معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
توسعه رشته علوم انسانی نقشی در افت رشته علوم تجربی نداشته است
گرایش دانشآموزان به سمت رشته ریاضی فیزیک، امسال با افزایش سهم ۱.۸ درصدی روبرو بوده است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است توسعه رشته علوم انسانی و گرایش دانشآموزان به آن، موجب کاهش متقاضی تحصیل در رشته علوم تجربی نشده بلکه توسعه رشته علوم تجربی بهگونهای بوده که رشته ریاضی فیزیک دچار افت شده است.
محمدمهدی کاظمی در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «توسعه رشته علوم انسانی و گرایش دانشآموزان به آن، موجب کاهش متقاضی تحصیل در رشته علوم تجربی نشده و این باور غلطی است که متاسفانه گاهی اوقات به آن استناد میکنند.»
وی افزود: «موضوع اصلی این است که توسعه رشته علوم تجربی بهگونهای بوده که رشته ریاضی فیزیک دچار افت شده است. در شرایط حال حاضر و با توجه به ضرورت توجه به مباحث علوم پایه به عنوان یکی از اصلیترین نیازهای کشور، ما باید به سمت تقویت آن برویم و سعی در توسعه رشتهای مانند رشته ریاضی فیزیک در مقطع متوسطه دوم داشته باشیم.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی ۹ سال گذشته روند کاهشی را در تعداد دانشآموزان ریاضی فیزیک شاهد بودهایم، گفت: «متاسفانه سهم این دانشآموزان از رشتههای دوره متوسطه دوم به نصف کاهش پیدا کرده بود اما خوشبختانه امسال با بیش از ۱.۸ درصد افزایش سهم روبرو بودهایم و تعداد دانشآموزان افرایش پیدا کرده است.»
وی در پاسخ به این سوال که در بحث هدایت تحصیلی دانشآموزان اصلیترین نکته چیست، بیان کرد: «در بحث هدایت تحصیلی چیزی که بسیار مهم است، انجام کار فرهنگی است. باید به صورت یک فرایند به مبحثی مانند هدایت تحصیلی دانشآموز نگاه کرد و همه عوامل مانند معلمان، اولیا و دانش آموزان را در آن دخیل کنیم.»
کاظمی ادامه داد:«مخصوصا در رابطه با پررنگ کردن نقش معلم در امر هدایت تحصیلی باید بسیار تلاش کرد، چون بیشترین تعامل با دانشآموز را معلم برعهده داد و زمان زیادی را با یکدیگر میگذرانند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: «دوره آموزشی را به صورت محدود برای معلمان برگزار کردیم تا بحث هدایت تحصیلی را با جدیت بیشتر دنبال کنند و شرایط مناسب و مطلوبی را برای یک انتخاب مناسب توسط دانشآموز فراهم سازند.»
ارسال دیدگاه