رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
مدارس هیأت امنایی امکان تبدیل مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله را فراهم کرده است
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت مدارس هیأت امنایی امکان تبدیل مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله را فراهم کرده و شرایطی را برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت به دانشآموزان مهیا میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بازدید از مدرسه هیئت امنایی اصحاب کساء قم عنوان کرد: طرحی را در دست اقدام داریم که در راستای مردمی سازی و به منظور افزایش نقش آفرینی معلمان ، نمایندگان اولیاء ، نمایندگان مدیریت محلی و نهادهای انقلابی در اداره مدرسه است که به صورت هیأت امنایی مدیریت خواهد شد در این بازدیدها نسبت به امکان سنجی و ظرفیت سازی به صورت میدانی اقدام تا به یک الگو ومدل برای توسعه این نوع مدارس جهت افزایش عدالت تربیتی وآموزشی برسیم .
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان در سفر یکروزه به استان قم با همراهی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و مدیرکل شوراها و مناطق آزاد تجاری از مدرسه هیأت امنایی اصحاب کساء قم بازدید کرد.
احمد محمودزاده ضمن بحث و گفتوگو با مدیر مدرسه در خصوص استفاده از ظرفیتهای مدرسه و اولیای برخی از دانشآموزان، گفت: در راستای مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و شعار دولت مردمی، کیفیتبخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیأت امنایی در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: آموزش و پرورش در راستای عدالت تربیتی و آموزشی و با هدف اجرای سیاستهای مدرسهمحوری و تنوعبخشی به محیطهای یادگیری و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس و همچنین استفاده بهینه از مشارکتهای مردمی به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، تلاش کرده است شیوههای نوین از مدیریت در مدارس را مورد توجه قرار دهد. این طرح با هدف تمرکززدایی و حرکت در مسیر مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و افزایش نقش و عوامل سهیم و مؤثر همه ذینفعان از جمله معلمان، اولیای دانشآموزان، معتمدین محلی و... صورت میپذیرد.
وی افزود: مقرر شده است سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی طرح مطالعاتی و توجیهی این برنامه را آماده کند و الگو و مدل و همچنین الزامات آن را از جهت آییننامهای و نرمافزاری و سختافزاری برای وزارت آموزش و پرورش آماده کند.
محمودزاده، ویژگی مهم مدارس هیأت امنایی را بهرهگیری از افزایش نقشآفرینی معلمان، نمایندگان اولیا و ظرفیتهای محله، نهادها و خیرین، دانست و گفت: مدارس هیأت امنایی امکان تبدیل مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله را فراهم کرده و شرایطی را برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت به دانشآموزان مهیا میکنند.
وی با بیان اینکه توسعه این مدارس و همچنین ارتقای کیفی و کمی و شفافیت در عملکرد آنها به مطالبه عمومی تبدیل شده است، اظهار کرد: به منظور کیفیتبخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیأت امنایی، جلسات تخصصی مبنی بر راه حلهای قانونی و منعطف با استفاده از تمامی ظرفیتهای حوزههای آموزش و پرورش در راستای مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش صورت گرفته و وزارت آموزش و پرورش در این مسیر مصمم است.
محمودزاده با انتقاد از نگاه مشارکتی صرفا مالی به مدارس هیأت امنایی از چرخش تحولی دولت به مشارکت چندوجهی اجتماعی، تربیتی خانوادهها، مردم و نهادهای دولتی عمومی و غیردولتی اشاره کرد و افزود: با بازخوانی تجربه سالهای گذشته این مدارس و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها ساز و کارها به نحوی پیشبینی میشود که از افزایش عدالت و همچنین کیفیت در توسعه این مدارس اطمینان حاصل شود با اجرایی شدن این رویکرد، شاهد تسهیل در سیاستهای راهبردی وزارت آموزش و پرورش از جمله توسعه مشارکت مردمی در نظام تعلیم و تربیت و حرکت در مسیر کاهش تمرکز امور، ایجاد زمینههای مناسب برای تقویت مدارس، ارتقای سطح مهارتهای علمی، فرهنگی و ورزشی دانشآموزان و حرکت در مسیر برقراری عدالت تربیتی و آموزشی که شعار اصلی دولت مردمی سیزدهم است در مدارس کشور باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: اگر قرار است تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و در یک کلمه تربیت شش ساحتی مورد انتظار سند تحول را داشته باشیم، همگان باید پای کار باشند زیرا انجام این مأموریت عظیم و سنگین با مشارکت نهادهای مختلف، مردم و دستگاههای دولتی و خیرین، واقفین و گروههای جهادی امکانپذیر است.
ارسال دیدگاه