با حضور نمایندگان معاونتهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش؛
بحثهای داغ فرهنگی برای اجرای طرحهای ستاد همکاریها در مدارس
تهران (پانا) - اولین نشست کار گروه امور تربیتی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان ستادی معاونتهای وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزههای علمیه برادران و خواهران در دفتر ستاد همکاریها در قم بر گزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریها و دبیر این کار گروه در نشست مذکور ضمن خیرمقدم به میهمانان وزارتی به شهر مقدس قم با اشاره به برنامههای تدوین و تصویب شده ستاد همکاریها در یک برنامه پنج ساله و لزوم بازنگری و آسیبشناسی طرحها گفت: گرچه در بازنگری پنج ساله همه معاونتهای مشارکتکننده حوزوی و آموزش و پرورشی نظرات خود را ارائه کردهاند اما حضور کارشناسانه نمایندگان معاونتها میتواند ما را در اجرای ایدهآل برنامهها و نیز جلوگیری از موازیکاری کمک کند که این نشست و نشستهای آینده به همین منظور برگزار میشود و امیدواریم خروجی آن در چابکسازی برنامهها موثر باشد.
حجتالاسلام عقدکی، معاون پژوهش و برنامهریزی ستاد همکاریها نیز هدف از فعال کردن کارگروههای ستادی را کارِ کارشناسی متقن و با برنامه برای اجرای برنامههای چهلگانه ستاد همکاریها در صف و ستاد دانست و گفت: در واقع کارگروههای سهگانه که در گذشته در قالب پنج گروه موضوعی فعالیت میکردند، بازوی مشورتی معاونتهای عضو شورای سیاستگذاری ستاد در نشستهای فصلی، سالانه و نیز ابلاغ برنامههای ستاد هستند که در راس آن مدیر حوزههای علمیه و وزیر آموزش و پرورش است.
وی با تبیین سیاست و برنامههای کارگروهها در دور جدید، خواستار تمرکز و مطالعه بر موضوعات ابلاغی از سوی دبیران کارگروه شد و به تبیین نیازمندیهای مشورتی و اجرایی نمایندگان معاونتها در برنامههای ستاد پرداخت. در ادامه این نشست نمایندگان معاونتهای حوزوی و آموزش و پرورشی به طرح دیدگاهای خود در خصوص اولویت ستاد در برنامهها پرداختند.
ابتدا اولیای دانشآموزان را دریابیم
ابوالفضل خادمیان، نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی ضمن استقبال از کارگروههای در نظر گرفته شده گفت: ما باید در اجرای این طرحها که هرکدام به نوبه خود سهمی در ارتقای تعلیم و تربیت دینی خواهند داشت، ابتدا اولیای دانشآموزان را دریابیم زیرا پژوهشها و تحقیقات میدانی به عمل آمده ثابت کرده که اولیای دانشآموزآن اگر توانمندی لازم را در برابر شبهات یا القای شبهات و نیز مباحث ضد تربیتی داشته باشند، تاثیر ناهنجاریهای بیرونی را خنثی خواهد کرد .
وی گفت: باید مناطق آسیبپذیر را شناسایی کرد و سپس با اعزام کارشناسان خبره و روانشناسان مبتنی بر فرهنگ دینی با برگزاری کارگاههای آموزشی آنان را توانمند یا توجیه کرد.
خادمیان در توضیح و توجیه نحوه حضوراولیا در دورههای توانمندسازی گفت: گرچه حضور روحانیون و کارشناسان مذهبی و دینی در در مدرسه، یک فرصت است و باید در جای خود آن را پاسداشت و حمایت کرد اما این طرح فقط میتواند بخشی از دانشآموزان و یا حتی معلمان را تحت پوشش قرار دهد زیرا برای حضور در برنامههای اینچنینی الزام قانونی و اجباری در کار نیست و دانشآموزان و کادر مدرسه با همکاری و یا علاقه در برنامهها حضور مییابند اما تنها جایی که اجبار قانونی وجود دارد و همه شرکت میکنند انجمن اولیا و مربیان در مدارس است که از این بستر باید والدین را دریابیم و آنان را از ناهنجاریهای جامعه و نیز خطرات ضد تربیتی آگاه نکنیم.
نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پس از توانمندسازی والدین در بحث امور تربیتی، سواد رسانهای و ارائه فضای مجازی پاک در اولویت دوم قرار دارد.
از موازی کاری پرهیز شود
قماشی، نماینده معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همپوشانی معاونتهای مختلف در برنامههای تربیتی گفت: خوب است طرحهای در نظر گرفته شده به دیگر معاونتها نیز اطلاعرسانی شود زیرا ممکن است برخی طرحها یا مشابه آن وجود داشته باشد و حسن کار این است که موازیکاری نمیشود و از ظرفیتهای یکدیگر برای تکمیل طرح استفاده میشود.
مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد
حجتالاسلام مرادنپور،معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز در بخشی از این نشست ضمن تایید برنامههای پیشبینیشده و فرایند تشکیل کارگروهها، تعلیم و تربیت دینی را مستلزم توجه به مدارس دانست و گفت: آنچه ما دنبال آن هستیم این است که مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد و این مهم اتفاق نمیافتد مگر با رعایت ۳ اصل مهم محتوا، والدین و معلم؛ اگر این ۳ عنصر را توانستیم ساماندهی کنیم و برای آنان برنامه داشته باشیم، میتوان بر اجرای برنامهها فائق آییم.
وی گفت: گرچه به لطف خدا بدنه آموزش و پرورش متشکل از معلمان خداجو و متدین است اما گاهی یک معلم ناآگاه یا غافل میتواند زحمات همگان را بر باد دهد. بنابراین استفاده از فرصت دانشگاه فرهنگیان و نیز مرکز تربیت مبلغ و معلم حوزه علمیه که با همکاری این دانشگاه فعالیتهای خوبی در عرصه تربیت معلم تراز و نیز توانمندسازی نومعلمان دارد، میتواند در آینده تعلیم و تربیت کشور موثر باشد.
تعریف جامع از طرحها
محسن بهرامی، معاون برنامهریزی آموزشی معاونت آموزش متوسطه نیز در این نشست دیدگاههای خود را در خصوص کارگروه امورتربیتی، تبیین و خواستار تعریف جامع از طرحها شد و گفت: گرچه اولیا برای کمک به تربیت دینی نقش مهمی دارند اما تصور میکنم آنچه باید در این خصوص حوزه علمیه و آموزش و پرورش به دنبال آن باشد در کف مدارس است و برای این مهم نیز نیازمند حضور بصیرانه در بین دانشآموزان هستیم و باید مدیران و معلمان و دیگر عوامل مدرسه را نیز در نظر داشته باشیم.
با پدیده فرزندسالاری در خانوادهها مواجه هستیم
محمود صلاحزاده، نماینده مدارس سمپاد نیز در ادامه با اشاره به شرایط موجود گفت: شرایط جامعه به گونهای شده که باید دانشآموزان را درک کرده و دریابیم زیرا هماکنون با پدیده فرزندسالاری در خانوادهها مواجه هستیم و حتی والدین تحت تاثیر فرزندان هستند و فرزندان نیز تحت تاثیر جو ّفرهنگی و اجتماعی روز، بنا بر این انتظار میرود در طرحهای ستاد همکاریها تمهیداتی اندیشیده شود زمینه ظهور و بروز عقاید و سلیقههای دانشآموزی به وجود آید و دانشآموزان در مقاطع مختلف بتوانند آنچه به عنوان شبهه، اعتراض و هر چیز دیگری در ذهن دارند ابراز کننند و پاسخهای لطیف توام با تدبیر و عقلانی را از روحانیان یا مسئولین آموزش و پرورش دریافت کنند.
صلاحزاده با بیان برخی تاثیرات شگرف حضور مسئولین و یا روحانیون و نیز کارشناسان ستادی در بین دانشآموزان گفت: بارها این مهم تجربه شده وقتی دانشآموز توانسته علایق و عقاید خود ر ابراز کند و از آن طرف پاسخ متقن دریافت کند، خود را قانع کرده که سئوالات او بیپاسخ نمانده است.
انجمن اسلامی دانش آموزی را احیا کنیم
مینا سلطاننیا، مشاور فرهنگی معاون وزیر در امور بانوان نیز با بیان برخی دغدغهها در کف مدارس گفت: فعالیت تربیتی حوزه علمیه و نیز برنامههای ستاد همکاریها میتواند رهآورد خوبی در تربیت نسل فعلی داشته باشد و این مهم باید هدفمند و با برنامهریزی باشد گرچه نهادهای دیگری مانند بسیج و... در مدارس حضور پیدا میکنند اما حضور حوزه علمیه تفاوت دارد و پیشنهاد میکنم برای همکاری در اجرای طرحها از طریق انجمن اسلامی دانشآموزی وارد شویم زیرا این انجمن در دهه ۶۰ و ۷۰ توانست برنامههای خوبی را در ترغیب و تشویق دانشآموزان به ارزشهای دینی و انقلابی داشته باشد و از طرفی چون دانشآموز امور را پیش میبرد و شخصا مسئولیت همکاری با روحانی یا هر برنامه دیگر را برعهده میگیرد در جای خود نوعی کادرسازی است.
سلطاننیا در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اطلاعرسانی فعالیتهای ستاد همکاریها در بین همکاران معاونتها در ستاد وزارت شد و گفت: جلسات کاری همکاران ستادی به عنوان برنامهریز و سیاستگذار و حتی برخی نخبگان حوزه علمیه پیرامون لزوم این همکاری باعث ترغیب بیشتر در سرعت اجرای برنامهها میشود.
شناخت کافی طلاب از نحوه حضور در مدرسه
زهرا شیرازی، کارشناسمسئول معاونت ابتدایی نیز در این نشست خواستار توجه حوزه علمیه به مدارس و نیز لزوم توانمندی طلابی که شناخت کافی از نحوه حضور در مدرسه و جو ّحاکم بر کلاس را داشته باشند شد و گفت: حضور مدیران و معاونین ستاد همکاریها حتی در میان همکاران ستادی برای تبیین برنامهها و ماموریتهای ستاد نقش موثری در همکاریها دارد.
تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شود
حجتالاسلام تقوی، نماینده معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزههای علمیه نیز گفت: تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شوند گرچه حضور موفق طلاب طرح امین در ۲۲ هزار مدرسه بسیار خوب است اما همکاریها باید بر اساس تربیت معنوی و مهارتی باشد و به همین خاطر دیگر معاونتهای حوزه علمیه در عرصههایی چون آموزش و پژوهش و نیز برنامهریزی، فعالیتهای قابل قبولی انجام دادهاند و البته خروجی همه اینها باید در کف مدرسه اتفاق بیفتد.
برنامههای ستاد اسناد بالادستی دارد
در پایان این نشست، محمد نادی با تقدیر از حضور مسئولانه نمایندگان ستادی حوزه علمیه و وزرات آموزش و پرورش گفت: مقصود از برگزاری کارگروهها انجام یک کار به وسیله بازوی همراه و همهدف است لذا هدف از این نشست و نشست آینده این کارگروهها هماهنگی معاونتهای ستادی و صفی هر دو نهاد است.
وی با بیان اینکه برنامههای ستاد، اسناد بالا دستی دارد و طبعا پشتیبانی مالی نیز دارند، ابراز امیدواری کرد در نشستهای آتی به شکل عملیاتی شاهد تحقق برنامههای ستاد همکاریها با مساعدت شما گرامیان باشیم.
ارسال دیدگاه