با حضور شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و سفیر ونزوئلا صورت گرفت:

برگزاری کارگروه‌های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا

تهران (پانا) - کارگروه همکاری‌های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا با حضور شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و سفیر ونزوئلا در ایران، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگروه‌های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کارگروه همکاری‌های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا با حضور سیلوا سفیر ونزوئلا، رودریگز دستیار سفیر ونزوئلا، مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه و مهاجر نماینده معاون فرهنگی و پرورشی برگزار شد.

مهدی فیاضی در این جلسه اظهار داشت: در بازدید وزیر آموزش ونزوئلا و هیئت دانش‌آموزی از ایران، برنامه‌های بسیار مفیدی برگزار شد و در جلسه‌ای که وزرای آموزش و پرورش دو کشور داشتند مقرر شد کار گروهی به منظور همکاری‌هایی در حوزه قرارهای عملیاتی، اجرایی و کاری در راستای همکاری‌های آموزشی و دانش آموزی نوجوانان دو کشور تشکیل گردد که این جلسه بدین منظور تشکیل شده است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج خاطرنشان کرد: در این راستا معاونین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران موضوعات همکاری‌های آموزشی و پرورشی را بیان خواهند نمود.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: امکان همکاری در سه محور اصلی با وزارت آموزش ونزوئلا را خواهیم داشت.

وی افزود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تجربه‌ای بیش از۴۰ سال در تربیت، شناسایی، هدایت و جهت دهی به استعدادهای درخشان در کشور پرداخته است. این سازمان در خصوص نحوه پذیرش دانش آموزان، ساختار سازمان و نحوه اداره سازمان آمادگی ارائه تجربه به کشور ونزوئلا را دارد.

یاوری گفت: در محور المپیادهای جهانی که ایران با دستاوردهای قابل قبولی در سال‌های گذشته داشته است، امکان آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی را دارد. در صورت استقبال کشور ونزوئلا امکان فراهم آوردن بسترهای حقیقی و مجازی به منظور آموزش دانش آموزان المپیادی ونزوئلا توسط کشور ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: فضایی به منظور تربیت معلمانی که برنامه‌های علمی و فرهنگی برای دانش آموزان المپیادی دارند پدید خواهیم آورد تا این مهم به سرانجام رسد.

یاوری افزود: آموزش و پرورش ایران پذیرای تجربیات کشور ونزوئلا در خصوص ارزش‌های فرهنگی مردم در حوزه مقاومت در ارتباط با دانش آموزان خواهد بود.

محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در ایران مقطع متوسطه از پایه هفتم الی پایه دوازدهم است که شامل دو پایه متوسطه اول و متوسطه دوم است. دوره متوسط دوم شامل آموزش‌های نظری و فنی حرفه‌ای است.

وی با بیان این که بیش از ۱۱۳ سال است که آموزش‌های رسمی فنی حرفه‌ای در ایران در هنرستان‌ها ارائه می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته با بازنگری‌های متعدد، پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه رخ داده است و در حال حاضر هنرستان‌ها با بیش از ۲۰۰ رشته مشغول به آموزش به بیش از یک میلیون و هشتاد هزار دانش آموز ایرانی می‌باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تجربیات بسیار مناسبی در تدوین و اجرای برنامه‌های آموزش فنی حرفه‌ای دارا هستیم و امکان اشتراک این تجربیات وجود دارد.

کاظمی ادامه داد: اخیراً برنامه‌های تحت عنوان دیپلماسی مهارتی با هدف مشارکت رشته‌های فنی حرفه‌ای با کشورهای همسایه برنامه‌ریزی شده است که به دلیل اشتراکات زیادی که در آموزش‌های فنی حرفه‌ای در دنیاوجود دارد امکان برقراری ارتباط با کشور ونزوئلا در این حوزه مقدور است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در خصوص تقویت روحیه پژوهشگری، نوآوری و خلاقیت دانش آموزان صورت گرفته راه‌اندازی پژوهش‌سراها است. این پژوهش‌سراها در رشته‌های نجوم، زیست فناوری، نانو، سلول‌های بنیادی و رباتیک با بیش از ۲۰ سال قدمت در راستای تقویت روحیه پژوهشگری دانش آموزان در حال خدمت هستند.

معاون آموش متوسطه گفت: به منظور توسعه عدالت آموزشی مراکز شبانه روزی در مناطق کم‌برخوردار کشور ایجاد شده است.

کاظمی تصریح کرد: در هنرستان‌ها، دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه فنی حرفه‌ای به منظور تربیت معلمین و نیروی انسانی ایجاد گردیده است.

مهاجر، نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در کنار معاونت آموزشی در دو حوزه رسمی و غیررسمی برنامه‌هایی در خدمت دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی گفت: در بخش رسمی، معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه‌هایی برای مشارکت، جذابیت و با نشاط شدن آموزش در کل کشور دارد. مجلس دانش آموزی برنامه‌ای است برای تمرین مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان ایران که دانش آموزان در هر مدرسه پنج الی نه نفر را انتخاب کرده تا در اداره محل تحصیل خویش نقش فعالی داشته باشند.

مهاجر خاطرنشان کرد: در زمینه ساحت تربیتی هنری و زیبایی شناختی به دنبال استفاده از ابزار هنر که زبان مشترک همه مردم سراسر دنیاست، تئاتر درسی برای دانش آموزان ایجاد گردیده است در این برنامه چند دانش آموز با انتخاب یک موضوع درسی و نمایش آن برای دانش آموزان دیگر امکانی جهت یادگیری برای دوستان خود را ایجاد می‌کند.

مهاجر تصریح کرد: در حوزه غیررسمی به منظور پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فضاهایی با نام کانون‌های فرهنگی و تربیتی و اردوگاه‌های دانش آموزی پدید آمده است. در کانون‌های فرهنگی و تربیتی رویدادهای جذابی مثل جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و اکران فیلم‌های سینمایی برای دانش آموزان برگزار می‌شود و گردشگری‌های علمی و فرهنگی دانش آموزان در اردوگاه‌های دانش آموزی انجام می‌پذیرد .

وی ادامه داد: این اقدامات که به صورت منتخب به آن‌ها اشاره شد اندک مواردی است که معاونت پرورشی و فرهنگی با برگزاری کارگاه‌هایی برای دبیران ونزوئلایی امکان انتقال تجربیات خویش به کشور ونزوئلا را دارد.

سیلوا، سفیر ونزوئلا بیان کرد: دیدار رئیس جمهور ونزوئلا در ماه ژوئن به ایران نتایج بسیار مفیدی را به همراه داشت که یکی از آنان برگزاری نهمین دوره کمیسیون مشترک ونزوئلا بود که در این کمیسیون خانم گابریلا معاون رئیس جمهور ونزوئلا برنامه‌هایی را در جهت دیدارها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا مدون نمودند.

سیلوا با تاکید بر آموزش که محور اصلی ملت و کشور است گفت: کشور ونزوئلا در موضوع آموزش خواهان ارتقاء است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر آزادیبخش سیمون بولیوار گفته است اخلاقیات از نیازهای اساسی یک ملت است. رهبر چاوز نیز تاکید ویژه‌ای به آموزش دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان مقطع ابتدایی داشتند زیرا مقطع ابتدایی پایه‌ای برای دوره‌های آتی است.

سیلوا گفت: فرهنگ یکی از اساسی‌ترین محورهای اصلی یک ملت است و از فرهنگ مردم هر کشور می‌توان اقدامات مثبت یک دولت را متوجه شد.

در کشور ونزوئلا سازمان بولیواری دانش آموزی به نام OBE تاسیس شده است که در این مرکز نمایندگان مجلس و رهبران بزرگی پرورش یافته‌اند. ونزوئلا امکان اشتراک موضوعات متعددی در حوزه آموزش با ایران دارد.

سیلوا خاطرنشان کرد: ونزوئلا مجدانه به حمایت‌های ایران در خصوص آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی نیازمند است.بدون آموزش کشوری وجود ندارد و صلح در آموزش نهفته است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش ایران برای پیشبرد این اهداف چند راهکار عملی را ارائه می‌کند تا در صورت تایید کشور ونزوئلا اقدامات لازم را مبذول نماییم که در صورت ایجاد بسترهای اینترنتی مناسب با حضور همکاران ونزوئلایی و ایرانی برگزاری وبینارهای تخصصی در این سه محور امکان پذیر است.

وی ادامه داد: امکان سفر تعدادی از اساتید ایرانی به منظور پیشبرد سه محور ذکر شده به کشور ونزوئلا به منظور انتقال تجربیات نوآوری‌ها و OBE دو کشور به وجود خواهد آمد. بخش‌های خصوصی دو کشور به صورت مشترک مدارس تیزهوشان و فنی حرفه‌ای به عنوان الگو در کشور ونزوئلا تاسیس کنند.

فیاضی تاکید کرد: یکی از نکات قابل توجه برای کشورهای مقاومت سواد رسانه‌ای است لازم است تربیت در حوزه سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان ونزوئلا نیز صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار