دانش‌آموز مدال‌آور جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا:

پژوهش روحیه پرسشگری و کنجکاوی دانش آموزان را فعال می‌کند

تهران (پانا) - یکی از دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقه ۱۳ که در جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا به مدال برنز رسید، پژوهش را عامل مهمی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ از یک ایده کوچک دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۱۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش روحیه پرسشگری و کنجکاوی  دانش آموزان را فعال می‌کند

شهرزاد حاجی نقدی، مدال‌آور مسابقات بین‌المللی ابن سینا در رابطه با پژوهش خود عنوان کرد: «مقاله ما در محور زیست پزشکی و با موضوع بررسی تاثیر داروی استامینوفن بر نارسایی حاد کبد بود و در مسابقات بین المللی ابن سینا در محور سمینارهای علمی مدال برنز کشوری را کسب کردیم. علاوه بر آن در مسابقات زیست فناوری و طب و گیاهان دارویی به مرحله استانی راه پیدا کردیم. من به همراه دوستم، آوین صادق‌زاده، به دلیل تفاهمی که روی موضوع پژوهش داشتیم و همینطور پیش زمینه‌ای که به علت پژوهش‌های سال‌های قبل در رابطه با این موضوع داشتیم تصمیم گرفتیم این کار را به صورت گروهی انجام دهیم. به علاوه به دنبال موضوعی بودیم که نوآورانه باشد و همچینین جامعه به آن مبتلا و در زندگی روزمره رایج باشد. بعد از انتخاب موضوع و مطالعه مقالات، ژورنال‌ها و کتاب‌های فارسی و انگلیسی مرتبط با موضوع، با توجه به علایق و توانمندی‌هایمان تقسیم کار کردیم تا بتوانیم تخصصی‌تر و دقیق‌تر مطالعه و تحقیق کنیم. پس از جمع‌آوری اطلاعات، با هم تبادل نظر و مشورت می‌کردیم و با تایید دبیر راهنما مراحل کار را ادامه می‌دادیم.»

وی با اشاره به مشکلات و سختی‌ها در حین پژوهش بیان کرد: «به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور بودیم جدا از هم کار کنیم و قطعا این موضوع، تبادل اطلاعات را خیلی سخت می‌کرد و اگر تمام مراحل را حضوری انجام می‌دادیم این مشکلات رفع می‌شد. سختی دیگر این بود که چون تمایل داشتیم مقاله به صورت کاملا دقیق و تخصصی نوشته شود، باید در ترجمه مقالات خارجی که به عنوان منبع استفاده می‌کردیم دقت و توجه خاصی به کار می‌بردیم که اشتباهی صورت نگیرد و سعی می‌کردیم از به‌روزترین و با اعتبارترین منابع در مقاله‌مان استفاده کنیم که نیازمند تلاش مضاعفی بود.»

حاجی نقدی با تاکید بر اهمیت کار گروهی افزود: «در کار گروهی به دلیل تقسیم کاری که انجام می‌شود، تحقیق و پژوهش با دقت و سرعت بیشتری پیش می‌رود. در حین کار وقتی با چالشی مواجه می‌شدیم با مشورت و همفکری راهکارهای بیشتری را پیش روی خود می‌دیدیم و انگیزه بیشتری برای ادامه کار پیدا می‌کردیم. به علاوه هر کسی با توجه به توانمندی و علایقش می‌تواند کاری را بر عهده بگیرد که در آن استعداد بیشتری دارد و به نظرم این موضوع، کیفیت پروژه را افزایش می‌دهد. همچنین در کار گروهی هر کسی سعی می‌کند بهترین عملکرد خودش را داشته باشه که تا حد امکان به پیشرفت گروه کمک کند.»

وی با اشاره به تاثیر پژوهش در زندگی روزمره گفت: «در حین پژوهش، شما با مطالب کاربردی مفیدی رو به رو خواهید شد که قبلا فقط در مورد آنها خوانده یا شنیده بودید، ولی وقتی بصورت عینی و عملی با موضوعی مواجه می‌شویم و کاربردهای عملی و عینی آنها را در جهان پیرامون خود می‌بینیم دنیای جدیدی را پیش روی خود خواهیم دید. به علاوه باعث تقویت روحیه پرسشگری و کنجکاوی در انسان می‌شود و ما را تشویق می‌کند همواره به دنبال جواب سوالاتمان باشیم و سعی کنیم اطلاعاتمان را در موضوعات مختلف بالا ببریم.»

حاجی نقدی افزود: «به همه دانش آموزان توصیه می‌کنم که با نوآوری و خلاقیت، ایده‌های خودشان را پرورش دهند و استعداشان را شکوفا کنند؛ چون حتی اگر به صورت درست و اصولی روی کوچکترین ایده کار شود، می‌تواند به نتایج درخشانی منجر شود و فراموش نکنیم که همیشه بزرگترین دستاوردهای بشر ابتدا در حد یک ایده بودند.»

دانش‌آموز خبرنگار: سیده زهرا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار