عضو جمعیت هلال‌احمر البرز در گفت‌وگو با پانا:

مانور زلزله موجب نجات جان بسیاری از افراد و تقویت مدیریت بحران جامعه می‌شود

کرج (پانا) - عضو جمعیت هلال احمر استان البرز بیان کرد مانورهای زلزله موجب نجات جان بسیاری از افراد و تقویت مدیریت بحران جامعه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۳۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مانور زلزله موجب نجات جان بسیاری از افراد و تقویت مدیریت بحران جامعه می‌شود

حسین الیاسی، عضو جمعیت هلال احمر استان البرز به مناسبت پنجم دی ماه رورز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «برگزاری مانورهای زلزله موجب نجات جان بسیاری از افراد و تقویت مدیریت بحران جامعه می‌شود. ایران جزو 10 کشور بلاخیز در جهان است. یکی از مهم‌ترین و قابل توجه ‌ترین بلایای طبیعی در ایران زمین‌لرزه است و طبق آمار بدست آمده، سالانه حدود ۱۵۰۰ زمین‌لرزه در ایران به ثبت می‌رسد که چیزی حدود یک و نیم ریشتر تا ۴ ریشتر رخ می‌دهد؛ گاه نیز برخی از آنها با شدت بیشتر رخ می‌دهد که از طریق اخبار و رسانه به گوش مردم می‌رسد.»

وی افزود: «زمانی که اتفاقی به طور مداوم تکرار می‌شود، هر یک از ما موظف به کسب اطلاعات و آمادگی در آن هستیم. ما به اطلاعاتی در مورد قبل از زلزله دسترسی نداریم، بلکه تمامی مانورها و آموزش‌های ارائه شده در مورد بلایای طبیعی بخصوص زمین‌لرزه مربوط به زمان بعد از آن است که رخداد می‌دهد.»

الیاسی در رابطه با هدف برگزاری از مانور زلزله بیان کرد: «در جمعیت هلال احمر تلاش داریم تا آموزش‌هایی در حوزه مقابله با بلایای طبیعی به افراد جامعه و صد البته دانش آموزان، نوجوانان و قشر جوان ارائه کنیم. به طور مثال یک شخص که در خانه به سر می‌برد، می‌بایست آگاه باشد که چگونه در صورت وقوع زمین لرزه مسیر خروجی را برای خود ترسیم کند. در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم که اکثر افرادی که جان خود را از دست دادند، عموما افرادی بودند که به منزله کمبود آگاهی و آمادگی ناکافی مسیر خروج اشتباه را انتخاب کردند. پس در قدم اول، این آموزش ها و برگزاری مانور سراسری زلزله به منظور آگاهی‌رسانی و تمرین جهت آمادگی در مقابل بحران صورت می‌گیرد.»

عضو جمعیت هلال احمر استان درباره برخی اقدامات موثر به هنگام رخداد زمین زلزله تشریح کرد: «یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در مانورها به دانش آموزان و افراد آموزش داده می‌شود این است که با وجود استرس و اضطرابی که به هنگام رخ دادن بحران دارند در چنین موقعیتی امری طبیعی است، بخاطر داشته باشید که همواره نباید به دنبال راه خروج بود. در زمین لرزه‌هایی با شدت بالا فرد تعادل خود را از دست می‌دهد پس رفتن به سمت درهای خروجی با شتابزدگی و عجله می‌تواند تلفات بیشتری را به همراه داشته باشد. طبق استانداردهای بیان شده اگر تنها حدود دو متر با درب خروج فاصله دارید و قابلیت فرار و خروج از مکان مورد نظر را دارید، اما در غیر این صورت هرگز این کار را انجام ندهید، چرا که تعادل خود را از دست داده و موجب آسیب خواهد شد.»

وی خطاب به دانش آموزان عنوان کرد: «به دانش آموزان و نوجوانانی که در مدرسه حضور دارند توصیه می‌شود در صورت بروز زمین لرزه به خاطر داشته باشند که از پنجره‌ها فاصله گرفته و در قدم اول در نقطه‌ای ایمن پناه بگیرند. پناه گرفتن زیر اجسام محکم از جمله میز و نیمکت‌های چوبی می‌تواند از اقدامات موثری باشد. همچنین در صورتی که دانش آموزان در اتاقی متراکم که جمعیتی بیش از وسعت آن را جای داده قرار بگیرند می بایست در گوشه‌ای از آن مکان، مثلث حیاتی تشکیل داده و کنار دیوار داخلی ساختمان بایستند. این نکات کلیدی مرحله اول آموزش ها محسوب می‌شود و از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما تلاش داریم با این آموزشات به افراد بفهمانیم در زمان رخداد زمین لرزه از مکانی که در آن حضور دارند فرار نکنند و با عملکردی عاقلانه از خود و اطرافیان محافظت کنند.»

الیاسی، ایمن‌سازی کلاس‌ها را یکی از اقدامات لازم در نظام آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در نظام آموزش و پرورش صورت گیرد ایمن‌سازی کلاس‌ها است. به طور مثال متاسفانه می‌بینیم که در بسیاری از مدارس و ادارات، درب کلاس‌ها به سمت داخل باز می‌شود. باز شدن درب به سمت داخل یکی از اشتباهات بارز در ساخت و ساز است که برای زیبایی کار مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد؛ در صورتی که درب مکان های گوناگون به ویژه نقاطی که جمعیت زیادی را در خود جای می‌دهند مانند مدارس و کلاس‌ها باید به سمت بیرون باز شوند. همینطور میزها و نیمکت‌های مدارس باید متناسب با سن افراد جاگذاری شوند. در خیلی مواقع می‌بینیم که در دبیرستان‌ها نیمکت‌های دانش آموزان مقطع ابتدایی گذاشته می‌شود و یا عکس این موضوع در مدارس ابتدایی اتفاق میفتد و در نتیجه پناه‌گرفتن زیر میز و نیمکت‌ها برای دانش‌آموزان سخت می‌شود. بنابراین ایمن سازی مدارس و ادارات از گام‌های مهم و کلیدی است.»

وی افزود: «به خاطر داشته باشیم کسب آگاهی و آموزش مهم‌ترین نقش را در مقابله با بحران ایفا می‌کند. شرایط همواره برای ما ایده آل نیست و خود آن شخص باید بداند که چگونه خود را با شرایط تطبیق دهد. در همین راستا نیز جمعیت هلال احمر هر ساله در مدارس یکسری مانورها برگزار می‌کند تا با آموزش‌های ارائه شده بتواند از میان یک کلاس ۳۰ نفره، جان حداقل ۱۰ دانش آموز را نجات دهد تا موجب آسیب کمتر به آنها شود.»

عضو جمعیت هلال احمر استان البرز در پایان یادآوری کرد: «فرهنگ‌سازی این روزها در جامعه بسیار مهم است. بدانیم که مرگ فقط برای دیگران نیست و هر لحظه ممکن است برای ما نیز بحران و حادثه ای پیش‌بینی نشده رخ دهد . از تمامی هم‌وطنانم می‌خواهم که این آموزش‌ها و مدیریت بحران را جدی بگیرند و در این امر سهل‌انگاری نکنند ؛ چرا که همین آموزش‌های ساده و برگزاری مانورهای زلزله موجب نجات جان بسیاری از افراد می‌شود.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار