معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:

تحقق عدالت آموزشی مطلوب‌تر و یادگیری عمیق‌تر در راستای مصوبه جدید برگزاری کنکور سراسری

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما گفت مصوبه جدید برگزاری کنکور سراسری به تحقق عدالت آموزشی مطلوب‌تر و یادگیری عمیق‌تر کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۹۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
تحقق عدالت آموزشی مطلوب‌تر و یادگیری عمیق‌تر در راستای مصوبه جدید برگزاری کنکور سراسری

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما جهت گفت‌وگو پیرامون برگزاری کنکور سراسری و شیوه جدید قبولی در دانشگاه‌ها حضور یافت.

کاظمی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در پایان هفته جاری اظهار کرد: سیستم ارزشیابی جهت‌دهنده به نظام آموزشی است و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به همین مساله دانش‌آموزان به سمت حفظ کردن مباحث درسی سوق پیدا کرده و نهایتا درگیر تست زدن شدند و این موارد با نگاه آموزش شایستگی‌محور مورد تاکید در سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت همخوانی نداشت که مصوبه جدید می‌تواند کمک‌کننده به یادگیری عمیق‌تر و درک مفاهیم برای دانش‌آموزان باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی گفت: اصلاح شیوه ارزشیابی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از 40 درصد در کنکور سراسری سال جاری و افزایش تا 60 درصد تا 3 سال آینده به یادگیری عمیق‌تر و مفهومی‌تر در مدارس کمک خواهد کرد.

کاظمی با تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش پس از ابلاغ مصوبه جدید گفت: تغییر در شیوه برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح این اوراق در جهت افزایش اهمیت و امنیت ایجاد سوابق تحصیلی از جمله فعالیت‌هایی بوده که در راستای تحقق عدالت آموزشی مطلوب‌تر صورت گرفته است.

عضو شورای عالی وزارت آموزش و پرورش درباره معیار ارزشیابی به منظور ایجاد سوابق تحصیلی اظهار کرد: قدیمی‌ترین و معتبرترین ارزشیابی صورت‌گرفته که ملاک اصلی جذب دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها و البته مشاغل در داخل و خارج از کشور می‌باشد در آموزش و پرورش صورت گرفته است، البته با توجه به حساسیت‌های موجود، زیرساخت‌ها باید گسترش پیدا کند و امنیت برگزاری امتحانات، طراحی سوالات، قرنطینه 48 ساعته طراحان و ارسال سوالات به صورت رمز شده، امکان انتشارات سوالات پیش از آزمون را غیرممکن می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت بین مدارس در ایجاد سوابق تحصیلی گفت: باتوجه به برگزاری امتحانات نهایی، تفاوتی بین مدارس وجود نخواهد داشت و نظام آموزشی به دنبال افزایش کیفیت و عدالت آموزشی مطلوب‌تر برای دانش‌آموزان است که قطعا نسبت به شیوه ارزشیابی گذشته که صرفا برگزاری کنکور بود، مطلوب‌تر است.

کاظمی در ارتباط با احتمال انتشار سوالات آزمون‌های نهایی حین برگزاری تصریح کرد: باتوجه به عدم دسترسی به دانش‌آموزانی که در حوزه مشغول امتحان هستند، دسترسی احتمالی به سوالات پس از برگزاری غیرممکن است و از این جهت نگرانی وجود ندارد، البته به دنبال به صفر رساندن انتشار پس از برگزاری آزمون نیز هستیم.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به غیرحضوری شدن مدارس گفت: برای جبران افت تحصیلی دوره کرونا در تابستان، طرح تعمیق و تثبیت یادگیری با همت همکاران فرهنگی برگزار و بخشی از افت تحصیلی جبران شد، البته از استانداران درخواست داریم آخرین راه حل برای مساله سرما یا آلودگی هوا، تعطیلی مدارس باشد چرا که جبران تعطیلی مدارس باتوجه به کمبود زمان، دشوار است و آسیب‌های بسیاری خواهد داشت.

کاظمی با اشاره به فصل تصویب بودجه گفت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم برای سال تحصیل جاری و سال تحصیلی آینده برای تصویب بودجه و همچنین تخصیص آن به آموزش و پرورش به منظور برگزاری طرح‌های جبرانی صورت گیرد تا شاهد انجام فعالیت‌های مطلوب و تحقق اهداف تعیین‌شده باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر وظیفه مهم تبیین جزئیات مصوبه جدید برگزاری کنکور سراسری، تشریح کرد: مسئله رفع ابهامات دانش‌آموزان پیرامون کنکور سراسری و شیوه ایجاد سوابق تحصیلی وظیفه مهمی است که با تبیین و روشنگری در رسانه‌های مختلف به صورت ویژه و دائمی از سوی آموزش و پرورش انجام گرفته تا والدین و دانش‌آموزان در این ارتباط، اطمینان خاطر کامل داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار