کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:
رشد اقتصاد و قانونمداری یک جامعه، در گرو فرهنگ آن جامعه است
شهرری (پانا) - کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، فرهنگ را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و قانونمداری در جامعه دانست و نقش دبیران ایدهپرداز را در پرورش آیندهسازان ایدهپرداز، حائز اهمیت برشمرد.
وحید رحمانی، کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در خصوص اهمیت فرهنگ در اقتصاد کشور، در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «بخش عظیمی از موضوعات یک جامعه، مربوط به فرهنگ آن است که به مراتب، تاثیر بسزایی در اقتصاد آن جامعه دارد.»
وی افزود: «فرهنگهای نادرستی همچون مدگرایی، اسراف و چشم و همچشمی که در سطح جامعه مشاهده میشود، رابطه مستقیم با اقتصاد کشور دارد؛ از این رو فرهنگسازیهای درست، میتواند کمک شایانی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد و زندگی را برای افراد جامعه تسهیل بخشد.»
این مقام فرهنگی، با اشاره به اینکه امروزه جنگ شناختی گریبانگیر افراد جامعه بهویژه دانشآموزان شده، آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی را، حائز اهمیت برشمرد: «امروز، جامعه ما در دوران جنگ شناختی به سر میبرد که رسانه و فضای مجازی تاثیر زیادی در آن دارند؛ از این رو یکی از اهداف سرداران جنگ نرم، ایجاد روحیه خود تحقیری و عدم باور ارزشهای اصیل در افراد جامعه بهویژه نسل جوان است؛ بنابراین آشنایی با فرهنگ و هنر ناب ایرانی اسلامی، میتواند تاثیر بسزایی در اعتماد به نفس، تعمیق باورها و نشاط روحی و روانی افراد جامعه داشته و این ویژگیها را در آنان ارتقا دهد.»
وی جامعهای را که مردم و مسئولین آن، دارای فرهنگ قانونمندی هستند، جامعهای سالم دانست و تصریح کرد: «با مشکلاتی که در این دهه پیش آمده، بیش از هر زمانی به اهمیت موضوع فرهنگ پی بردهایم؛ بی شک در جامعهای که فرهنگ مردم و مسئولان آن اجرای دقیق قانون باشد، کمتر شاهد ناامنی، دزدی و اختلاس خواهیم بود.»
رحمانی در همین راستا خاطرنشان کرد: «تا زمانی که شخص متخلف از نگاه مردم، انسانی بیگناه و معصوم شمرده شود، فضا برای هرگونه بزهکاری مهیا خواهد بود؛ اما اگر خواست و نگاه جامعه مقابله با متخلفان بر اساس قانون باشد، دیگر مجالی برای عرض اندام بدخواهان نخواهد ماند.»
کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، مربیان دلسوز و ایدهپرداز را، بالندگان آیندهسازانی ایدهپرداز دانست و بیان کرد: «یک مربی دلسوز و دغدغهمند، با توجه به شرایط مدرسه و دانشآموزان آن میتواند خلاقانه ایدهپردازی کرده و کار فرهنگی کند؛ از این رو هر چه مربی دلسوزتر و توانمندتر باشد، ایدههای او بر روی دانشآموزان، تاثیرگذارتر خواهد بود.»
این مقام مسئول، در پاسخ به اینکه چگونه میتوان فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی را پاسداری کرد، عنوان کرد: «با توجه به تغییر نسل و شرایط جامعه، برای انتقال فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی، نیازمند وجود ایدههای جذاب هستیم تا به واسطه آن بتوانیم نسل جدید را در پاسداری از فرهنگ و هنر دیرینه خود، همراه سازیم.»
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: «امروز در مدارس ابتدایی از تئاتر درسی به عنوان یک شیوه جذاب در جهت بهتر شدن فرایند یادگیری و یاددهی استفاده میشود؛ مثال دیگری که برای نسل امروز خوشایند بوده، سرود است؛ سرود سلام فرمانده و رفیق شهیدم توانستهاند جای خوبی در میان نسل جدید باز کنند.»
رحمانی، هنرهای اصیل ایرانی اسلامی را، عاملی موثر در راستای تقویت روحیه شرافت در افراد یک جامعه دانست و اذعان کرد: «هنرهای اصیل ایرانی اسلامی میتوانند روح و روان هنرمند را تحت تاثیر قرار داده و او را از تلاطم روحی دور نماید؛ زین سبب معمولاً افراد هنرمند، بسیار آرام و متین هستند؛ از این رو توجه به فرهنگ، روحیه شرافت را در افراد تقویت کرده و باعث عدم بروز برخی رفتارهای ناپسند در جامعه میشود.»
وی در پایان، بزرگترین آسیبی که میتوان به یک جامعه وارد کرد را، گرفتن و زدودن فرهنگ آن برشمرد: «اگر فرهنگ ایثار و شهادت از ملتهای مسلمان گرفته شود، قطعا نمیتوانند از اصالت و داراییهای خود در مقابل زورگویان مقاومت کنند؛ از این رو پاسداری از این فرهنگ در جامعه اسلامی، امری ضروری است که باید بیش از پیش به آن اهتمام ورزید.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه