رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خبر داد:

ایجاد «مدارس مردمی» با واگذاری مدارس به مردم و گروه‌های جهادی

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از ایجاد «مدارس مردمی» با واگذاری مدارس به مردم و گروه‌های جهادی خبر داد و گفت این مدل در واقع طراحی مدلی جدید از مدارس هیات امنایی با نقش آفرینی معلمان، اولیاء و خانواده‌ها خواهد بود که برنامه آن در دست تدوین است تا به سال تحصیلی ۱۴۰۲ برسد و بخشی مدارس به این شیوه مدیریت شوند.

کد مطلب: ۱۳۳۷۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد «مدارس مردمی» با واگذاری مدارس به مردم و گروه‌های جهادی

احمد محمودزاده در نشست خبری پیرامون "هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش"، اظهار کرد: از جمله عناصر برنامه‌ریزی آموزشی در کنار بحث نیروی انسانی، محتوا و امکانات آموزشی و کمک آموزشی، موضوع فضای مدارس است‌. این امر مستقیما بر روی جسم و روان بچه‌ها اثرگذار است. در قانون مدارس غیر دولتی نیز به این امر اشاره شده که مدرسه باید دارای استاندارد خاص اعم از فضا و... باشد، همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این امر اشاره شده است. در سال گذشته ورود خوبی به این حوزه داشتیم و امسال به ۸۷۳ مدرسه غیر دولتی اجازه فعالیت داده نشد. مجموعه‌های در حال فعالیت باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: حدود ۲۳۰ هزار دانش آموز در مناطق آزاد تجاری در حال آموزش هستند و مسائل آموزشی و پرورشی این مناطق هم در حال بررسی است تا به ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی این مناطق کمک کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲۴ الی ۳۰ دی‌ماه هر سال مقارن با هفته شوراهای آموزش و پرورش است، بیان کرد: این ایام فرصتی برای همه ذی نفعان است تا ارزیابی شوند تا چه اندازه در مسیر تعلیم و تربیت مشارکت عمومی قدم برداشته‌اند. آموزش و پرورش برای موثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدن به یک اولویت در گفتمان‌های رسمی و غیر رسمی است. باید پیوستگی عمیق بین شرکای آموزش و پرورش و ذی نفعان انجام گیرد تا قانونی از ظرفیت بخش‌های مختلف جامعه بهره‌مند شود. این مشارکت بیشتر باید چند وجهی باشد. به نوعی چرخش‌های تحول آفرین در سند تحول دولت مردمی از مشارکت صرفا مالی خانواده‌ها به مشارکت چندوجهی خانواده‌ها، مردم و نهادهای عمومی و غیر دولتی باید چرخش پیدا کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درخصوص پیگیری بیمه معلمان مدارس غیردولتی، تصریح کرد: موضوع بیمه این افراد به ویژه در مناطق محروم مد نظرمان است. پیگیری‌هایی اتفاق افتاده که به عدد ۵۰ هزار نفر رسیده‌ایم، در حال رصد هستیم و با وزارتخانه آموزش و پرورش نیز تفاهم‌هایی برای سال تحصیلی آینده اتفاق افتاده تا «بیمه تکمیلی» همکاران مدارس غیر دولتی انجام شود.

وی با اعلام این خبر که سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در حال زمینه سازی برای فعالیت یک گروه خیرین از کشور امارات برای استان‌هایی مانند سیستان، خوزستان و هرمزگان است، ما به دنبال استفاده از ظرفیت خیرین ایرانیان مقیم خارج از کشور هستیم. به‌طور کلی حدود ۴۰ هزار خیر در ایران و خارج با مجمع خیرین مدرسه ساز همکاری می‌کنند و برخی از این افراد علاقه‌مند هستند به جز مدرسه داری به بحث اداره مدرسه هم ورود کنند.

محمودزاده با بیان اینکه سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به دنبال درآمدزایی از شوراهای آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: فارس بیشترین شوراهای آموزش و پرورش و شهر تهران با یک شورا کمترین شوراهای آموزش و پرورش را دارند. میانگین حضور استانداران در جلسات ۹۰ درصد و میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات شهرستانها ۸۸ درصد است. تعداد مصوبات شورای آموزش و پرورش در سال قبل ۲۵۰۲۶ مصوبه بوده است که ۸۷ درصد آنها اجرایی شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، در خصوص مدارس آموزش از راه دور نیز گفت: نزدیک ۱۲۷ هزار دانش آموز شامل بزرگسال و لازم التعلیم در قالب ۱۴۴۸ مجموعه از راه دور ایفای نقش می‌کنند.

محمودزاده در ادامه با بیان اینکه برخی مخالف مدارس غیر دولتی و معتقدند این نوع مدارس آموزش و پرورش را طبقاتی می‌کند، عنوان کرد: گروه دیگری نیز نظرشان بر این است مدارس غیر دولتی می‌تواند به عدالت آموزش کمک کند. ما برای اینکه این فضا تلطیف شود، می‌خواهیم این فضا را از طریق مدارس غیر دولتی دستگاهی یا وابسته به افراد خیر و واقف و گروه‌های جهادی به سمتی ببریم که این تعاریف از مدارس غیر دولتی منقضی شود. ورود خوبی سال قبل داشتیم. امروز حدود ۷۰ درصد مدارسمان به صورت حقیقی غیر دولتی و ۳۰ درصد طبق آنچه توضیح دادم مدیریت می‌شوند. البته بخشی از این ۳۰ درصد از قبل فعالیت داشتند. همچنین از بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز مدارس غیر دولتی ۳۵۰ هزار دانش آموز بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در این مدارس تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: رویکرد مردمی بودن و نگاه برابری به دستگاه‌های آموزش و پرورش در همه اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین و سند تحول دولت وجود دارد و این امر نشان از توجه عمیق دولت به مولفه‌های تاثیر گذار همه عناصر برنامه ریزی درسی دارد و شوراهای آموزش و پرورش باید این بستر را در شهرستان ها و مناطق برقرار کنند. در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی دو حوزه یعنی مدارس و مراکز غیر دولتی و دیگری توسعه مشارکتها را رصد می‌کنیم. در این دو حوزه برنامه‌های خوبی برای سالهای آتی تدارک دیده ایم و در شوراهای آموزش و پرورش به عنوان بستر اجرایی سازی سند تحول بنیادین باید همکاریهای خوبی داشته باشند.

محمودزاده در تشریح برنامه‌های سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، بیان داشت: ما سه نوع برنامه را مدنظر داریم که در سند راهبردی این سازمان دیده شده و مستخرج از برنامه مقام عالی وزارت، سند تحول دولت و سند تحول بنیادین است‌، از جمله برنامه‌های ما در حوزه تقنین و بازنگری در آیین نامه و قوانین حوزه مشارکت ها است. سند نظام جامع مشارک در حال تدوین است که نقش مردم، معتمدین محله و سایر ارکان تربیت اعم از دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی و خیرین و واقفین در آن دیده شده است. برنامه دوم سیاست گذاری و طراحی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیر دولتی به مردم و گروه‌های جهادی است که راهبرد جدی ما است. این مدل در واقع طراحی مدل جدید از مدارس هیات امنایی با نقش آفرینی معلمان، اولیاء و خانواده‌ها است که در حال تدوین این مدل هستیم تا به سال تحصیلی ۱۴۰۲ برسد و بخشی مدارس به این شیوه مدیریت شوند. همچنین افزود که صلاحیت عمومی و حرفه‌ای نیروی انسانی مدارس غیر انتفاعی باید در دستور کار قرار گیرد و تقویت شود.

نظارت بر محتواهای ارائه شده توسط معلمان مدارس غیر دولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بر لزوم ساماندهی کتب زبان آموزشگاه‌های غیردولتی پرداخت و یادآور شد: تولید الگوهای کاربردی برای محتواها بر اساس مفاد سند تحول بنیادین نیز در دستور کار است. رهاشدگی خاصی در سال‌های گذشته به ویژه در آموزشگاه های زبان و محتوای کتب زبان ایجاد شده است. همین روزها فراخوانی به صاحبان امر این حوزه می‌دهیم تا مدل تولید محتوای کتب زبان در سطح کشور شکل پذیرد و بر اساس آداب و رسوم و به تناسب زیست بوم خود محتوا در کتب زبان داشته باشیم‌. از سوی دیگر نظارت کامل بر محتواهای ارائه شده معلمین مدارس غیر دولتی نیز از جمله سیاستهای جدی ما در ادامه مسیر است.

وی افزود: فضاهای تربیتی و آموزشی و تاثیر گذاری آن بر بحث سلامت روان بچه‌ها نقطه ضعفی است که در برخی مدارس وجود دارد و به سلامت روحی و روانی بچه‌ها آسیب می‌زند. از این رو رصد فضاهای آموزشی نیز در دستور کار است.

محمودزاده در پایان اعلام این خبر که تغییر قانون شوراهای آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، گفت: ایجاد تعامل بین ارکان‌ها، توجه به مناطق محروم استان‌ها، جنبه نظارتی مصوبات، رفع تنگناهای آموزشی و انطباق حداکثری با قوانین ساری و جاری از جمله مولفه‌های ارزیابی شوراها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار