رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش:
هدف از طرح هیئتامنایی شدن مدارس، پولیشدن آموزش نیست
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت در راستای مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و شعار دولت مردمی، کیفیتبخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیئتامنایی در دستور کار قرار گرفتهاست.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، احمد محمودزاده با انتقاد از نگاه مشارکتی صرفاً مالی به مدارس هیئت امنایی از چرخش تحولی دولت به مشارکت چندوجهی اجتماعی، تربیتی خانوادهها، مردم و نهادهای دولتی عمومی و غیردولتی اشاره کرد و اظهار داشت: با بازخوانی تجربه سالهای گذشته این مدارس و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها، ساز و کارها به نحوی پیشبینی میشود که از افزایش عدالت و همچنین کیفیت در توسعه این مدارس اطمینان حاصل شود با اجرایی شدن این رویکرد، شاهد تسهیل درسیاستهای راهبردی وزارت آموزش و پرورش و حرکت در مسیر کاهش تمرکز امور، ایجاد زمینههای مناسب برای تقویت مدارس، ارتقای سطح مهارتهای علمی، فرهنگی و ورزشی دانشآموزان و حرکت در مسیر برقراری عدالت تربیتی وآموزشی که شعار اصلی دولت مردمی سیزدهم است، در مدارس کشور باشیم.
با این حال، پس از انتشار این خبر در برخی محافل و شبکههای اجتماعی اظهارات رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در راستای خصوصیسازی آموزش و پرورش و نابودی اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان تفسیر شد.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش ضمن رد این ادعاها در گفتوگو با اصحاب رسانه گفت: اعتقاد ما این است انجام مأموریت عظیم و سنگین تعلیم و تربیت به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید و با مشارکت نهادهای مختلف مردم و دستگاههای دولتی امکانپذیر است. به همین منظور بر این باوریم که تمام ارکان که شامل خانه، محله، مسجد، مدرسه، رسانه و فضای مجازی هستند باید در تربیت دانشآموزان مشارکت داشته باشند. بنابراین در دولت سیزدهم درتلاش هستیم که این مشارکت شکل بگیرد و این ارکان با هم ارتباط داشته باشند. در این صورت خانواده در مدیریت مدرسه نقش خواهد داشت.
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه اولیا باید در جریان امر تعلیم و تربیت دانشآموزان قرار بگیرند، افزود: در تلاش هستیم ساختاری را تعریف کنیم که این ارکان بتوانند به فضای مدرسه ورود کنند.
مشارکت خانوادهها غیرمالی خواهد بود
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۹۰ هزار مدرسه دولتی داریم، تأکید کرد: وقتی میگوئیم مشارکت برخی گمان میکنند قرار است بار مالی مدارس را به دوش دیگر ارکان بیندازیم در صورتی که طبق آنچه مورد تأکید دولت سیزدهم قرار دارد، این مشارکت مالی نخواهد بود. قرار است یک مشارکت چندوجهی صورت پذیرد به این شکل که خانواده در تأسیس مدرسه، در مدیریت مدرسه و در محتوای مدرسه مشارکت داشته باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با این نوع مشارکت مخالف نیست که به عنوان مثال هزینه و اعتبارات مدارس دولتی را بپردازد، اما در شیوه مدیریت مدرسه دیگر تصمیمگیر نهایی نخواهد بود و سایر ارکان نیز صاحب نظر خواهند بود، تصریح کرد: این تکلیف سند تحول بنیادین است که تمام ارکان پای کار مدرسه بیایند، چراکه قرار است یک دانشآموز ششساحتی تربیت کنیم و دیگر نمیخواهیم یک دانشآموز تکبعدی داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: در حال مطالعه طرح هستیم و پیشبینی میکنیم از سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی شود.
ارسال دیدگاه