‌از آموزش به کودکان افغان تا روایت «همسانیم» و قصه «کیخا» در همسایه‌های خوب

تهران (پانا) - قسمت‌های شانزدهم تا بیستم مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم این هفته 24 و 28 دی‌‌ روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۳۸۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
‌از آموزش به کودکان افغان تا روایت «همسانیم» و قصه «کیخا» در همسایه‌های خوب

فصل اول مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی به قسمت شانزدهم رسید.

مخاطبان در قسمت شانزدهم که امشب 24 دی ساعت 19 روی آنتن شبکه افق می‌رود، با «آمنه درودی»، مدیر مدرسه استثنایی شهرستان قائم‌شهر آشنا می‌شوند که پس از بازنشستگی، کارگاه تولیدی البسه بیمارستانی با بیست و هشت معلول کم‌شنوا و نابینا تاسیس کرده است.

«آمنه درودی» برای اینکه بچه‌های ناشنوا و کم‌بینا بتوانند وارد جامعه شوند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند این کارگاه را راه‌اندازی کرده است.

مخاطبان در این قسمت تلاش‌های وی را برای حفظ و نگهداری کارگاه با وجود همه مشکلات اقتصادی شاهد هستند. او به عنوان کارآفرین نمونه استان مازندران در کارگاه خیاطی خود باعث اشتغال تعداد زیادی از دختران فارغ‌التحصیل با معلولیت‌های مختلف شده است.

«شایان اسدی» سوژه هفدهمین قسمت «همسایه‌های خوب» است؛ فردی که زندگی‌اش را وقف کودکان سندروم داون و اوتیسم کرده. وی که فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی‌ست، با آموزش مهارت‌های حرکتی و حرکت درمانی سعی می‌کند امید به زندگی را در این عزیزان بالا ببرد.

وی در این راستا گروهی به نام «همسانیم» تشکیل داده است. این گروه قصد دارد در راستای تقویت مهارت‌های ارتباطی بچه‌ها با ایجاد دورهمی‌های دوستانه در روزهای جمعه، این باور‌ را تقویت کند که ما انسان‌ها همسانیم و همه کودکان حق زندگی و بازی کردن دارند. این قسمت یکشنبه 25 دی‌ روی آنتن شبکه افق می‌رود.

هجدهمین قسمت این مجموعه مستند که دوشنبه 26 دی‌ پخش می‌شود، «سمیه میهن‌خواه» نام دارد. سمیه میهن‌خواه معلم و فعال فرهنگی، سال‌هاست به صورت داوطلبانه در کتابخانه بخش پُلان از توابع شهرستان چابهار فعالیت می‌کند.

وی علاوه بر تدریس ادبیات، همراهی با نیکوکاران منطقه و بهیاری در روستای محله زندگی‌اش، کتابخوانی را روستا به روستا ترویج می‌دهد و بزرگترین آرزویش این است که هر روستا یک کتابخانه داشته باشد، بچه‌ها حال دلشان خوب باشد و هر رویایی که دارند و در ذهنشان می‌پرورانند، به واقعیت بپیوندد.

روایت آموزش به کودکان افغان بازمانده از تحصیل سوژه نوزدهمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» است که سه‌شنبه 27 دی‌‌ از شبکه افق پخش می‌شود. «طاهره خاوری» که عنوان این روایت است، متولد ایران از خانواده‌ای افغان‌ست و جزو آن دسته از کسانی‌ست که سال‌های گذشته به ایران مهاجرت کرده است.

وی در حال حاضر مدیر مدرسه انجمن دوستداران کودک پویش است. این موسسه در جنوب شرق تهران برای کودکان بازمانده از تحصیل که عمدتا افغان هستند، فعالیت می‌کنند. این انجمن فعالیت‌های عمده‌‌ای در راستای بازگرداندن حقوق کودکی از دست رفته کودکان منطقه انجام می‌دهد که از آن جمله می‌توان به خدمات آموزشی و پرورشی مستقیم برای کودکان، سلامت جسم و روان کودکان و همچنین توانمندسازی و اشتغال خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد.

چهارشنبه 28 دی‌‌ نیز مخاطبان می‌توانند بیننده قصه «جواد کیخا» باشند؛ جوان جهادگر اهل زاهدان که با ایجاد یک موسسه خیریه به دنبال اشتغال‌زایی برای مردم سیستان و بلوچستان است.

وی به سبب محرومیتی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، چند سالی‌ست همراه با خانواده خود به چابهار نقل مکان کرده و به همراه دوستانش موسسه خیریه‌ای را برای اشتغال مردم بومی منطقه و اصلاح و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در منطقه دشتیاری ایجاد کرده است.

از عمده فعالیت‌های اشتغال‌زایی که «جواد کِیخا» همراه با سایر دوستانش بدان مشغول است، عبارتند از: کشت گیاهان دارویی و میوه‌های استوایی، آموزش دامداری و دامپزشکی و ساخت دامداری‌ها به صورت علمی. وی همچنین کارهایی برای حل مسایل زیرساختی و عارضه‌های طبیعی در منطقه از جمله ترمیم بند و بندسار و اصلاح گرگروک‌ها انجام می‎دهد.

«همسایه‌های خوب» شنبه تا چهارشنبه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت 13 است.

امیرحسین اشرفی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار