحول در مدارس از دیدگاه دانشآموزان با حضور پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و جمعی از دانشآموزان مدارس اصفهان برگزار شد.
در این دیدار، مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاریخچه سند تحول بنیادین اظهار کرد: وضعیت مدارس ما با آنچه توقع میرود و مطلوب است، فاصله دارد. البته همه مدارس در یک سطح نیستند اما میانگین کلی وضعیت مطلوب نیست. با این وضعیت نیازمند یک تحول اساسی در آموزش و پرورش هستیم.
وی یادآور شد: برای تحول اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده است. اگر همه به ضرورت تحول در آموزش و پرورش پی ببریم آنوقت انگیزه پیدا خواهیم کرد که همه باهم تحول را رقم بزنیم. اما این کافی نیست بلکه باید مقصد تحول را هم مشخص کرده و اتفاق نظر داشته باشیم.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین اذعان کرد: علاوه بر مقصد تحول باید مسیر رسیدن به تحول هم مشخص باشد. آموزش و پرورش، یک سیستم اجتماعی زنده است. سیستمهای اجتماعی یک خصیصه دارند و آن این است که تا یک اراده جمعی شکل نگیرد، حرکت هدفمند صحیح انجام نمی شود. آموزش و پرورش، یک جمعی است که هویت و اراده دارد. پس تحول با اراده شما دانشآموزان و معلمان رقم میخورد.
پارسانیا ادامه داد: برای حرکت این موجود زنده که اراده جمعی لازم دارد، همه ما اعم از معلمان، دانشآموزان و مدیران باید به یک فهم مشترک برسیم تا باهم تحول بنیادین را رقم بزنیم. ۱۱ سال از تصویب سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ میگذرد. یکی از اشکالات این بود که برای طراحی مقصد و مسیر، عوامل میانی و عاملان اصلی تحول نادیده گرفته شد.
وی افزود: همانطور که گفتیم عاملان اصلی تحول، دانشآموزان و معلمان هستند. با نگاه به سند، اگر تحول، بنیادین باشد باید تعریف از تربیت مشخص باشد. یعنی تربیت را چه میبینیم که براساس آن تمام ساز و کارهای اداری و آموزشی آموزش و پرورش را مشخص کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تربیت وقتی اتفاق میافتد که این رفتار، برخواسته از زیرساخت شناختی، گرایشی و معرفت و اراده دانشآموزان باشد. یعنی مثلا اگر دانشآموز ما اهل تعبد باشد در لایه معرفتی معتقد به آن تعبد باشد و اراده کرده باشد برای آن تعبد.
گفتنی است در این نشست صمیمی تعدادی از دانشآموزان به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص تحول در مدارس پرداختند و با مشاور وزیر آموزش و پرورش گفتوگو کردند.
ارسال دیدگاه