در سومین نشست مشترک مجمع نمایندگان فارس با مسوولان آموزش و پرورش استان مطرح شد:

فرایند تربیت پهنه گسترده‌ای دارد و موفقیت در آن نیازمند حضور تمام ارکان جامعه است

شیراز (پانا) - به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، فرایند تربیت پهنه گسترده‌ای دارد و عوامل زیادی در آن موثر است و همه اضلاع و ارکان جامعه باید در آن دخیل شوند تا بتوان در امر تربیت و تامین نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی موفق عمل کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۸۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
فرایند تربیت پهنه گسترده‌ای دارد و موفقیت در آن نیازمند حضور تمام ارکان جامعه است

محمد خلیل عسکری عصر امروز در سومین نشست مشترک مجمع نمایندگان فارس با مسوولان آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه این مجلس انقلابی‌ترین مجلس در دوران انقلاب اسلامی است و با توجه به مسوولیت قانونی نمایندگان در قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، گفت: در همین راستا علاقمند به تعامل و همفکری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پیگیری منطقی‌تر امور در اجرایی کردن برنامه‌های آموزش و پرورش استان هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این روزها بحث تصویب بودجه در مجلس مطرح است و نظر به ماموریت اصلی آموزش و پرورش که مسئله تربیتی است، خواستار توجه ویژه نمایندگان به مسئله آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد که به نوعی مرتبط با کل افراد جامعه است، هستیم.

وی به همکاری سازمان دانش‌آموزی و بسیج دانش‌آموزی در بحث حوادث اخیر که موجب نگرانی شده بود، اشاره کرد و افزود: با همکاری این دو تشکل توانستیم بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ کلاس تبیینی در سراسر استان برگزار کنیم و با موفقیت به شبهات دانش‌آموزان پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های تربیتی بسیاری در یکسال گذشته و پس از دوسال دوری دانش‌آموزان از فضای تربیتی در مدارس اجرا شده است به برگزاری دختران بانوی بهشت در 72 نقطه استان فارس و پسران بانوی آفتاب و همچنین ویژه برنامه دختران حاج قاسم و پسران حاج قاسم با رویکرد تبیینی آشنایی با اندیشه‌ها و مکتب حاج قاسم، برگزاری همایش ایل من ویژه دانش‌آموزان عشایر و همایش از شیراز تا کابل و دعوت به مهارت افزایی دانش‌آموزان اتباع توسط سازمان دانش‌آموزی خبر داد و افزود: برگزاری دوره‌های سواد رسانه در مدرسه فضای مجازی این سازمان با کمک معاونت فضای مجازی سپاه فجر استان نیز از جمله مهمترین فعالیت‌های این تشکل بوده است.

عسکری برگزاری اردوی راهیان پیشرفت و راهیان نور را از جمله اولویت‌های آموزش و پرورش استان برشمرد و ادامه داد: اردوی راهیان پیشرفت با هدف تبیینی و آگاه سازی دانش‌آموزان نسبت به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی به جد در حال انجام و پیگیری است و در همین راستا امروز 200 نفر از دانش‌آموزان نخبه استان به بندرعباس اعزام شدند.

وی از افزایش فضاهای ورزشی استان در طرح شهید سلیمانی خبر داد و افزود قبل از اجرای این طرح سرانه ورزشی استان ۲۲ صدم متر بود که با اجرای این طرح در یکسال گذشته به 2۷ صدم متر مربع رسیده است.

وی افزود: تمام فضای ورزشی استان از ابتدای انقلاب تا پیش از این نزدیک به 250 مورد بود که در این طرح ۱۸۰ پروژه به کل فضاهای ورزشی استان افزوده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به کرونا و عدم نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان گفت: امسال المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در تمامی مدارس استان برگزار شد و شور و نشاط خاصی به فضای مدارس بخشید و دانش‌آموزان ما از سطح مدرسه تا منطقه و استان و ملی در این مسابقات شرکت کردند و در بهمن ماه نیز استان فارس میزبان مسابقات کشوری والیبال و بسکتبال دانش‌آموزان دختر و پسر است.

وی به میزبانی استان فارس در اجلاسیه سراسری نماز نیز اشاره کرد و افزود: ما با تمام توان به منظور اجرای برنامه‌های تربیتی پای کار هستیم.

عسکری با اشاره به بحث رتبه‌بندی ضمن تشکر از تلاش‌های نمایندگان در تحقق این امر افزود: در فارس ۵۲ هزار نفر مشمول احکام رتبه بندی شدند و ترمیم حقوق ۶۱ هزار و ۱۱۳ نفر نیز انجام شد؛ بیش از ۴ هزار نفر نیز در وضعیت بلاتکلیفی استخدام بودند که تعیین تکلیف شدند.

وی به تقاضای 8 هزار نفر از فرهنگیان استان در انتقالات درون استانی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سهمیه فارس 4 هزار نفر بود توانستیم با درخواست 6 هزار و ۶۸۰ نفر از فرهنگیان متقاضی انتقال موافقت شود و بیش از یک هزار نفر نیز انتقال دائم شدند.

وی افزود: در خصوص محرومیت زدایی در استان قرارگاه عدالت تربیتی با هدف اولویت بندی توجه به مسائل عمرانی ایجاد شده است و در بحث عمرانی و نوسازی مدارس با تمام توان در حال انجام فعالیت است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز درادامه با تاکید بر اینکه تبیین باید توسط تمام افراد و مدیران و مسوولان صورت گیرد، از تلاش‌های آموزش و پرورش تقدیر کرد و افزود: امروز معلمان ما باید با قدرت به مسئله تبیین بپردازند و تمام ستمی که توسط دشمنان در تمام این سال‌ها بر مردم ما وارد شده است را برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

محسن علیزاده، با اشاره به لزوم توجه به جامعه معلمان به عنوان یکی از اثرگذارترین اقشار جامعه گفت: انتظارات بازنشستگان فرهنگی مسئله‌ای به حق است و در آستانه تصویب بودجه ۱۴۰۲ باید به همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته توجه کنیم و به معیشت بازنشستگان فرهنگی توجه شود.

نماینده مردم بیضا و سپیدان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به تکمیل تمام پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش که کم هم نیستند، تاکید کرد.

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش و عمده مشکلاتی که در این حوزه است، گفت: معتقدیم افزایش بودجه آموزش و پرورش موجب کاهش چندین برابری هزینه‌های دیگر در بحث بزه و..می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شده بوده و امیدواریم امسال بتوانیم این رقم را به ۱۶ درصد برسانیم.

مسعود رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش با توجه به بازنشستگی اخیر، گفت: در مجلس در این راستا در تلاش هستیم و امسال این مشکل را در مجلس حل می‌کنیم

اشاره به مشکلات ساختاری مدارس، کمبود نیروی خدماتی در مدارس و عدم جذب چندین ساله این دسته از نیروها در آموزش و پرورش از دیگر مباحثی بود که رضایی به آن پرداخت و ادامه داد: ۳۰ درصد مدارس استان نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند و در بودجه سال قبل ۵ هزار میلیاردتومان از اعتبارات محرومیت زدایی به مدارس داده شد که هیچ کدام از ان محقق نشد و این نشان می‌دهد که در بحثث نوسازی و تکمیل پروژه ها استان در یک وقفه به سر میبرد.

وی ادامه داد: در بحث تهاتر نفت، تفاهم‌نامه‌ای اماده شده است که از ظرفیت آن برای تکمیل و ساخت مدارس جدید استفاده کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه مطالبات معلمان صرفا در امکانات آموزش و پرورش نیست و باید همه کمک کنند، گفت: این وزارتخانه متعلق به همه است چون کل جامعه به نوعی با آن درگیر هستند و رفع مشکلات آن نیازمند همدلی تمام دستگاه‌ها است.

انصاری نماینده مردم نورآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از کارویژه‌ها آسیب‌های اجتماعی است که گروه سنی آن در حیطه آموزش و پرورش است، گفت: با توجه به اهمیت مهارت افزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی از اموزش و پرورش می‌خواهیم که در تعامل با فنی و حرفهای دانش‌آموزان را به سمت مهارت افزایی سوق دهد.

وی با اشاره به نقش مهارت‌افزایی در کاهش آسیب‌ها افزود: حتی در خصوص زندانیان آموزش دیده، مشاهده شده است که درصد بازگشت افراد مهارت دیده به زندان صفر بوده است.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ماموریت خطیری دارد که اگر کشوری به دنبال توسعه باشد باید به این فضا توجه کند، گفت: در شرایط کنونی هم در حوزه تعلیم و هم در حوزه تربیت دچار آسیب شده‌ایم و اتفاقات اخیر که بخشی از هدف دشمن دانش‌آموزان بود، باید ترمیم شود که نیازمند همدلی و همکاری و پشتوانه مالی است.

محمد جواد عسکری، به بحث محرومیت‌زدایی و ارتقای مشارکت‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های تولیدی استان، اشاره کرد و افزود: ایجاد کارنامه موفق برای دولت انقلابی و افزایش روحیه مفرح و بانشاط در مدارس برای دانش‌آموزان و معلمان باید در اولویت امور قرار گیرد.

محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد،فراشبند، قیروکارزین در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از نحوه جذب و استخدام در اموزش و پرورش گفت: وقتی وزارت آموزش و پرورش دچار مشکل شد که این وزارت خانه به وزارت کار و اشتغال تبدیل شد و بدون سختگیری بسیاری از افراد فاقد صلاحیت جذب این نهاد ارزشمند شدند و به معلم تبدیل شدند.

وی ادامه داد: در راستای حفط شان معلم، باید به مسائل اصلی معلمان از جمله مسکن توجه ویژه شود و معلم نباید مثل سایرین به دنبال ثبت نام مسکن ملی باشد، بلکه ادارات هر شهرستان باید به طور ویزه این مسئله را از طریق فرمانداری و استانداری دنبال کند.

در ادامه این جلسه عباس توانا، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان فاری نیز با اشاره به اینکه تا نوع نگاه ما به آموزش و پرورش سرمایه‌ای نشود باید برای بسیاری از مسائل چانه زنی کنیم، گفت: باید در بودجه توجه ویژه ای به آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین تربیت کننده نیروی انسانی جامعه توجه شود.

وی در ادامه با انتقاد از کمبود فضاهای تربیتی در استان فارس گفت: استان فارس با جمعیت بیش از 900 هزار نفر دانش‌آموز زیرساخت اردویی مناسبی ندارد و تنها اردوگاه دستغیب با ۳۰۰ نفر زیست خواب است که با توجه به اهمیت اردو در تربیت باید در فضاسازی اردویی توجه شود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بهترین مدل تربیتی اردو است، نیازمند توجه ویژه به اردوی راهیان نور و تامین اعتبار برای اردوهای تربیتی هستیم

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس نیز در ادامه با اشاره به اهمیت توجه کار تربیتی در میدان، گفت مقام معظم رهبری نسبت به آموزش سند ۲۰۳۰ در فرمایشات خود در سال 98 هشدار داده‌اند و در سال۹۹ نیز با اشاره به عدم تحقق سند تحول بنیادین خواستار توجه ویژه به این سند در آموزش و پرورش شده اند.

مرتضی کریمی افزود: در دولت کنونی به طور ویژه اجرا و تحقق اهداف سند تحول بنیادین مدنظر قرار گرفت و در تمام برنامه‌ها جاری و ساری شد.

وی گفت: مرکز اردویی شهید اسکندری با در نظر گرفتن سه سطح اردوی تشکیلاتی، گردشگری و راهیان پیشرفت تشکیل شده است و به پشتوانه ۴۰۰ فرهنگی جوان برنامه‌ریزی برای حل مسئله محور بسیاری ازامور ریخته شده است و نیاز به کمک داریم.

کریمی ادامه داد: باشگاه مهارت سازمان دانش‌آموزی تاسیس شده است و همایش از شیراز تا کابل با هدف دعوت از دانش‌آموزان اتباع برای مهارت افزایی و پیوند بیشتر دانش‌آموزان و همچنین همایش ایل من ویژه دانش‌آموزان عشایر و مهرات افزایی دانش‌اموزان عشایر در این راستا برگزار شده است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس گفت: مدرسه‌ای را با عنوان فضای مجازی در سه سطح فعالیت خود را آغاز کرده است که در سطح اول برگزاری دوره سواد رسانه و فیک نیوزها بود و در سطح ۲ و ۳ طرح کارشناسی شده است و برای اجرا به گونه‌ای که شبکه ای از متخصصان برای تولید محتوا پای کار هستند، خدمتتان ارسال می‌شود که می‌تواند در راستای تحقق سند تحول بنیادین و پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در رسیدن به تمدن نوین اسلامی موثر باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس، نیز درا دامه با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در کلام رهبری، گفت: دانشگاه فرهنگیان فارس از رتبه ۲۸ ارزیابی کشوری از سوی بخش نظارت و ارزیابی دانشگاه مرکزی در شاخص‌های مختلف از جمله خوابگاه، آموزش انتصابات و... به رتبه ۸ کشوری رسیده‌است

کوروش زارع شیبانی، ادامه داد: پس از کرونا ۲ هزار نفر سرریز دانشجو داشتیم؛ که با توجه به کمبود ۲۰ هزار نفر معلم، در آموزش و پرورش و جذب ۲ هزارنفر مازاد که در دوران کرونا برای اموزش آنلاین جذب شده بودند، نه فضای اموزشی کافی برای آنان داشتیم ونه خوابگاه و محل اسکان که با همکاری اموزش و پرورش ۱۵۰۰ دانشجو را توانستیم اسکان دهیم و ۵۰۰ نفر معلق بودندکه در خوابگاه های مختلف اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان استان فارس، ۵ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو داریم که از این تعداد ۱۲۰ نفر کارشناسی ارشد هستند.

به گفته وی در سال پیش رو آموزش و پرورش فارس با یک سونامی بازنشستگی روبرو است که باتوجه به کمبود فضای آموزشی دانشگاه، امسال سهمیه‌ای برای جذب به دانشگاه فرهنگیان فارس نخواهند داد و این یک تهدید جدی برای نیروی انسانی آموزش و پرورش استان است و بابد در تامین فضا اقدامی شود.

وی با تاکید بر اینکه منبع جذب نیرو در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است، در این راستا از نمایندگان استان فارس خواست تا نسبت به تامین اعتبار برای پردیس این دانشگاه در زمین 10 هکتاری این دانشگاه در شهر صدرا اقدام کنند تا در آینده این استان در تامین معلمان خود دچار مشکل نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار