بررسی فروش متری مسکن در گفت‌وگوی ‌پانا با علیزاده، کارشناس حوزه مسکن‌:

«تعهد» شرط موفقیت طرح فروش متری مسکن در بورس‌

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه شرط موفقیت طرح فروش متری مسکن در بورس تعهد است، عنوان کرد که این طرح نه خانه‌های خالی را پُر می‌کند و نه در کوتاه‌مدت قیمت مسکن را کاهش می‌دهد اما ایده خوبی است که باعث امیدواری جوانان برای صاحب‌خانه شدن می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۱۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
«تعهد» شرط موفقیت طرح فروش متری مسکن در بورس‌

مسکن از جمله سرمایه‌گذاری‌های جذاب برای بسیاری از افراد جامعه است و همین منجر به ایده فروش متری زمین شده است که سال‌هاست مطرح می‌شود. در این طرح مردم می‌توانند به‌اندازه وسع مالی که دارند چند متر زمین بخرند و به‌واسطه نوسانات قیمت زمین سرمایه‌شان تبدیل به یک ثروت بیشتر می‌شود.

خریدوفروش متری مسکن در بورس، طرحی است که در آن، افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد مسکونی را در اختیار ندارند، با هر مقدار سرمایه، بتوانند یک یا چند متر زمین خریداری کنند و علاوه بر سرمایه‌گذاری مطمئن و حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم، سود حاصل از آن را نیز دریافت کنند.

محمد علیزاده، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه طرح فروش متری مسکن تاکنون چند‌ بار اجرا شد‌ه و موفق نبود‌ه است، گفت: «این ایده و طرح در کشورهای دیگر هم اجرا می‌شود اما زمین در اختیار شرکت بورس است. در واقع خریداران می‌دانند زمین عینی به دست‌شان نمی‌رسد اما با افزایش قیمت زمین صاحبان آن چند متر خانه ثروت‌شان افزایش دارد. مانند اینکه وقتی در بورس سهام کارخانه‌ای خریده شود قاعدتاً طرف کارخانه‌دار نمی‌شود اما با توجه به نوسانات قیمت و رشد اقتصادی که سهام آن کارخانه دارد آن سهام هم افزایش دارد و یک کار معقولی است.»

شرط موفقیت طرح فروش متری مسکن در بورس تعهد است

علیزاده افزود: «این طرح چندین بار قرار بوده در ایران اجرایی شود اما موفق نبوده زیرا پیش‌شرط‌هایی برای موفقیت این طرح لازم است. اولین و مهم‌ترین شامل تعهد می‌شود که در بورس بسیار مهم است. این یعنی کارخانه‌ای دارایی‌هایش سنجیده می‌شود و به نسبت دارایی که دارد 5 هزار سهم می‌تواند در بورس داشته باشد و در‌ آینده با توجه به اینکه ارزش دارایی‌ها افزایش دارد سهم آن فرد هم افزایش دارد. متأسفانه در کشور ایران سهام بدون پشتوانه وارد بورس کردند و ورود این سهم‌های بدون پشتوانه در بورس باعث آسیب رساندن به بورس شد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بورس برای فروش متری مسکن گفت: «در این صندوق مسکن را به‌صورت متری می‌فروشند اما تعهد و اعتماد مهم است. قاعدتاً یک زمین‌دار بزرگ را مجبور نمی‌کنند تا زمینش را در بورس بگذارد چون مالک است پس دولت باید از زمین‌های خودش خرج کند تا بتواند در بورس مسکن به مردم بدهد مانند طرح نهضت ملی مسکن که زمین‌های دولتی که اطراف شهرهای بزرگ بود برای دولت بود و می‌شد برای این پروژه در اختیار گذاشت.»

فروش متری مسکن در کوتاه‌مدت خانه را ارزان نمی‌کند

علیزاده درباره تأثیر فروش متری مسکن بر قیمت معامله مسکن گفت: «فروش متری زمین ممکن است در کوتاه‌مدت تأثیری روی بازار مسکن و قیمت آن نگذارد اما کمک می‌کند تعداد بیشتری زمین‌دار شوند به‌شرط اینکه در اجرا، سهام بدون پشتوانه وارد بورس نشود. اجرای درست چنین طرح‌هایی واقعاً کمک‌کننده است.»

فروش متری مسکن خانه‌های خالی را پُر نمی‌کند

وی درباره اینکه آیا چنین طرحی ممکن است منجر به سامان‌دادن خانه‌های خالی شود یا خیر، گفت: «این طرح مسکن‌های خالی را پُر نمی‌کند چون مسکن خالی بازاری است که دارد مسیر خودش را می‌رود و باید با راهکار و سیاست خودش کنترل شود اما ایده فروش متری مسکن فرمول خاص خودش را دارد و اگر فاکتورهایش به‌خوبی اجرا شود به جوانان انگیزه می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار