وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با معلمان، مدیران و دانش‌آموزان:

اولیا و معلمان باید در تعلیم و تربیت همگرایی داشته باشند

تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز 22 آذر، به‌صورت اختصاصی با معلمان، مدیران و دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اولیا و معلمان باید در تعلیم و تربیت همگرایی داشته باشند

یوسف نوری با گرامی‌داشت هفته پژوهش اظهار کرد: همزمان با برگزاری هفته پژوهش شاهد بسیاری از فعالیت‌های موفقیت‌آمیز از سوی دانش‌آموزان بودیم. من شخصا شاهد بودم که دانش‌آموزان متوسطه اول چه آثاری را به نمایش گذاشته بودند و حتی در هیات دولت این آثار و فعالیت‌های بدیع و نوآورانه را ارائه کردم.

وی ادامه داد: برای مثال انجام فعالیت‌هایی مانند استخراج آب از رطوبت هوا، تولید رنگ ضدحریق و طراحی و ساخت لامپی جدید که فناوری و کارایی بهتر را نسبت به نسل‌های قبلی دارد و کم مصرف‌تر است از جمله مواردی است که ماحصل فعالیت‌های دانش‌آموزان محسوب می‌شود. چنین کارهایی با حمایت مدیران در مدارس و اولیای گرامی به بروز و ظهور می‌رسد و می‌تواند ما را با سرعت بیشتری به قله های دانایی برساند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با تلاش دانشمندان ایرانی در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری‌های نو دارای رتبه‌های بسیار خوبی است،‌ گفت: در فناوری نانو رتبه چهارم جهان در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، در فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای وضعیت بسیار خوبی را داریم و همچنین در زمینه سلول‌های بنیادی از جمله کشورهایی هستیم که موفقیت‌های فراوانی را به دست آورده‌ایم. همه این موارد نشان‌دهنده توجه به علم و تلاش دانشمندان ایرانی در این عرصه است.

نوری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای نیازهای جدی است، عنوان کرد: دانش‌آموزان را باید دریابیم، از گذشته عبور کرده‌ایم و وارد مرحله‌ و عصر جدیدی شده‌ایم. عصر حاضر برگرفته از محیطی است که در آن حضور داریم و دانش‌آموز در معرض فناوری‌های جدید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس تئوری‌هایی که در مدیریت وجود دارد عصر فعلی رفتارها و ادراک افراد در قبال موضوعات مختلف را تغییر می‌دهد؛ برای اینکه بتوانیم دانش‌آموزان را هدایت کنیم باید نیاز حال و آینده آن‌ها بررسی شود، همچنین در روش‌های قدیمی که در خصوص تربیت وجود داشت تغییراتی را به وجود آوریم.

نوری با تاکید بر اینکه برای آموزش متربیان باید از روش‌های نوین استفاده کرد،‌ اظهار داشت: با بهر‌ه‌گیری از روش‌های نوین کارآمدی نظام تعلیم و تربیت بیشتر می‌شود. یکی از این روش‌ها واگذاری مسئولیت‌ها به خود دانش‌آموزان است، موضوعی که متاسفانه مغفول مانده بود. برای مثال حتی می‌توان در مواقعی تدریس برخی دروس را به خود دانش‌آموزان اختصاص داد. دانش‌آموز امروز به مسئولیت‌هایی که به او سپرده می‌شود پاسخ می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این موضوع که در تعلیم و تربیت، اولیا و معلمان باید همگرایی داشته باشند، اظهار کرد: هرگاه تضادی وجود داشته باشد متربی دارای تربیت دوگانه می‌شود، این موضوع در روند شکوفایی استعدادها و استفاده از فرصت‌ها خلل ایجاد می‌کند. اولیای دانش‌آموزان به عنوان مهم‌ترین شرکای راهبردی دستگاه تعلیم و تربیت باید با مدرسه و معلم همگرایی داشته باشند؛ اگر اختلافی هم وجود دارد، معلم و اولیا باید بدون اینکه دانش‌آموز متوجه شود مذاکره انجام دهند تا نتیجه مطلوب به دست آید.

نوری در پایان با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ایران اسلامی عنایت ویژه‌ای به آموزش و پرورش دارد، خاطرنشان کرد: ریاست محترم جمهوری یکی از مهم‌ترین قسمت‌‎های فرهنگی کشور را آموزش و پرورش می‌دانند و همواره بر ضرورت توجه به این حوزه تاکید دارند. ما نیز قدردان معلمان و اولیای دانش‌آموزان هستیم و امیدواریم با همت همه مسوولان، معلمان، ‌دانش‌آموزان و اولیای عزیز در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» مزین شده است، گام‌هایی محکم و استوار در راه اعتلای دستگاه تعلیم و تربیت برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار