چمران: برنامه چهارم شهر تهران را مساله محور و عملیاتی محور تدوین کردیم

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران درخصوص برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری و شورای شهر تهران گفت تلاش شده است با تاسی از تاکید مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه با رویکرد مساله محوری و عملیاتی محوری، برنامه چهارم شهرداری نیز تدوین شود.

کد مطلب: ۱۳۳۹۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
چمران: برنامه چهارم شهر تهران را مساله محور و عملیاتی محور تدوین کردیم

مهدی چمران رییس شورا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تشریح مصوبه برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌های توسعه شهری آنگونه که باید اجرایی نشده‌اند، گفت: دلیل اجرایی نشدن این برنامه ها به این دلیل است که بصورت اجرایی تدوین نشده بودند.

وی ادامه داد: پایشی در شورای شهر تهران صورت گرفت که نشان می‌دهد بیش از 23 درصد برنامه توسعه قبلی پیش نرفته است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش ما این است به ایده‌های خود دست یابیم گفت: صرف دوست داشتن برنامه نیست وما علاقه مند هستیم 11 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم اما حداکثر 2 هزار دستگاه اتوبوس درحال کار هستند.

چمران افزود: با میزان بودجه و اعتبارات شهرداری تهران و وزارت کشور می‌توان متوجه شد انجام این کار عملیاتی نیست مگر اینکه شرایط خاص ایجاد شود همچنین حداقل هزار و 200 دستگاه‌ واگن مترو نیاز است اما اگر همین اکنون هم پول واگن‌ها را بدهیم باز هم به این زودی ها ساخته نمی‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه با تاسی بر بیان مقام معظم رهبری بصورت برنامه محور و عملیاتی تدوین شده است تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه بصورت مسئله محور و بر بستر عملیاتی شدن تدوین شده است و اگر خوشبینانه نگاه کنیم تا پایان برنامه 7 هزارو 500 دستگاه اتوبوس وارد چرخه می‌شود.

مهدی چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعداد احکام تصویب شده در این لایحه اظهار کرد: ما تلاش کردیم تعداد احکام فشرده تر، کوتاه تر اما عملیاتی تر باشد. در آخرین لایحه ای روز گذشته تدوین شد ۱۴۶ حکم بررسی و تصویب شد که بخش اعظم آن مربوط به حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا بوده است.

چمران ادامه داد: ۴۵ حکم در خصوص حمل و نقل و ترافیک، ۲۱ حکم در حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است. در نظارت و پایش هم احکامی بررسی و تصویب شد که بر مبنای آن قرار شد گزارشاتی در این باره شهرداری تهران به شورا ارایه دهد.

ریس شورا تاکید کرد: فلسفه ما بر این بود که تعداد احکام زیاد نباشد و مواردی که می توانست حکم نباشد و شهرداری باید به صورت روتین انجام دهد، مشخص شد که به صورت لایحه به صحن شورا آورده شود.

وی در خصوص تعداد اتوبوس هایی که قرار است به ناوگان حمل و نقل وارد شود، بیان کرد: در ارتباط با اتوبوس پیش بینی دقیقی نمی توان داشت یعنی هر اندازه که تولید شود، خریداری می شود اما پیش بینی ما کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس است.

چمران در پایان گفت: در مجلس هم این موضوع بررسی شد که به یک جمع بندی تقریبی در این باره رسیدیم، این خطوط به دلیل آنکه بیش از ۱۰ سال تولید و فروش اتوبوس نداشته تعطیل بوده است، بنابراین زمان می برد تا دوباره راه اندازی شود؛ تخمین زده می شود تا ۱۴ ماه آینده اتوبوس ها تحویل داده شوند.

رییس شورای شهر تهران در پرسش خبرنگاری در خصوص انطباق برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران با برنامه بودجه کل کشور اظهار کرد: قرار بود برنامه های تحولی شهر ۵ ساله باشد اما با توجه به عمر ۴ ساله شوراها وزارت کشور برابر بخشنامه ای اعلام کرد تا چنین برنامه هایی ۴ ساله لحاظ شود و با تدوین برنامه چهارم علی رغم گذشت ۹ ماه از آن حدود ۳ سال و ۳ ماه آن باقی مانده و ما براین اساس برخی برنامه های عملیاتی را زمانبندی ۸ ماهه در نظر گرفتیم تا فرصت اجرا داشته باشد.

چمران با اعلام این خبر که تا ۱۰ روز آینده برش های سالیانه برنامه چهارم تدوبن خواهد شد گفت: برش ها و منابع مالی که در برنامه چهارم احراز شده مقرر شده تا در صحن شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت ضمن آنکه تمام این منابع بر اساس تجربه و طبق اصول آینده نگری صورت گرفته است.

وی افزود: بطور مثال بودجه ۱۴۰۲ بر پایه ۵۰ هزار میلیاردی تدوین شده و همه ساله این بودجه با افزایش روبرو است از این رو برش ها و منابع برنامه تحول و پیشرفت شهر تهران نیز به تناسب رشد خواهد داشت.

وی با اعلان اینکه بررسی و پایش ها در حوزه منابع بسیار سخت و پیچیده است گفت: با شرایط اقتصادی فعلی کشور که شاهد عدم‌ پایداری قیمت ها هستیم نمی توان محاسبه دقیقی از این موارد ذکر کرد اما با توجه به روند رو به رشد قیمت ها معمولا محاسبات مالی پروژه ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزوده می شود که در برنامه های سالانه گنجانده می شود.

رئیس شورا در ادامه با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص فرزند یکی از اعضای شورا تصریح کرد: متاسفانه هجمه و حمله بسیاری علیه شورا صورت می گیرد که ناشی از بغض و کینه برخی نسبت شوراست، در خصوص حواشی پیش آمده ما واکنش نشان داده و با فرد خاطی قطع همکاری و لغو قرارداد کردیم، اما ما بی اعتنا به این غرض ورزی ها کار خود را انجام می دهیم.

چمران در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه چهارم، مسئله محور است، بیان کرد: تلاش ما این بود که در این اقدام مسائل اصلی شهر مورد توجه قرار گیرد و اگر ما همین مسائل را هم حل کنیم گام بزرگی برداشته ایم.

حمل و نقل و ترافیک، رفع معضل آلودگی هوا، هوشمندسازی و مدیریت شهری از جمله مواردی بود که روی آن تمرکز و تاکید ویژه داشتیم؛ این مسائل در اولویت شورا قرار دارد، در کنار اینها به باقی مسائل می پردازیم.

چمران در ادامه در خصوص منابع و جدول زمانی نیز بیان کرد: در جلساتی که برگزار شد قرار شد طی ۱۰ روز آینده منابع، جدول زمانی و شاخص ها مورد بررسی قرار گرفته و بیان شود.

چمران با بیان اینکه چند حکم برای رسیدگی به نیروهای انسانی در برنامه وجود دارد، یادآور شد: باید نیروهای انسانی خاطر آسوده ای تا حد ممکن و بر اساس قوانین روز کشور داشته باشند که مسکن نیز در این مسئله مورد اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید هر ساله چهار درصد از پرسنل خود بکاهد، گفت: تعدادی بازنشسته می شوند و تعدادی نیز خرید خدمت انجام دهند و در مقابل شهرداری می تواند نیمی از این چهار درصد را بنابر نیاز جذب کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این موضوع که فعلاً به جز سازمان فناوری های نوین تصمیمی برای افزایش تعداد شرکت ها و سازمان های شهرداری نداریم، تصریح کرد: ما در سالهای قبل حتی برخی شرکت ها و سازمان ها را منحل کردیم و در حال حاضر نیز تنها سازمان فناوری های نوین در کش و قوس اداری است.

چمران در رابطه با قرارگاه هایی که شهرداری ایجاد می کند، بیان کرد: در ارتباط با ایجاد قرارگاه ها حکمی که قرارداد ایجاد یا حذف کند، نداریم اما به دلیل آنکه بنا داشتیم مسئله محور موضوعی برخورد کنیم، تنها در صورت نیاز می توان این قرارگاه ها را ایجاد کرد.

وی افزود: قرارگاه هایی هم که در حال حاضر ایجاد شده است مثلاً در مورد آلودگی هوا و یا مسائل اجتماعی، تنها وظیفه شهرداری نیست و سازمان ها و نهادهای مختلفی باید ورود کنند تا مسئله حل شود؛ لزوم تجمیع سازمان های ذیربط در کنار یکدیگر سبب ایجاد قرارگاه ها شد، چه برای مسکن، چه برای معتادان متهاجر و مواردی که نیاز به ایجاد قرارگاه است؛ بنابراین در این مورد که حکمی موجب ایجاد قرارگاه شود یا خیر تصمیمی نداریم و خود شهرداری می تواند در این باره تصمیم بگیرد.

رییس شورا در ادامه درباره چاره اندیشی در خصوص بافت های فرسوده بیان کرد: تلاش کردیم برای محلات کم برخوردار نیز امکانات یکسانی اختصاص دهیم، تلاش شد برای انجام اقداماتی مانند احیا و نوسازی و نیز اختصاص وام و غیره در بافت های فرسوده، همکاری و مشارکت هایی با نهادها و سازمان های دیگر انجام شود.

چمران افزود: خوشبختانه در قانون جدید امکان تحقق این اهداف وجود دارد، در خصوص منطقه کن هم مسائلی وجود دارد که روند کار را پیچیده می کند از جمله اینکه در محدوده میراث فرهنگی قرار دارد که ساخت و ساز را در آن با مشکل مواجه کرده است، پیش بینی شده تا پایان دوره ۵ بلوک شهری در این منطقه احداث شود.

چمران در پاسخ به این سوال که در برنامه سال آینده چه پیش بینی برای درآمدزایی مناطق شهرداری پیش بینی شده، بیان کرد: نه تنها برنامه چهارم بلکه به طور کلی در تمام برنامه‌ها در خصوص تعیین درآمدزایی و تامین بودجه چیزی درج نمی‌شود بلکه این به عهده شهرداری است، وظیفه شورا تدوین و تعیین بودجه کلی شهرداری است، بنابراین هر شهرداری ممکن است به روش خاص خود درآمدهایش را تامین کند، اخیرا با تحرکی که ایجاد شده است مناطقی که عموما مصرف کننده بودند، توانسته‌اند با تلاش‌های خود برخی املاک و اموال شهرداری را زنده کنند.

رئیس شورا با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهررای هرگز برنامه شهرفروشی نداریم و نباید داشته باشیم، چرا که خلاف مقررات است، اظهار کرد: شهرفروشی و یا تراکم فروشی اقداماتی است که در گذشته انجام می‌شده است اما پس از تدوین طرح جامع شهر تهران چنین چیزی منتفی شد، عوارض ساختمان سازی با شهر فروشی متفاوت است، بر اساس قانون شورای عالی معماری شهرسازی در طرح جامع و تفضیلی اگر در منطقه خاصی که اجازه ساخت بیش از سه طبقه ساختمان وجود ندارد، فردی اقدام به ساخت مثلا 5 طبقه کند باید عوارض پرداخت کند که میزان این عوارض را شورا تعیین می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: همانطور که می‌دانید کمیسیون‌هایی در مناطق بودند که منحل شد؛ بنابراین اصلا و قطعا و یقینا نباید کسی این کار را انجام دهد و در صورت مشاهده تخلف افراد به ما اطلاع دهند، فضاسازی‌های سیاسی را وارد شورا نکنید ما قصد نداریم کار سیاسی انجام دهیم.

چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سنگ بزرگ شعار شهردار تهران و سرنوشت وعده زاکانی در خصوص تکمیل خطوط مترو تا پایان سال 1405 و ضربه سنگین چنین شعارهایی به مدیریت شهری در صورت عدم تحقق این اظهارات بیان کرد: در برنامه چهارساله چنین وعده هایی عنوان نشده است ضمن اینکه شهردار تهران بنا به برنامه ریزی هایی که داشتند شاید راه ها و پیش بینی هایی دیده اند که این شعارها عملیاتی شود و ما اگر موارد اعلامی بیش از درصدی باشد که در برنامه ذکر شده مایه مسرت و موفقیت شهر است.

وی اظهار کرد: در برنامه چهارم در خصوص ناوگان مترو آمده که هزار و ۵۰۰ واگن موجود داریم و ۲۷۳ واگن از محل قراردادهای وزارت کشور و ۱۱۳ واگن داخلی در برنامه چهار ساله تأمین خواهد شد و رسیدن به این برنامه طبق برنامه ریزی ها امری شدنی خواهد بود.

وی افزود: توسعه خطوط مترو باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد؛ دوبار به شورا ارسال شده و باید مصوبه آن تصویب شود، با این وجود پس از تکمیل خطوط فعلی، خطوط جدید ایجاد خواهد شد.

رییس شورای شهر در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آلودگی هوا و احکام مرتبط به آن در برنامه چهارم توسعه گفت: در رابطه با احکام مرتبط با مدیریت آلودگی هوا، ۴۱ حکم حمل و نقل و آلودگی هوا در هم تنیده هستند ضمن آنکه شاید نتوان این احکام را از یکدیگر جدا کرد چون اتوبوس و مترو تأثیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا دارد.

وی اضافه کرد: البته در بخش آلودگی هوا، برای مثال افزایش حدود پنج هکتار فضای سبز در اطراف شهر تهران نیز پیش بینی شده است.

چمران افزود: همچنین در محلات و مناطقی که فضای سبز کمتر از حد معمول دارند، شهرداری باید هر ساله ۱۰ هکتار خریداری و اضافه کند که مستقیماً در رفع آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

چمران درخصوص احکام مربوط به آلودگی هوا و محیط زیست بیان کرد: احکام مربوط به آلودگی هوا و محیط زیست، تنها مربوط به شهرداری است و ما نمی‌توانیم بر ای سازمان‌‎های دیگر حکمی صادر کنیم اما به عنوان عضو شورای شهر و شهرداری وظیفه داریم موضوع را پیگیری کنیم، بر اساس نامه‌ای که اعضای شورا خطاب به رئیس جمهور نوشتند، به دستور وی یک جلسه فقط برای رسیدگی به این مسئله برای تهران برگزار شد و جلساتی هم برای پاسخگویی و ارزیابی عملکرد تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه برگزار شد، تلاش ما این است که در این زمینه به یک نتیجه مطلوبی برسیم.

وی درباره ضمانت اجرایی احکام این برنامه اظهار کرد: بدون شک تمام تلاش ما این است که این احکام اجرا شود اما ممکن است که در این مسیر مشکلاتی ایجاد شود آن هم در کشور بحران خیزی مانند کشور ما که در طول تاریخ به ویژه بعد از انقلاب مصائب مختلفی وجود داشته است اما امیدواریم در این زمینه مسئله حادی مانند کرونا پیش نیاید که دیدیم چطور همه چیز را به هم ریخت و باعث تعویق در اجرای برنامه‌ها شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار