آداب و رسوم خراسان جنوبی برای طلب باران

بیرجند (پانا) - معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت خراسان جنوبی جزو مناطق نسبتاً خشک به شمار می آید و در سال‌های کم باران چون خطر خشکسالی و سبز نشدن بیابان‌ها ، کشتزارها و کمبود غله و علوفه انسان‌ها و دام‌ها را تهدید می‌کرد مردم برای رهایی از این مشکل و پیشگیری به چاره جویی بر می‌خاستند و با کارهایی نظیر دعا، ‌نماز، خیرات که در حال حاضر نیز اجرا می‌شود از خداوند بزرگ درخواست و طلب ریزش باران می‌کردند.

کد مطلب: ۱۳۴۱۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم خراسان جنوبی برای طلب باران

سیداحمد برآبادی اظهار داشت : از جمله مراسمی که به منظور طلب باران انجام می شد اتلو attalow بود که در اکثر نقاط استان انجام می شد.
وی افزود: در این مراسم تعدادی از نوجوانان (دختر و پسر) دور هم جمع شده و با تکه ای چوب که تعدادی پارچه به دور آن می بستند عروسکی به نام اتلو tallow درست می کردند و یک نفر از بچه ها به عنوان سر دسته آنرا برداشته و به درب منازل رفته و اشعاری را می خواندند .

وی ادامه داد: صاحب خانه به نشانه ریزش باران بر روی عروسک یا بچه ها مقداری آب ریخته سپس خوراکی هایی از قبیل آرد، گندم، خرما یا پول به آنها می داد و در پایان آنها مواد جمع شده را تقسیم می نمودند و با حبوبات آش غلور پخته در بین مردم و نیازمندان تقسیم می کردند.

گفتنی است این مراسم با شماره 50 در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار