مدیر کل انتقال خون فارس خبر داد:

افزایش 14 درصدی اهدای خون در فارس نسبت به سال گذشته

رتبه دوم فارس در اهدای خون در کشور

شیراز (پانا) - مدیر کل انتقال خون فارس با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی در سطح کشور، افزایش 23 درصدی میزان اهدا نسبت به سال گذشته برای امسال برنامه‌ریزی شده است؛ گفت تا‌کنون افزایش 14 درصدی اهدای خون در فارس محقق شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۱۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 14 درصدی اهدای خون در فارس نسبت به سال گذشته

مجید اکبرزاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش آمار اهدای خون در استان گفت: در حالیکه پیش بینی کاهش اهدا خون در فصل سرما داشتیم ، به طور میانگین در مجموع کل سال افزایش اهدا خون نسبت به سال گذشته وجود داشته است.

اکبرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به اینکه انتقال خون استان فارس آمار جمعیتی بیماران ۷ استان دیگر را نیز پوشش می دهد که بسیاری از بیماران برای جراحی‌های باز و درمان سرطان به مراکز درمانی شیراز مراجعه می کنند که باید متناسب با تخت‌ها توسعه امکانات و تجهیزات انتقال خون داشته باشیم، اشاره کرد و افزود: اگر این اقدام صورت نپذیرد طی سالیان آینده با مشکل تامین خون مواجه می شویم.

به گفته وی، فارس با 24 پایگاه انتقال خون 16 پایگاه ثابت و 8 پایگاه سیار بزرگترین پایگاه انتقال خون کشور را دارا است و تولید هشت و نیم درصد خون و فرآورده های خونی کشور را بر عهده دارد.

مدیر کل انتقال خون فارس با بیان اینکه امسال باید بیش از 180 هزار تولید خون در استان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات بسیار، در این حوزه نیز آمار به صورت افزایشی بوده است چنانچه از فروردین تا پایان دی ماه امسال خونگیری از 136 هزار و 928 نفر انجام شده که 7 هزار و 331 نفر به طور مستمر خون اهدا کرده اند.

اکبرزاده افزود: 7 هزار و 598 نفر از اهدا کنندگان خون بانوان بوده اند و در حال حاضر آمار زنان اهدا کننده خون در استان پنج و هشت دهم درصد است که انتظار ما افزایش این میزان تا 10 درصد برای همین امسال بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد بانوان اهدا کننده خون در برخی از کشورها زنان هستند، ابراز کرد: ما نیز باید همه سعی مان را برای بالا بردن این آمار داشته باشیم و اگر چه کارشناسان ما فعالیت‌های قابل توجهی در این خصوص انجام می دهند اما به دلیل فرهنگ موجود و دیدگاه‌هایی که در خصوص کم خونی بانوان بین خانواده‌ها وجود دارد درصد اندکی از آن‌ها اقدام به اهدای خون می کنند.

اکبرزاده گفت: زمانی که فرد برای اهدا خون مراجعه می کند وضعیت سلامتی به ویژه سلامت خون و کم خونی مورد بررسی و حتی آزمایش قرار می گیرد و این نشان می دهد که حفظ سلامت فرد بر اهدا، ارجحیت دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر مبلغ دریافتی از مراکز، بابت واحدهای خونی نداریم، افزود: به عبارتی درآمدی انتقال خون بابت این خون‌ها ندارد و صرفا تعرفه‌های اندکی که به این منظور برای بیمارستان‌ها تعیین شده با هدف کاهش هدرروی است که این اقدام موجب شده تا 25 درصد در مصرف خون توسط بیمارستان‌های استان صرفه جویی شده است.

مدیر کل انتقال خون فارس همچنین خواستار توجه بیشتر بودجه ای به این سازمان به منظور افزایش پایگاههای انتقال خون شد و گفت: امیدواریم با تخصیص 100 درصدی پایگاه شهرک استقلال که چند سال به دلیل مشکلات بودجه ای، بلاتکلیف مانده بود به زودی به بهره برداری برسد.

اکبرزاده با اشاره به برخی اظهار نظرها عنوان کرد: برنامه و سایست ما راه اندازی انتقال خون در همه شهرستان‌ها نیست و همین‌که قطب‌های درمانی استان پایگاه داشته باشند مطلوب است.

وی افزود: درعین حال اتوبوس سیار اهدا خون با هماهنگی با رابط ها، در شهرستان‌های استان و ادارات سالیانه چند بار حاضر می شود تا متقاضیان بتوانند اهدا خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گروه سنی افراد از 18 سالگی می توانند خون اهدا داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین اهدا کنندگان خون در استان 36 تا 40 ساله هستند و سعی داریم که افزایش جوانان و اهدا کنندگان مستمر داشته باشیم.

وی از مردم خواست در برخی فصول از جمله زمستان بیشتر برای اهدا خون مراجعه کنند و همچنین در اسفندماه نیز به دلیل نزدیکی به نوروز مراجعه کاهش می یابد که خواستار همکاری بیشترمردم هستیم.

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه فارس به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان است و هر وقت با مازاد خون روبرو باشیم به این استان که بیشترین بیماران تالاسمی را دارد کمک می کنیم، خاطرنشان کرد: اما اولویت با بیماران درون استان است و اگر مراجعه مردم برای اهدای خون مطلوب باشد امکان ارسال خون به زاهدان را هم پیدا می کنیم. اکبرزاده با بیان اینکه فارس رتبه دوم اهدای خون را در کشور پس از تهران دارد، تصریح کرد: هدف ما همچنان حفظ این جایگاه با حمایت مردم و حتی افزایش این میزان است. وی افزود: با وجود برخی مباحث اما هدف ما رساندن خون به تمامی بیماران نیازمند است و بیشترین دریافت کنندگان واحدهای خونی و فرآورده های انها در استان بیمارستانهای دولتی هستد. وی گفت: اگر بین اهدا کنندگان به افرادی بر بخوریم که احتمال وجود هپیاتیت و یا ایدز در آنها وجود داشته باشد از آن‌ها خون نمی گیرم، از سوی دیگر دقت آزمایش‌های ما بسیار بالا است و در صورت برخورد به مواردی که ایدز یا هپاتیت داشته باشند آن‌ها فراخوانده می شوند و بصورت محرمانه به دانشگاه برای درمان ارجاع می شوند و اگر خونی هم از آن‌ها گرفته باشند امحا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار