«زار» رونمایی شد
محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است /موسیقی ایرانی گنجینهای از مضامین هدایتگر و نکتهدار است
تهران (پانا) - امیرحسین سمیعی می گوید محسن نفر برای کارهایی که نکرده محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» می شناختند و به قول یکی استادان موسیقی ایران مضراب های او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را می توان پیدا کرد.
صبح امروز آیین رونمایی از آلبوم «زار» تک نوازی محسن نفر نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با حضورمدیران موسیقی حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.
در ابتدای این نشست میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به انتشار این آلبوم گفت: آنچه صورت گرفته تلاش برای تولید آلبومی است که شناسنامه فرهنگ ایرانی است. یکی از این گونههای ارزشمند که فرهنگ ما را با ریشه های ایرانی ساخته موسیقی ایرانی است.
وی ادامه داد: این موسیقی ایرانی در روزگار کنونی به سبب عوامل و دلایل گوناگون دچار مشکلاتی در حوزه محتوا و مخاطب است و ما باید تدبیر داشته باشیم که مخاطب امروز ما به این گونه موسیقایی بازگشت درستی داشته باشد. اساساً چرا این بازگشت دارای اهمیت است؟ چون موسیقی ایرانی از دیرباز آمیخته با معنا و حکمت و معرفت و فرهنگ اصیلی است که انسان ایران سده های مختلف را با این فرهنگ زندگی کرده است.
به گفته عرفانپور موسیقی ایرانی موسیقی همه ساحت های زندگی است که گاهی درباره عشق، گاهی درباره معرفت و گاهی درباره اعتراض سخن می گوید.
وی یادآور شد: موسیقی ایرانی با سلوک انسان ایرانی گره خورده است. در این چارچوب هنرمندان و مخاطبان این نوع موسیقایی اگر راه لذت بردن و تعامل برقرار کردن آن را یاد بگیرد قطعاً با رشد و فهمی مواجه میشود که می تواند دربرگیرنده نکات مهمی در نسبت با فرهنگ ایرانی داشته باشد. موسیقی ایرانی گنجینهای از فرهنگ ایرانی است که حفظ آن مستلزم نوآوری، چاره اندیشی و تولیدات فراوان با سلیقه مخاطب است.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری محسن نفر را یکی از مهم ترین و شناخته ترین هنرمندان موسیقی ایرانی دانست و گفت: طی سال های اخیر تلاش های بسیار ارزنده و شکوه مندی را در عرصه موسیقی ایرانی داشته اند. آلبومهای موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند اما ما در مرکز موسیقی حوزه هنری تمام تلاشمان را انجام می دهیم که این آلبوم به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه شود.
عرفانپور درباره برنامه های مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری درباره برگزاری کنسرت ها موسیقی در حوزه هنری با توجه به شرایط اخیر گفت: محدودیتی باب شده برای هنرمندان کشور که نباید کنسرت برگزار شود. دیدگاهی که کار بسیار غلطی است و آنهایی که هنرمندان را وادار به سکوت می کنند از جنس هنر نیستند بر همین مبنا ما در حوزه هنری در حال برنامه ریزی برای کنسرت ها هستیم که به زودی جزییات آن اعلام می شود.
در بخش دیگری از این مراسم امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بارها در رسانه ها درباره یک استاد، یک هنرمند و یک چراغ راه برای نسل صحبت شده است. نسلی که متعهدانه با شرافت و با اخلاق وارد حوزه هنر شده است. خیلی ها این سرچشمه را می شناسند و با رویه ای که در این سالها داشته آشنا هستند. آشنایی من هم با هنرمند بزرگی چون محسن نفر از سالها پیش اتفاق افتاده است و همواره تلاش کردم که توفیق این شاگردی برای من وجود داشته باشد. او در دوره های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که دربرگیرنده متغیرهایی است همواره ثابت قدم باقی مانده است و این ثابت ماندن کار بسیار سختی است.
وی با اشاره به این مطلب که محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است، گفت: او برای کارهایی که نکرده هم محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» می شناختند و به قول یکی استادان موسیقی ایران مضراب های او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را می توانیم پیدا کنیم. الان در سال ۱۴۰۱ که من با این پدیده هنری مواجه می شویم متوجه می شوم که آثار استاد نفر می تواند سرمشق بزرگی برای آینده باشد. برای انسانی که می تواند هویت صوتی خود را در این زمینه پیدا کند.
سمیعی در ادامه افزود: پای بند به ریشه ها و هویت اصلی ما هزینه بسیار زیادی دارد و هر هنرمندی این هزینه را نمی پذیرند و به اعتقاد هنرمندانی که چنین هزینه هایی را می پردازند بسیار کم هستند. استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی کرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندی های بسیاری است. جمعی از تمامی مفاهیم ارجمند هنر متعهد در محسن نفر تجلی پیدا گرده و در حال حاضر شاخصه اصلی هنر متخصص و هنر متعهد است.
سمیعی تاکید کرد: دلیل اینکه تلاش می کنیم در این سالها شاگرد محسن نفر بمانیم به خاطر تجلی تمامی ویژگی های یک هنرمند متعهد است که از او هم درس اخلاق میگیریم و هم درس هنر. این آلبوم به اعتقاد من بنیانگذار زیرساختی در موسیقی ملی ماست که شاید مصرف گرایان هنرمصرف گرا از آن انتقاد می کنند. ولی این نوع موسیقی که ما در آلبوم زار می شنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است که باید به نسل های آینده منتقل شود. این اتفاق بزرگی است که باید بیش از این برای رساندن صدایش به نسل جدید تلاش کرد.
در ادامه این نشست محسن نفرگفت: سهم من در نگاه کریمانه دوستان این است که بتوانم که یک از هزار لطف دوستان که گفتند، باشم. البته اگر بخواهیم به خود موضوع اصلی این آلبوم بپردازیم اینکه موسیقی، پاسخی به زیباشناسی هستی است که همه آن هنرخداوند است. یکی از این بهانه های جمال و زیبایی صدا و آواست. صدای خوش و آوای خوش یکی از جلوه های زیبایی است که حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. موسیقی میراث دار نشان دادن و ارائه صدای خوش است که در موسیقی به دو صورت ارائه می شود. یکی با حنجره آدمی که صدای خوش دارند و دیگری ابزار و آلات موسیقی است. در حقیقت موسیقی صدای خوش است که اگر کلام را با آن می شنویم برای لذت بیشتر است. ما اگر بتوانیم از صدای خوش منحصر از کلام لذت ببریم به ساحت موسیقی نزدیک تر هستیم.
این نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با اشاره به این مطلب که موسیقی ایرانی بنا بر تجربیاتی که در قرون متمادی داشته نشان داده با تعقل آدمی کار دارد گفت: این موسیقی کمتر با هیجان آدمی سر و کار داشته است و تمامی انتقاداتی که اذهان یک سو نگر درباره موسیقی ایرانی مطرح می شود نشان از این است که این افراد آنچنان که باید به تعقل در موسیقی ایرانی توجه نکرده اند. پس موسیقی ایرانی متضمن وجه و ساحت عقلانی بشراست. شما اگر به ردیف موسیقی ایرانی گوش می کنید دائم پرسش می کنید که این نوع موسیقی چه چیزی می خواهد بگوید؟ و همین نگاه یعنی تعقل. وقتی درباره موضوعی چرا و چیستی را مطرح می کنید یعنی به ساحت تعقل نزدیک شده ایم. ساحت بعدی موسیقی ساحت احساسات موسیقی است که می تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد. شاید ساحتی باشد که از تعقل هم بالاتر است.
وی خاطرنشان کرد: ما با گنجیه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم که دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سالهای زیادی از آن غافل بودیم اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد که به جهت همراهی با شعر حکیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است که از مقام انسانی اش افول نکرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است که می تواند برجستگی ها و اهمیت زیادی داشته باشد.
وی درباره جزییات آلبوم «زار» هم گفت: از آن جهت که موسیقی ایرانی گنجینه ای از مضامین هدایت گر و نکته دار است بنده تصمیم گرفتم که دست به تولید اثری بزنم که بتواند دربرگیرنده اندیشه های متعالی ساخت موسیقی باشد. این روند هم به طور حتم در اینده نیز به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد. درباره نام گذاری آلبوم هم باید بگویم که بشر در حالت «زاری» است.
این نوازنده درباره برنامه های خود برای برپایی کنسرت موسیقی گفت: اگر در سال آینده خداوند به من کمک کند حتما برنامه هایی برای برگزاری کنسرت دارم که به زودی اطلاع رسانی می شود.
ارسال دیدگاه