در گفتوگو با پانا
محمدتقی خسروی: جشنواره های منطقهای درگسترش ایدههای نمایشی موثر است
تهران (پانا) - محمدتقی خسروی تئاتر ایران سرشار از ایدههای ناب دانست که برگزاری این جشنواره ها میتواند در تبادل فرهنگی و گسترش ایده های نمایشی برای هنرمندان بسیار مفید واقع شود.
نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» به نویسندگی و کارگردانی محمدتقی خسروی یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور است.
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور از روز چهارشنبه هفتم دی ماه به میزبانی استان کرمانشاه به عنوان اولین استان برگزارکننده این رویداد هنری میزبان هنرمندان و علاقهمندان به تئاتر است و نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» به نویسندگی و کارگردانی محمدتقی خسروی از خلخال در دومین روز برگزاری این جشنواره، پنجشنبه هشتم دی ماه ساعت ۱۰ درسالن اصلی انتظار کرمانشاه روی صحنه رفته است.
محمدتقی خسروی نویسنده و کارگردان «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» درباره این اثر گفت: « با دیدگاه پارافریز گونه نویسنده به نمایشنامه «ماراساد» نوشته پیتر وایس، «جنگ چهرهی زنانه ندارد» نوشتهی سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ و «مستند a۱۵۷ » نوشته بهروز نورانی نوشته شده است. داستان در جستجوی انسان ها در تیمارستان زیر زمینی در سال ۲۷۶۰ میلادی است. زیر زمینی که مشابه حمام مارا و گوشهای از یک تیمارستان روانی مدفون زیر خاک است و آدم هایی که با تحولی از درون یک متن قدیمی در سال ۲۰۲۲ میلادی بیرون آمده و سر گذشت جنگ های مختلف را بیان میکنند. آدم هایی که هر روز در گیر مکان هایی هستند که آنها را احاطه کرده اند و حتی با گوشت بدن خود حرف میزنند، کودکانی که در پی توپ های رنگی خود و یک زندگی عادی و نابودی آرزوهای خودشان را در لحظه شلیک اولین توپ جنگی میبینند، مادرانی بی فرزند، فرزندانی زخمی از جنگ، بیمارهای روانی و دارای سادیسم، انگار تاریخ برای آنها تکرار میشود و همهی آنها بر خط تاریخی خود میگویند انسان بالاتر از جنگ است.»
او دلیل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا را ویژگی بیان مطالبی از جنگ ها دانست که تماشاگر را به درون این وقایع میبرد، تا خودش از این تولید و باز تولید وقایع روی صحنه قضاوت کند و توضیح داد: «این نمایشنامه باتوجه به دیدگاه من به عنوان یک پژوهشگر، هنر شهری شکل گرفته است، با ایدهی پایان ایده ها، پایان انسانیت در جنگ های نابرابر و نابودی مکان های زندگی انسان ها که در آن ابر قدرتهای جهانی برای دست یابی به ابزار قدرت، انسان ها را در جای جای جهان وارد جنگ های نابود کننده کردهاند، خواه با جنگ رودررو و خواه با رسانه و سیاست و حتی با دستاویز کردن طبیعت و آزمایش های انسانی و محیط زیست و گسترش بیماری های نابود کننده در لابراتورهای مخفی. اما این سخن از نمایش ما باور قلبی من است، روزی جهان پر از عدل و مساوات و برابری خواهد شد.»
محمدتقی خسروی گفت: «به عنوان کارگردان و نویسنده این اثر سعی کردهام به این جایگاه فکر کنم که این نمایش چه ربطی به قبل و بعد از خود در عرصه هنرهای نمایش استان دارد و با یاد اساتید برجسته تئاتر استان و مقایسهای که در ذهن همیشه داشتم به روندی از تئاتر و گونهای شاید متفاوت از تئاتر، نزدیک شدم و آن را به روی صحنه بردم»
او افزود: «سال های سال از اساتید گرانقدر و ارزشی استان آموختم و در پی پژوهش های خود در مورد این گونه از تئاتر و منابع دست اول از تئاتر های روز جهان، سعی کردم پارافریزی بر روی صحنه داشته باشم که بتواند زبان تئاتر روز جهان باشد، امیدوارم تئاتر ما با تمام فراز و نشیبی که دارد بتواند نماینده خوبی برای تئاتر و هنرمندان و اساتید ارزشمند تئاتر استان اردبیل باشد.»
این کارگردان احیای جشنواره منطقه ای تئاتر فجر چقدر را گامی موثر در تبادل فرهنگی و هنری بین گروه های نمایشی استانها ارزیابی کرد و ادامه داد: «جشنواره منطقهای، با تکیه بر تجربه ای که در گذشته داشته است در حال حاضر با دیدی جدید میتواند معرف استعداد هایی باشد که سال های گذشته در لابه لای فیلم های ضبط شده شاید چندان فرصت دیده شدن را نداشتند. هنر تئاتر زنده است و باید زنده اجرا و داوری شود. البته باید برای این امر راهبردی باشد و مسیر جشنواره، کلاس ها و ورکشاپ های آموزشها از شروع جشنواره و ابتدای فراخوان در سطح استان ها و شهرستان ها رونق داشته باشند، تا نتیجه نهایی آن در جشنواره بیناللملی فجر دیده شود.»
خسروی تئاتر ایران سرشار از ایدههای ناب دانست و گفت: «این جشنوارهها میتواند در تبادل فرهنگی و گسترش ایده های نمایشی برای هنرمندان بسیار مفید واقع شود.»
ارسال دیدگاه