رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد؛

لزوم تجدید نظر در نرخ پارک حاشیه‌ای با توجه به ساعت توقف خودروها

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه نرخ پارک حاشیه‌ای بعد از چند دهه، کماکان بر اساس روش قدیمی تعیین می‌شود، گفت زمان آن رسیده که نرخ‌گذاری پارک حاشیه‌ای با توجه به اینکه خودرو در چه ساعتی از طول روز در حاشیه معابر توقف می‌کند، مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تجدید نظر در نرخ پارک حاشیه‌ای با توجه به ساعت توقف خودروها

سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه تخصصی کمیسیون حمل و نقل که به منظور رسیدگی به دستورالعمل‌ پارکینگ‌های پایتخت برگزار شد از سیستم اطفای حریق به عنوان یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ملزومات برای صدور مجوز ساخت پارکینگ نام برد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از شرایط موجودیت و فعالیت پارکینگ‌های شهرداری تهران، مجهز بودن آنها به امکاناتی مانند سیستم اطفای حریق، سامانه هوشمند ورود و خروج، دوربین‌های نظارت تصویری، آسانسورهای استاندارد، رمپ‌های مناسب، نشانه‌گذاری‌های صحیح، نظافت مرتب و وجود سرویس‌های بهداشتی است، افزود: اگر این اماکن، فاقد تجهیزات مذکور باشند، نام آن محل، گاراژ معمولی است نه پارکینگ عمومی مجهز و مکانیزه!

وی با اعلام اینکه اگر قرار باشد پارکینگی بدون توجه به الزامات مربوطه احداث و افتتاح شود، هرگز نمی‌توان آن را با اطمینان مورد بهره‌برداری قرار داد، تأکید کرد: بر این اساس، الزامات مذکور باید با دقت و به صورت کامل در دستورالعمل پارکینگ‌های پایتخت به کار گرفته شود که از جمله آنها می‌توان تجهیزات دوربین پلاک‌خوان و نرم‌افزار کنترل ورود و خروج را نام برد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه قیمت‌ زمین در یک منطقه، نمی‌تواند مبنای مناسبی برای قیمت‌گذاری پارکینگ‌های آن منطقه باشد، اظهار کرد: البته موضوع نرخ‌گذاری و سایر موارد در خصوص رده‌بندی پارکینگ‌ها در دست بررسی است و صرفاً مربوط به پارکینگ‌های شهرداری تهران می شود و در مورد پارکینگ‌های در اختیار بخش خصوصی عملاً نمی‌توانیم اعمال نظری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری شناور بر مبنای ساعت ورود خودرو به پارکینگ یکی از راهکارهای تعیین نرخ پارکینگ است، تصریح کرد: بر اساس مراجعه خودرو در ساعات اوج تقاضا و پیک ترافیک یا ساعات خلوت و کم‌درخواست‌ به پارکینگ، می‌توان قیمت‌ها را در دو رده A و B مشخص کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین نیز بر همین اساس، تعیین می‌شود و این تاکسی‌ها قیمت‌های خود را در ساعات تراکم ترافیک و ازدیاد تقاضا، افزایش و در سایر ساعات کاهش می‌دهند، اظهار کرد: این در حالی است که ما هنوز با مدل استاتیکی گذشته، قیمت‌گذاری می‌کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نرخ پارک حاشیه‌ای بعد از چند دهه، کماکان بر اساس روش قدیمی تعیین می‌شود، تصریح کرد: زمان آن رسیده که نرخ‌گذاری پارک حاشیه‌ای را با توجه به اینکه خودرو در چه ساعتی از طول روز در حاشیه معابر توقف می‌کند، مورد تجدید نظر قرار دهیم.

تشکری هاشمی در جمع‌بندی صحبت‌های خود با اعلام اینکه در موضوع پارکینگ‌های پایتخت، توجه ویژه به چند نکته ضرورت دارد، تأکید کرد: در وهله نخست، برای قیمت‌گذاری فضای پارک باید به بحث تقاضا توجه کنیم و در مرحله بعد، متوجه مکان‌یابی پارکینگ‌ها و متناسب بودن مکانی که برای احداث این فضاها در نظر می‌گیریم، باشیم.

وی با اشاره به لزوم لحاظ عواملی مانند میزان تردد معابر منتهی به پارکینگ و واقع شدن یا نشدن پارکینگ در محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، امکانات و تسهیلات جانبی این پارکینگ‌ها مانند تعمیرگاه‌های کوچک و کارواش است که در افزایش تقاضا مؤثر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مواردی مانند مجهز بودن به آسانسور، سیستم اطفای حریق و دوربین‌های نظارتی از امکانات ابتدایی و ضروری یک پارکینگ محسوب می‌شود، تصریح کرد: این متغیرها که ارزیابی و تشخیص تجهیز پارکینگ‌ها به آنها بر عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک است، می‌توانند باعث تغییر در رده‌بندی یک پارکینگ شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اهمیت و ضرورت هوشمندسازی پارکینگ‌های عمومی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: پارکینگ‌های مشارکتی با حضور بخش خصوصی باید هرچه سریع‌تر شناسایی شده و در قالب مدل مورد تأیید شهرداری تهران قرار بگیرند، ضمن اینکه تعامل و توافق با اتحادیه پارکینگ‌داران برای تعیین نرخ پارکینگ، مورد تأکید است.

محمد آقامیری، عضو دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه در خصوص پارک بلندمدت خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های شهرداری تهران به دلیل قیمت پایین توقف در آنها اشاره کرد و گفت: در بررسی موضوع پارکینگ‌ها، پارک طولانی‌مدت تعداد زیادی خودرو به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی را نیز باید به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم تا حقی از مردم سلب نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار