هشدار معاون وزیر آموزش‌وپرورش درباره پیامدهای روانی، آموزشی و اجتماعی تعطیلی مدارس‌

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که پیامدهای روانی، آموزشی و اجتماعی تعطیلی مکرر مدارس نیاز به تامل بیشتر و بررسی و مطالعات جدی دارد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
هشدار معاون وزیر آموزش‌وپرورش درباره پیامدهای روانی، آموزشی و اجتماعی تعطیلی مدارس‌

معصومه نجفی پازوکی با اشاره به موضوع تعطیلی مکرر مدارس طی هفته‌های اخیر به دلیل آلودگی و همچنین برودت هوا گفت: پیامدهای این موضوع در ابعاد مختلف باید بازخوانی و مرور شود.

وی با بیان اینکه پیامدهای تعطیلی مکرر مدارس در 3 بُعد قابل مرور است، اظهار کرد: یکی، امنیت روانی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان بعد از گذشت بیش از 2 سال تعطیلی بر اثر شیوع ویروس کرونا وقتی وارد مدرسه شدند، ابراز خوشحالی می‌کردند.

نجفی پازوکی خاطرنشان کرد: وقتی علت این خوشحالی را از دانش‌آموزان جویا می‌شوم، پُربسامدترین پاسخ‌ها این بود که «دوستان‌مان را می‌بینیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این همان امنیت روانی است، گفت: ما بزرگترها هم مانند بچه‌ها هستیم و وقتی در فضای کاری خود خوشحالی عمیق ‌یا آزردگی خاطری داریم معمولا با دوستان‌مان گفت‌وگو می‌کنیم. در بحث دانش‌آموزان نیز همسالان در تامین آرامش روحی و روانی بسیار مهم هستند و اینکه آن‌ها را 2 سال از گفت‌وگو با همدیگر محروم کرده بودیم، لطمه جدی به آن‌ها زد.

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا وقتی اعلام می‌شد که مدارس به دلیل بارش برف تعطیل است، دانش‌آموزان خوشحال می‌شدند، ابراز کرد: اما اکنون وقتی مدارس تعطیل می‌شود، دانش‌آموزان واقعا ناراحت می‌شوند و در واقع فوبیای تعطیلی مدرسه پیدا کرده‌اند و این موضوع بسیار مهم است.

نجفی پازوکی در خصوص چاره‌اندیشی در شرایط آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی دانش‌آموزان در کنار اهمیت دادن به آموزش خاطرنشان کرد:‌ با انجام یک کار مطالعاتی عمیق و بررسی تمام ابعاد کار می‌توانیم برآیند موضوع را به نتیجه برسیم. این دغدغه جدی است و با توجه به تماس‌هایی که والدین با آموزش و پرورش دارند، نشان می‌دهد که با به مخاطره افتادن امنیت روانی دانش‌آموزان، امنیت روانی والدین هم به مشکل برمی‌خورد چرا که یکی، مدیریت فرزندان در خانه است که اکثرا به دلیل شاغل بودن والدین، تنها می‌مانند و دیگری دوگانگی بین سلامت جسم و روان و پیامدهای آموزشی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پیامدهای تعطیلی مدارس نیاز به مطالعه جدی دارد، گفت: اول باید ببینیم شاخص‌های آلودگی هوا در کل دنیا چه میزان باشد، سلامت دانش‌آموزان به مخاطره می‌افتد. مطالعاتی که طی روزهای اخیر انجام شده، نشان می‌دهد در سایر کشورها اینطور نیست که وقتی شاخص آلودگی به 200 رسید، بخواهند مدارس را تعطیل کنند.

وی افزود: این را باید توجه کنیم که شاخص آلودگی تا چه میزان باشد، هشدار جدی است و بقیه عوامل را باید کنار هم بگذاریم و والدین هم بدانند که این تعطیلی موضوعیت دارد.

نجفی پازوکی تاکید کرد: خواهش و انتظار ما این است که در شرایط کنونی که با آلودگی هوای ماندگار مواجه شده‌ایم، مطالعه جدی صورت پذیرد و متخصصان مربوطه در بهداشت، سلامت و امنیت روانی پای کار بیایند و ابعاد این موضوع را بررسی کنند چرا که وقتی احاطه و اشراف کافی بر روی موضوع نباشد، تعطیلی مدرسه به عنوان اولین راه‌حل ارائه می‌شود و این خوب نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان این دستگاه هم در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا حضور دارند و معمولا معترض هم هستند، گفت: در شروع سال تحصیلی نیز ترافیک صبحگاهی را داشتیم که با جابه‌جایی ساعت آموزش حل شد و امروز هم هر اتفاقی از جمله برودت هوا، ترافیک و آلودگی هوا رخ می‌دهد، ابتدا مدرسه را تعطیل می‌کنند و این غلط است یعنی اهمیت آموزش را متوجه نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه وجه و بعد دیگر موضوع، پیامدهای آموزشی است، ابراز کرد: رویکرد تمام کتاب‌های درسی امروز که در دهه 90 تالیف شده این است که بچه‌ها با همدیگر تلاش کنند، کشف کنند، مفهوم‌سازی کنند و جلو بروند یعنی همه این رویکردها با مهارت است.

نجفی پازوکی با بیان اینکه طلایی‌ترین دوره عمر بچه‌ها به عنوان امانت در دست ما قرار دارد، اظهار کرد: استان و شهر تهران در مجموع بیش از یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز دارد و واقعا لحظات مفید عمرشان که قرار است تربیت آن‌ها اتفاق بیفتد در دست ما امانت است اما به راحتی و با کوچکترین معضلی که در جامعه پیش می‌آید مدرسه را تعطیل می‌کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم کار کارشناسی دقیقی اتفاق بیفتد که تعطیلی مدارس چه مقدار در آلودگی هوا و مصرف سوخت تاثیر گذاشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بُعد اجتماعی تعطیلی مدارس نیز مهم است، گفت: شاید بیشترین موردی که در دوران کرونا در جامعه احساس شد، بسته بودن مدارس بود.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه، یک نهاد اجتماعی خیلی مهم و مرکز علم است و از تاریخچه شروع نهادهای اجتماعی، جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل برآیند این اتفاقات نیاز به تامل بیشتر دارد.

نجفی پازوکی در خصوص برنامه‌ها برای جبران عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان در پی تعطیلی‌های اخیر اظهار کرد: آموزش دانش‌آموزان در زمان تعطیلی مدارس را در بستر شبکه شاد داشتیم. 12 میلیون دانش‌آموز از 21 تا 28 دی در شاد حضور داشتند و روزانه 400 میلیون پیام و 70 میلیون فایل آموزشی (کلیپ و...) در این بستر جابه‌جا شده که نشان می‌دهد آموزش در جریان بوده کیفیت این نوع آموزش نیز بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: قطعا برگشت بچه‌ها به مدرسه و توجهی که خود معلمان برای جبران این آسیب‌ها دارند‌ خیلی مفید و مهم است و خوشبختانه معلمان مقطع ابتدایی دغدغه دارند و هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی پای کار هستند تا آسیب‌ها را کمتر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار