رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

سرانه فضای آموزشی در بافت‌های فرسوده پایین‌تر از متوسط کشوری است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به سرانه فضای آموزشی 5.2 مترمربع در کشور گفت این سرانه در بافت‌های فرسوده 2.5 بوده و پایین‌تر از سرانه کل کشور است.

کد مطلب: ۱۳۴۱۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سرانه فضای آموزشی در بافت‌های فرسوده پایین‌تر از متوسط کشوری است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تفاهمنامه همکاری مشترک بین محمد آیینی (معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران) و حمیدرضا خان‌محمدی (معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به منظور دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالا بردن کیفیت آموزش امضا شد.

این تفاهمنامه به منظور تامین اعتبار، طراحی، نظارت و اجرای فضاهای آموزشی در محدوده­‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برقراری نصیب برابر از امکانات آموزشی و پرورشی و با هدف همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در زمینه احداث، توسعه و تجهیز مراکز و فضاهای آموزشی در محدوده­‌ها و محلات هدف جهت دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالابردن کیفیت ساخت مدارس متناسب با جمعیت لازم التعلیم در حرایم مذکور و طرح‌های استاندارد فضاهای آموزشی کشور و با رویکرد مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت محله امضا شد.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین امضای این تفاهمنامه با اشاره به این که مجموعه مسائل در وزارت آموزش و پرورش بسیار پهن‌پیکر و بزرگ است، گفت: در شرایطی که منابع مالی محدود شده است باید از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده و از موازی‌کاری پرهیز کرد.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی با آن مواجه هستیم، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ است و همین امر باعث شده تا نیاز به احداث مدارس بیشتر شود. در واقع این تغییر جمعیتی در گذر زمان، نیاز جدیدی را بر ما تحمیل کرده است.

خان‌محمدی با یادآوری اینکه مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده، پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد ۲.۵ است که با سرانه آموزشی کل کشور که ۵.۲ است، فاصله بسیار دارد. همچنین اکنون ۱۰۴ هزار کلاس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد که از این تعداد ۴۵ هزار و۵۴۳ کلاس در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد. در مجموع ۲۲ هزار و ۷۶۲ کلاس نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۲ هزار و ۷۸۱ کلاس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، نبود زمین برای ساخت مدرسه در محدوده بافت‌های ناکارآمد جهت تبدیل مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله را یکی از مشکلات مدرسه‌سازی برشمرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از خیرین آماده ساخت مدرسه هستند اما زمین مناسب نداریم که در اختیارشان قرار دهیم و ساخت مدرسه در محلات دیگر به خصوص برای دوره ابتدایی شرایط رفت و آمد را سخت کرده و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

خان‌محمدی در پایان تصریح کرد: با امضای این تفاهمنامه، نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین رقم خواهدخورد. هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند و برای این منظور برنامه ساخت مدارسی برای دسترسی به مراتبی از حیات طبیه مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه‌سازی را می‌دهد تا علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات ارائه‌شده در این اماکن استفاده کنند.

لازم به ذکر است که ایجاد بانک اطلاعاتی مکانی و توصیفی، تهیه گزارش از پراکندگی و وضعیت ارزیابی کیفی فضاهای آموزشی موجود، حمایت و پشتیبانی فنی و مالی از اجرا و نظارت بر ساخت مراکز آموزشی واقع در محدوده‌ها و محلات، تهیه طرح‌های ویژه با رویکرد متمرکز‌سازی پروژه‌های بازآفرینی شهری در فضاهای آموزشی، همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی بازآفرینی و حمایت لازم در مردمی‌سازی و جلب مشارکت‌های مردمی از رئوس اصلی زمینه‌های همکاری مشترک دو طرف در این تفاهمنامه ذکر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار