گمانه‌زنی‌هایی برای فیلم‌های حاضر در «فجر 41»

تهران (پانا)- در حالی که برخی قصد دارند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را بد و خالی از حضور فیلمسازان جلوه دهند، گمانه‌زنی‌هایی برای حضور فیلم‌ها و فیلمسازانی در جشنواره فجر قابل تامل است.

کد مطلب: ۱۳۳۵۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
گمانه‌زنی‌هایی برای فیلم‌های حاضر در «فجر 41»

آزاده فضلی- چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حال بهمن ماه کار خود را آغاز می‌کند که هنوز اسامی فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره از سوی هیات انتخاب اعلام نشده است. اما جالب است که علیرغم تهدیدهای برخی برای هنرمندان و فیلمسازان، حضور چهره‌ها را در ثبت نام اولیه برای حضور در جشنواره فیلم فجر شاهد بوده‌ایم. 75 اثر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده‌اند که پس از تمام شدن کار هیات انتخاب، اسامی فیلم‌های حاضر اعلام خواهد شد.
موثق‌ترین اطلاعاتی که تاکنون در اختیار است، تنوع ژانر و تنوع حضور فیلمسازان از پیشکسوت تا جوانان است. همچنین حضور بازیگرانی چون بابک حمیدیان، جواد عزتی، سارا بهرامی، رضا عطاران، پژمان جمشیدی، صابر ابر و ... نیز جالب توجه است. در ادامه برخی از اسامی فیلم‌ها و فیلمسازان آنها را بر می‌شمریم.


فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خانساریان روزهای آخر تولید خود را طی می‌کند که سارا بهرامی در این فیلم ایفای نقش دارد.


فیلم سینمایی «پرونده باز است» ساخته جدید کیومرث پوراحمد به تهیه کنندگی علی قائم مقامی است که آخرین مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و برای حضور در جشنواره فجر ثبت نام کرده است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، بازیگرانی چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، سام قریبیان و مه‌لقا باقری ایفای نقش می‌کنند.


امیرحسین دوماری و پدرام پورامیری فیلمسازان جوانی که در حوزه فیلم کوتاه فعال بودند و فیلم سینمایی «جان‌دار» آنها در جشنواره فجر 3 سال پیش درخشید و فیلمنامه‌نویسان فیلم سینمایی «شنای پروانه» نیز بودند، امسال نیز با فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند در جشنواره فجر دارند.


فیلم سینمایی «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری که آخرین روزهای فیلمبرداری خود را طی می‌کند، برای حضور در جشنواره فیلم فجر فرم حضور پر کرده است. این فیلم که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شود بودجه تولید خود را از بنیاد سینمایی فارابی گرفته است.


فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج کارگردان فیلم اولی و کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده عرصه تئاتر است که محصول سازمان رسانه‌ای هنری اوج است و برای حضور در جشنواره فجر فرم حضور پر کرده است.


فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی که مرداد 1401 پروانه ساخت گرفت، به تهیه‌کنندگی حامد عنقا فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرده است. در فیلم سینمایی «غریب» مقطعی از دوران فرماندهی شهید بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود و بابک حمیدیان نقش این شهید بزرگوار در ایجاد اتحاد در غرب کشور را به تصویر می‌کشد.
فیلم شهید محمد بروجردی جدی‌ترین محصول امسال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که فیلمنامه آن بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده است. محمودزاده همچنین به عنوان مشاور محتوایی با این پروژه همکاری می‌کند.


فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» جدیدترین اثر سینمایی کیانوش عیاری است که با عنوان «رکر» رسانه‌ای شده بود، نیز برای حضور در فجر 41 فرم پر کرده است. در این فیلم سینمایی که گویا کمدی است، پژمان جمشیدی، رضا عطاران و ریما رامین‌فر ایفای نقش می‌کنند. «ویلای ساحلی» روایتگر قصه باغبانی است که برای نگهداری یک ویلا در نبود صاحب آن دچار بحران می‌شود.


فیلم سینمایی «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی که در حال حاضر روزهای پایانی فنی را طی می‌کند، فرم حضور در جشنواره فجر را تکمیل کرده است. بخش عمده این فیلم در تهران ضبط و در حدود ۳۰ درصد فیلم هم در شمال کشور تصویربرداری شده است.


بنیاد سینمایی فارابی نیز فیلم سینمایی «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد را با تمرکز بر زندگی شهید علی اکبر شیرودی برای حضور در جشنواره چهل و یکم فجر دارد. در این فیلم به زندگی شهید همدانی نگاهی شده است.


فیلم سینمایی «مؤمن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است که به ‌صورت مشترک با مؤسسه وصف صبا و بنیاد روایت فتح ساخته می شود. این فیلم که درباره سردار شهید حسین همدانی است، در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند.

شهید حسین همدانی فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و معروف به «حبیبِ سپاه»، از بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۵۹ در دفاع مقدس حضور داشت. وی در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در اطراف شهر حلب سوریه، در نبرد علیه نیروهای داعش به شهادت رسید.


فیلم سینمایی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی با موضوع مهندسی جنگ از دیگر محصولات بنیاد فارابی است که احتمالا در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. در این فیلم، بانیپال شومون، امیر دلاوری، الهام ناجی، یاسیم نصیری و عبدالرضا نصاری ایفای نقش می‌کنند.


فیلم سینمایی «روی زمینه قرمز» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه کنندگی بهروز نشان، یک کمدی اجتماعی است که احتمالا در در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. آرش انیسی که پیش‌تر ساخت فیلم «مامان» را در کارنامه خود دارد و توانسته نامزد پنج سیمرغ شود، در تجربه جدیدش به سراغ ساخت فیلمی در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول، رودخانه دز، بازار قدیم و خانه‌های تاریخی دزفول رفته است.


فیلم سینمایی «شهر خاموش» جدیدترین اثر سینمایی احمد بهرامی به تهیه‌کنندگی رضا محقق است که مدتی است آماده نمایش شده و توانسته در چند جشنواره نیز جوایزی کسب کند. این فیلم دومین اثر سینمایی بهرامی است و باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی در آن ایفای نقش می‌کنند.

فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» فیلمی اجتماعی به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی از دیگر آثاری است که آماده نمایش شده است و بازیگرانی چون لیلا حاتمی، بابک حمیدیان، عباس غزالی، نوید پورفرج، ترنم کرمانیان، مرجان اتفاقیان و بیتا فرهی در آن ایفای نقش کرده‌اند.


فیلم سینمایی «کابل پلاک 10» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی که سال گذشته به دلیل طی کردن مراحل فنی نتوانست در جشنواره چهلم حضور داشته باشد، آماده نمایش شده و می‌تواند یکی از گزینه‌های حضور در جشنواره امسال باشد. الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌ است: «ثریا: لیلی جان چی رو نگاه می‌کنی؟ آدما که مردن خودشو تماشا نمی‌کنن.»


فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری دیگر اثر سینمایی در ژانر دفاع مقدس است که احتمالاً در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی داوود صبوری روایتگر قصه‌ نجات یک دختر کرد توسط رزمندگان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) از دست منافقان است.


فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به‌ عنوان اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه‌پاشا با حضور مارال بنی‌آدم، جواد قامتی و روح‌الله زمانی، به تازگی آماده نمایش شده است. این فیلم یک درام خانوادگی است که دغدغه‌های یک زوج را بیان می‌کند. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این اثر سینمایی است.


«رگ‌های آبی» اولین تجربه سینمایی جهانگیر کوثری در مقام کارگردان به حساب می‌آید که سال گذشته فیلمبرداری آن در تبریز به پایان رسید. در این فیلم باران کوثری و ستاره پسیانی ایفای نقش ‌کرده‌اند. این فیلم درباره کارگردانی است که برای ساخت فیلم مستندی درباره فروغ فرخ‌زاد مشغول انتخاب بازیگر نقش فروغ است و از چند نفر تست گریم و بازیگری می‌گیرد.


فیلم سینمایی «استاد» به عنوان اولین تجربه کارگردانی سیدعماد حسینی با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی از دیگر آثاری است که می‌توان انتظار داشت در جمع فیلم‌اولی‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. حسن معجونی، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند و گفته می‌شود «استاد» روایتگر یک قصه ملتهب اجتماعی است.


فیلم سینمایی «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی با سرمایه‌گذاری سازمان اوج که سال‌ها پیش خبر تولید آن در رسانه‌های مختلف مطرح شده بود، بالاخره امسال آماده نمایش می‌شود و احتمالاً یکی از آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. داستان «نائله» برگرفته از یک ماجرای واقعی تاریخی است که مربوط به دوران صدر اسلام است و گذری به عاشورا دارد.


فیلم‌های سینمایی «توتو» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده، «آینه» به کارگردانی محمود کلاری، «قلهک» به کارگردانی مصطفی شایسته، «خاطرات بندباز» به کارگردانی حامد رجبی و تهیه‌کنندگی سمیرا برادری و «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان از دیگر آثاری هستند که احتمال حضورشان در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار