شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

افزایش سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی

دولت نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای شهرداری‌ها باشد

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

کد مطلب: ۱۳۴۰۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی

علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با پانا درخصوص سهم شهرداری‌ها از بودجه سال 1402 کشور گفت‌:‌ «سهم شهرداری‌ها امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است.»

شهردار تهران اضافه کرد: «اعتبارات حوزه حمل‌ونقل عمومی، اوراق مشارکت و ... رشد داشته اما این میزان اعتبارات پاسخگوی نیاز شهرداری‌ها نیست و هیچ سالی دولت نمی‌تواند، نیازهای شهرداری‌ها را به‌طور کامل تامین کند. بنابراین در شهرداری مسیر مولدسازی و مشارکت را درپی می‌گیریم.»

سهم اعتبارات شهرداری‌ها از بودجه کل کشور معادل 5 صدم درصد بودجه کل کشور است، در بودجه سال 1402 برای احداث و تکمیل خطوط اولویت دار متروی تهران اعتباری بالغ بر 94 میلیارد تومان پیش بینی کرده همین رقم در سال 1401 بالغ بر 54 میلیارد تومان بوده که رشد 71 درصدی برای سال 1402 داشته است. دولت برای قطار شهری اصفهان مبلغ 55 میلیارد تومان، اهواز 20 میلیارد تومان،تبریز 55 میلیارد تومان،شیراز 55 میلیارد تومان،قم 65 میلیارد تومان،کرج 72 میلیارد تومان،کرمانشاه 91 میلیارد تومان،رشت 3 میلیارد تومان و مشهد 100 میلیارد تومان در بودجه سال 1402 پیش بینی کرده است که در این میان بیشترین رقم با 100 میلیارد تومان با افزایش 146 درصدی نسبت به سال قبل از آن مشهد و کمترین رقم با اعتبار 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و کاهش 83 درصدی نسبت به سال قبل از آن رشت است.

در بودجه سال 1402 کل کشور شاهد پیش بینی رقم 42 میلیارد و 800 میلیون تومان برای تامین و تهیه تجهیزات و واگن قطار شهری هستیم که نسبت به سال قبل 87 میلیون تومان افزایش داشته است، برای یارانه بلیط قطارشهری و اتوبوس اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان پیش بینی شده است، در بند دال تبصره 5 بودجه سال 1402 رقم 10 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداریها منتشر می شود و دولت در تضمین و بازپرداخت اصل و سود اوراقی که برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل ونقل شهری منتشر شده باشند به نسبت 50 درصد مشارکت می کند.

در لایحه بودجه سال 1402 بجز این 10 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار 12 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به شهرداریها و سازمان های وابسته داده است تا با تایید وزارت کشور و تضمین شهرداری برای بازپرداخت اصل و سود اوراق را برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت های شهری،مدیریت پسماند و نیروگاههای زباله سوز،بازسازی بافت های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی منتشر کند. در بودجه سال 1402 شاهد افزایش 15 درصدی اعتبارات کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، دولت در بودجه سال 1402 رقم 514 میلیارد و 600 میلیون تومانی را برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار