زنگنه در جمع خبرنگاران:

بانک مرکزی موظف است از ارزش پول ملی صیانت کند

قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید با ملاحظات اجتماعی و میدانی پیش برود

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت بانک مرکزی موظف است از ارزش پول ملی صیانت کند، بانک مرکزی باید این مسئولیت را بپذیرد و به جای فرار به جلو محکم ایستادگی کند.

کد مطلب: ۱۳۳۳۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
بانک مرکزی موظف است از ارزش پول ملی صیانت کند

محسن زنگنه در جمع خبرنگاران در خصوص قانون مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار کرد: این قانون در همه دنیا پذیرفته شده است. با معافیت‌هایی که در طرح فعلی وزارت اقتصاد مطرح شده عملا چیزی بر عایدی مالیات نمانده است.

وی افزود: قانون خوب اجرای خوب نیز می‌خواهد؛ ما قوانین خوبی را تدارک دیدیم اما در حوزه اجرا خوب اجرا نشده است؛ مانند مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس که هنوز اجرا نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید با ملاحظات اجتماعی و میدانی پیش برود و اینکه این طرح تصویب شده و اجرای آن به طول انجامید، موجب فرار سرمایه و عدم سرمایه گذاری در کشور می‌شود. این طرح به جهت ملاحظاتی که داشت در کمیسیون اقتصادی طولانی شد.

وی اضافه کرد: در‌حوزه اخلاق سیاسی پسندیده نیست که این مسائل را بین دولت و مجلس پاس دهیم. بانک مرکزی موظف است از ارزش پول ملی صیانت کند. کشور ما چهل سال است که با جنگ و اغتشاش مواجه بوده است؛ این مسائل نیز ممکن است هرروز باشد. بانک مرکزی باید این مسئولیت را بپذیرد و به جای فرار به جلو محکم ایستادگی کند.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در لایحه بودجه سال آتی افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی شده است؟ گفت: قیمت بنزین در بودجه سال آتی تقریباً با همان نرخی که امسال هست، تعیین شده اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به دلیل افزایش تعداد خودرو و استفاده بیشتر از سوخت تعیین شده است؛ بنابراین بر اساس جداول ابتدایی که از بودجه مشاهده کردم، قیمت بنزین در سال آتی افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تغییر در پرداخت یارانه‌ در سال آتی اظهار کرد: در خصوص یارانه‌ها بر اساس جداول اولیه‌ای که از تبصره ۱۴ لایحه مشاهده کردیم و هنوز راسماً اعلام نشده، حاکی از این است که همین وضعیت یارانه‌ها بصورت نقدی حفظ می‌شود اما زمان اینکه دولت تصمیم‌گیری کند که در سال آتی یارانه نقدی را ادامه دهد یا کالابرگ الکترونیکی بدهد، الان است که من فکر می‌کنم همین مسیر ادامه پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوالی درباره تلقی ارز نیمایی به عنوان ارز ترجیهی دوم از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: در قانون بودجه تاکید کردیم که دولت باید درآمدهای نفتی خود را به یک قیمت بفروشد و در کشور یک قیمت ارز داشته باشیم؛ در مشروح مذاکرات در صحن و کمیسیون تلفیق تاکید شد که دولت به سمت ایجاد یک قیمت ارز برود؛ الان ۴ قیمت ارز اعم از قیمت حواله یا همان نیمایی، قیمت بازار متشکل ارزی، قیمت بازار ارزی فضای فیزیکی در سبزه میدان و چهارراه استانبول و قیمت ارز فردایی داریم و متاسفانه بین قیمت نیمایی و قیمت بازار متشکل و ارز فیزیکی فاصله خیلی زیاد شده که این اختلاف به ضرر صادر کننده است و عملاً به جای اینکه مشوق صادراتی به صادرکنندگان بدهیم، او را تنبیه و مجبور می‌کنیم که ارز خود را در بازاری با اختلاف قیمت زیاد ارائه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار